کار بزرگ اینتل: پردازنده‌های نسل نهم لپ‌تاپ با فرکانس فوق‌العاده 5GHz آماده‌اند

پائیز گذشته بود که اینتل از نسل نهم پردازنده های Core خود رونمایی کرد و i9-9900K، گل سر سبد پردازنده های اینتل برای کامپیوترهای شخصی بود. اولین پردازنده برای مصرف کنندگان که با فرکانس 5 گیگاهرتزی همراه شده بود که یک دستاورد بزرگ محسوب میشد تا نیاز وسواسی ترین و البته پولدارترین گیمرها را به بهترین شکل برطرف کند.

اما اکنون اینتل کار بزرگ دیگری نیز انجام داده است و موفق شده پردازنده i9-9980HK را با فرکانس بسیار بالای 5 گیگاهرتزی و هشت هسته پردازشی، برای لپ تاپ ها آماده کند. البته اگر نیاز به چنین قدرتی در لپ تاپ بعدی خود ندارید جای نگرانی نیست چرا که چند پردازنده لپ تاپ دیگر از طرف اینتل در راه هستند و به زودی لپ تاپ هایی گیمینگ از برندهای ایسوس، لنوو، ریزر و غیره با تازه واردهای اینتل معرفی خواهند شد.

فرکانس پایه در پردازنده 9980HK اینتل 2.4 گیگاهرتز است که در حالت بوست، به 5 گیگاهرتز افزایش پیدا میکند. به لطف فناوری Hyperthreading اینتل، به ازای هر هسته، دو رشته پردازشی نیز وجود دارد و جمعا این پردازنده مجهز به 16 رشته پردازشی می باشد. اما آن دسته از کاربرانی که نیاز یا تخصص اورکلاک کردن پردازنده خود را ندارند، میتوانند نگاهی به پردازنده جدید 9880H داشته باشند که تقریبا به همان اندازه سریع است. Core i5 9300H گزینه جدید متعادل اینتل برای لپ تاپ ها است که با 4 هسته پردازشی همراه شده و قادر است در حالت بوست به فرکانس 4 گیگاهرتز دست پیدا کند.

اما به واقع پیشرفت پردازنده های لپ تاپی جدید اینتل چقدر بوده است؟ بر اساس ادعای کمپانی، i9-9980HK تقریبا 18 درصد سریعتر از 8950HK نسل هشتم در بازی هیتمن 2 و همچنین 28 عملکرد بهتری در ویرایش فیلم های 4K دارد. در بخش گیمینگ، ضبط و استریم با این پردازنده در بازی بلک اپس 4 با 2.1 برابر نرخ فریم بالاتر انجام میشود. این پیشرفت با توجه به اختلاف زمانی یک ساله محسوس است. در مقایسه با یک سیستم سه سال پیش که به i7-6700HQ مجهز است، پردازنده جدید اینتل 56 درصد فریم ریت بیشتری در بازی Total War 2، تقریبا 54 درصد سریعتر در ویرایش فیلم های 4K و به طور کلی، 33 درصد پرفورمنس بهتری ارائه میدهد.

با اینکه پردازنده های جدید اینتل برای لپ تاپ ها عالی به نظر میرسند و ممکن است برای خرید یک لپ تاپ نسل نهم هیجان زده باشید، اما اگر از یک سال از عمر لپ تاپ فعلی شما می گذرد، این کار توجیهی ندارد اما در صورت قدیمی تر بودن لپ تاپ فعلی، مهاجرت به لپ تاپ های جدید با پردازنده های نسل نهم اینتل، میتواند یک ارتقای مهم و چشمگیر باشد. از جمله قابلیت های مهم این پردازنده ها میتوان به پشتیبانی از ماژول Intel Optane Memory H10 به منظور ترکیب فناوری حافظه جالب اینتل با اس اس دی های با ظرفیت بالا اشاره کرد. به گفته اینتل، با این ترکیب بازی ها 2.29 درصد سریع تر نسبت به یک سیستم سه سال پیش که به SSD های قدیمی مجهزند، بارگذاری میشوند و فایل های حجیم 1.63 برابر سریعتر باز خواهند شد. جدا از پردازنده های نسل نهم اینتل، چیپست لپ تاپ سری 300 این شرکت از مبدل AX200 Wi-Fi 6 که سرعت شبکه بیسیم تا سرعت 2.4 گیگابیت بر ثانیه را ارائه میدهد، به همراه 128 گیگابایت حافظه DDR4 پشتیبانی میکند.

در حال حاضر لپ تاپ های گیمینگی مانند Alienware Area 51m در بازار هستند که به نسخه دسکتاپ پردازنده Core i9-9900K مجهزند که از لحاظ مصرف باتری و قابلیت جابجایی، با توجه به طراحی حرارتی 95 واتی، وضعیت مناسبی ندارند. در حالی که تراشه های لپ تاپ های نسل نهم، از طراحی حرارتی معقول 45 واتی برخوردارند که البته باز هم نمیتوان شارژدهی بسیار خوبی را برای لپ تاپ های گیمینگ مجهز به این پردازنده ها انتظار داشت اما از این نظر به مراتب بهتر از نمونه های دسکتاپی هستند.

Core i9-9900 دیگر پردازنده جدید اینتل برای لپ تاپ ها است که مانند 9900K میتواند به فرکانس 5 گیگاهرتز برسد اما کمی ارزان تر و فاقد قابلیت اورکلاک است. برای لپ تاپ های پائین رده و ارزان قیمت نیز نسل جدید سری پنتیوم گلد و Celeron در نظر گرفته شده که بعید است سرعت بیشتری نسبت به نسل قبل داشته باشند اما برای کسانی که دنبال لپ تاپ های خوش قیمت هستند، خبر خوبیست.

منبع: Engadget

پست های مرتبط

پردازنده‌های Arrow Lake اینتل مانند Core Ultra 9 285K دارای سرعت کلاک حداکثر 5.5 گیگاهرتز هستند

لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

شرکت Razer لپ‌ تاپ گیمینگ Blade 18 خود را عرضه کرد : پردازنده Core i9-14900HX، کارت گرافیک RTX 4090 و فناوری Thunderbolt 5 !