پردازنده های اینتل چه زمانی از کاهش تولید و افزایش قیمت رها می شوند؟

مشکلات متعدد پیش روی اینتل برای تولید پردازنده و افزایش میزان تقاضا، اینتل را به اتخاذ تصمیماتی عجیب مجبور کرده است. تصمیماتی از جمله انتقال تولید پردازنده های 14 نانومتری به TSMC، آغاز تولید پردازنده های قدیمی 22 نانومتری و افزایش قیمت که هر کدام از آنها با واکنش منفی کاربران مواجه شده است.

به اعتقاد Chris Caso تحلیل گر کمپانی ریموند جیمز در برنامه تلویزیون CNBC، توسعه و تولید پردازنده های 10 نانومتری توسط اینتل به زودی به ثمر نخواهد نشست و به احتمال فراوان اولین نمونه های تولید شده در انتهای سال 2019 روانه بازار می شوند. به این ترتیب، اینتل به شدت در مقابل TSMC دچار ضرر و زیان می شود. شنیده ها حاکی از نهایی شدن مراحل توسعه پردازنده های 7 نانومتری TSMC هستند و به این ترتیب، اینتل که زمانی سر دمدار فناوری ساخت و جدیدترین پردازنده های جهان بود، گوی سبقت را به رقیب واگذار می کند.

در حقیقت اینتل زمانی فناوری 10 نانومتری را روانه بازار می کند که TSMC در حال تولید محصولاتی با فناوری 7 نانومتری است. به اعتقاد Chris Caso چنین رویه ای سبب عقب ماندن 5 ساله اینتل در ارائه فناوری نوین می شود. زمانی که اینتل فناوری 10 نانومتری را کنار بگذارد و به سمت فناوری های جدید برود، دو غول بزرگ تولید کننده چیپ ست و پردازنده در حال تولید محصولات 5 یا 3 نانومتری خواهند بود.

اما بدترین خبر برای اینتل، همکاری AMD و TSMC برای تولید پردازنده های نسل آینده با معماری Zen است که به طور حتم سهم بازار اینتل را در آینده نزدیک، بیش از پیش کاهش می دهد. عقب ماندن اینتل در تولید محصولات جدید، افزایش قیمت و کاهش موجودی در بازار جهانی سبب شده که ای ام دی به دستیابی سهم 30 درصدی از بازار CPU فکر کند.

همچنین با وجود معرفی و رونمایی از پردازنده های نسل نهم سری Core توسط اینتل و اتخاذ تصمیمات جانبی، مشکلات مرتبط با CPU در این کمپانی تا نیمه دوم سال 2019 ادامه خواهند یافت و بازار CPU به این زودی روی آرامش را نمی بیند. شاید با ورود محصولات جدید AMD اندکی فشار از روی اینتل کاسته شود، اما به هر حال هر کدام از این دو کمپانی، مشتریان و طرفداران خاص خود را دارند.

پست های مرتبط

پردازنده‌های Arrow Lake اینتل مانند Core Ultra 9 285K دارای سرعت کلاک حداکثر 5.5 گیگاهرتز هستند

لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

شرکت AMD دو APU جدید Ryzen 5 را با نام‌های 7235H و 7235HS در وبسایت خود فهرست کرد