گوگل 20 میلیارد دلار در سال 2022 به اپل پرداخت کرده تا موتور جست‌وجویش در حالت پیش‌فرض باقی بماند !

گوگل همچنان به پرداخت مبالغ هنگفتی به اپل ادامه می‌دهد تا موتور جست‌وجوی خود را به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض دستگاه‌های این شرکت حفظ کند. در یک شکایت ضد انحصار علیه آلفابت (شرکت مادر گوگل) توسط وزارت دادگستری ایالات متحده، مشخص شد که این غول تبلیغاتی 20 میلیارد دلار در سال 2022 به اپل پرداخت کرده است.

اسناد دادگاه نشان داد که گوگل دو سال پیش میلیاردها دلار به اپل پرداخت کرد تا موتور جست‌وجوی خود را به صورت پیش‌فرض نگه دارد. جالب اینجاست بلومبرگ گزارش می‌دهد که رقم 20 میلیارد دلاری در پرونده‌های امنیتی گوگل یا اپل ذکر نشده و این اطلاعات از طریق شهادت‌های محرمانه معاون ارشد خدمات اپل، ادی کیو به دست آمده است. بر کسی پوشیده نیست که این غول فناوری از حجم نقدینگی خود استفاده می‌کند تا نسبت به رقبای خود، مانند مایکروسافت، برای پیشرفت در بازار موتورهای جست‌وجو، مزیت خاصی داشته باشد.

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، قبلاً در مورد رابطه اپل و گوگل اظهار نظر کرده بود که این معامله مانع از رقابت سالم میان سایر موتورهای جست‌وجو می‌شود. این مدیر اجرایی خوشبین است که ربات چت OpenAI اکنون در موتور جست‌وجوی بینگ ادغام شده، اما او اذعان می‌کند که حالا دیگر تغییر عادات کاربر دشواری است و این نشان می‌دهد که احتمالاً گوگل نقش دائمی برای خود در این بازار ایجاد کرده باشد.

با این حال، معامله بین اپل و گوگل در ابتدا شامل پول نبود. AppleInsider گزارش داد ماجرا از جایی شروع شد که یک مبادله پولی بزرگ در ماه می سال 2021 تحقق یافت که در آن ماهانه یک میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌شد. با 12 میلیارد دلاری که اپل به دست آورد، این مبلغ، 17.5 درصد از کل درآمد اپل را تشکیل داد. مایکروسافت قبلاً تلاش کرده بود با مذاکره با اپل بر سر خرید بینگ، این قرارداد را بر هم بزند.

ولی با مبالغ هنگفتی که گوگل سالانه پرداخت می‌کرد، برای اپل چندان منطقی نبود که روی چنین چیزی سرمایه‌گذاری کند که هنوز هم پای خودش را در بازار محکم نکرده است. طبق گزارش‌ها، گوگل و وزارت دادگستری آمریکا در روزهای پنجشنبه و جمعه بحث‌های پایانی را ارائه خواهند کرد، اما بعید است تا اواخر سال تصمیمی اتخاذ شود.

پست های مرتبط

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !