پردازنده های جدید AMD برای قتل عام می آیند

پردازنده های اتلون ای ام دی به فرصت جدیدی برای زندگی و تکرار موفقیت نسل گذشته دست یافتند و اکنون خانواده Athlon Pro به عنوان محصولاتی برای کاربران میان رده در تکاپوی ورود به بازار هستند. ترکیب معماری ریز پردازنده Zen و پردازنده های گرافیکی VEGA در کنار یکدیگر سبب پدید آمدن سیستم روی یک چیپ های جدید Athlon شده است.

ای ام دی با معماری ریز پردازنده ZEN قدرت خود را برای تولید محصولات متنوع با بودجه های مختلف به نمایش گذاشته و اکنون به کارگیری هسته های ZEN در کنار گرافیک های سری VEGA برای کاربران و دوستداران این برند بسیار جذاب خواهد بود. همچنین در کنار تولید اتلون های جدید، AMD به تولید نسل دوم پردازنده های ZEN با پسوند Pro خواهد پرداخت.

با این تفاسیر، بازار پردازنده های مرکزی با محصولات جدیدی رونق خواهد گرفت که البته شامل حال بازار رو به موت داخلی نمی شود! محصولات جدید Ryzen Pro شامل سه مدل با تعداد 6 و 8 هسته پردازشی بدون گرافیک مجتمع می شوند. قویترین رایزن جدید با نام Ryzen 7 Pro 2700X به هشت هسته با فرکانس پایه 3.6 گیگاهرتز و فرکانس بوست 4.1 گیگاهرتز به همراه شانزده رشته پردازشی مجهز است.

وجود 20 مگابایت حافظه نهان و توان مصرفی 105 وات در کنار تعداد هسته و رشته های پردازشی به خوبی نشان می دهد که AMD در محصولات جدید خانواده رایزن با هیچ کس شوخی ندارد. پردازنده Ryzen 7 PRO 2700 دیگر محصول جدید ای ام دی به شمار می رود که فقط فرکانس هسته های آن در حالت پایه به 3.2 گیگاهرتز کاهش یافته و سایر مشخصات کلیدی با کد X تفاوتی ندارند. البته به شکل قابل توجهی توان مصرفی Ryzen 7 PRO 2700 به 65 وات کاهش یافته و به نظر می رسد تغییراتی دیگر در این محصول رخ داده و تفاوت ها محدود به فرکانس پایه نیستند.

آخرین عضو رایزن پرو با نام Ryzen 5 PRO 2600 از شش هسته با فرکانس پایه 3.4 و فرکانس بوست 3.9 گیگاهرتز به همراه 12 رشته پردازشی بهره می برد. میزان حافظه نهان و توان مصرفی این پردازنده به ترتیب 19 مگابایت و 65 وات در ساعت اعلام شده است. در ادامه به صورت مختصر به برخی تفاوت های محصولات جدید AMD در مقایسه با نسل گذشته یا پردازنده های اینتل اشاره خواهیم کرد.

پردازنده AMD Athlon 200GE

  • 169 زمان محاسباتی بهتر در مقایسه با AMD A6-9500E
  • 67 درصد عملکرد گرافیکی بهتر در مقایسه با رقبا
  • 2 برابر عملکرد بهتر در توان مصرفی و ارائه عملکرد پردازشی
  • 84 درصد عملکرد بهتر در بازی ها نسبت به رقبا

پردازنده AMD Athlon Pro 200GE

  • 19 درصد بهبود عملکرد کلی سیستم در مقایسه با رقبا
  • 67 درصد عملکرد گرافیکی بهتر در مقایسه با رقبا

پردازنده AMD Ryzen 7 PRO 2700X

  • 10 درصد عملکرد چند پروسه ای در مقایسه با نسل او.ل پرازنده های رایزن پرو از جمله Ryzen 7 PRO 1700X
  • 24 درصد عملکرد پردازشی بهتر در مقایسه با رقبا
  • 18 درصد عملکرد کلی بهتر در مقایسه با رقبا

پست های مرتبط

پردازنده‌های Arrow Lake اینتل مانند Core Ultra 9 285K دارای سرعت کلاک حداکثر 5.5 گیگاهرتز هستند

لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

شرکت AMD دو APU جدید Ryzen 5 را با نام‌های 7235H و 7235HS در وبسایت خود فهرست کرد