کاهش تولید حافظه DRAM و NAND توسط سامسونگ و هاینیکس

در دو سال گذشته اتفاقات متعددی برای شرکت های تولید حافظه های DRAM و NAND رخ داده و مشکلاتی غیر قابل پیش بینی مانند افزایش تقاضای شرکت های تولید کننده به خصوص در بخش کارت گرافیک، افزایش میزان تقاضای کاربران برای محصولات مختلف مانند کارت گرافیک و SSD، افزایش نیاز تولید کنندگان گوشی های هوشمند و موارد دیگر سبب افزایش وحشتناک کالاهای نیازمند به حافظه های DRAM شده بود. باید به این نکته اشاره کنیم که شرایط در سال 2019 بر اساس پیش بینی های سامسونگ و هاینیکس، همچنان عجیب و وخیم خواهد بود.

همانطور که عنوان کردیم، افزایش میزان تقاضا برای چیپ ست های DRAM فراتر از خروجی کارخانه های تولید کننده بوده و در این راه مشکلات فراوانی مانند افزایش وحشتناک قیمت حافظه رم DDR4، حافظه رم گوشی های هوشمند و کارت گرافیک ها به وجود آمده است. پیش از این پیش بینی تولید کنندگان حافظه های NAND مانند SAMSUNG و HYNIX برخلاف شرایط موجود در بازار بوده و همین موضوع در گذشته سبب کاهش قیمت حافظه ها شده بود، اما روند قیمت گذاری و تولید حافظه ها در دو سال گذشته شرایط متفاوت نابسامانی را تجربه کرده است.

پیش بینی وضعیت برای اوایل سال 2019 بسیار پیچیده خواهد بود اما سامسونگ و هاینیکس ریسک این کار را به جان خریده و فکر می کنند که میزان تقاضا در این زمان کاهش خواهد یافت. با ورود نسل جدید کارت های گرافیک سری RTX 20 انویدیا که به چیپ ست های حافظه GDDR6 مجهزند، به طور رسمی دوران چیپ ست های GDDR5 رو به افول است. پیشرفت قابل توجهی نیز در چیپ ست های مورد استفاده در گوشی های هوشمند، حافظه رم DDR4 و درایو های سالید رخ نداده و شرایط متعادلی در بازار عرضه و تقاضا حاکم شده است.

گزارش های جدید به کاهش تولید در کارخانه جدید سامسونگ اشاره دارد، کارخانه ای که به تولید نسل جدید چیپ ست های NAND DRAM می پردازد. طبق اطلاعاتی که پیش از این منتشر شده بود، سامسونگ قصد تولید 30 هزار ویفر به صورت ماهیانه را داشته که به دلیل پیش بینی مدیران این شرکت از وضعیت پیش رو، تعداد تولید کاهش یافته است. چنین رویکردی توسط مدیران هاینیکس به عنوان یکی از تولید کنندگان عمده و موفق چیپ ست های حافظه اتخاذ شده و آنها نیز تعداد تولید ماهانه خود را کاهش داده اند.

پست های مرتبط

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

میکرون از رم‌های 256 گیگابایتی MCRDIMM رونمایی کرد

بررسی کیت رم کورسیر DOMINATOR PLATINUM D5 64GB 6000 MT/s CL30