بازی Grand Theft Auto (GTA) Vice City که در اکتبر 2002 منتشر شد، در ابتدا قرار بود یک بسته الحاقی برای GTA 3 باشد. به گفته مدیر فنی سابق راکستار Obbe Vermeij، تصمیم برای تبدیل آن به یک بازی مستقل تنها پس از این صورت گرفت که GTA 3 موفقیت بزرگی به دست آورد و Vice City به اندازه کافی متفاوت از GTA 3 به نظر میرسید. تا زمانی که برنامهنویسان بازی تغییرات کلی روی بازی اعمال نکرده بودند، هنرمندان و طراحان از همان پایه کد GTA 3 استفاده میکردند.
توسعه GTA Vice City به دلیل موفقیت بازی قبلی و انتظارات زیاد از بازی جدید، استرس بیشتری نسبت به GTA 3 داشت. با این حال، تیم انگیزهای در موفقیت و جوایز دریافتشده توسط GTA 3 پیدا کرد که کار را برای دستاندرکاران قابل تحملتر کرد. شایان ذکر است که توسعههای کاملتری برای GTA Vice City در نظر گرفته شده بود، اما این برنامهها در نهایت به حالت آنلاین بازی منتقل شدند. همچنین در انجمنها و رسانههای اجتماعی بحثهایی در مورد طرح اولیه GTA Vice City برای تبدیل شدن به یک بسته الحاقی برای GTA 3 وجود دارد. برخی از کاربران ذکر کردند که این شبیه مسئله بسته الحاقی لندن 1969 برای GTA 1 است. این ادعا وجود دارد که به دلیل تمام شدن فضای دیسک (سی دی بازی) به یک بازی کامل تبدیل شد. با این حال، جزئیات این ادعا به طور کامل اثبات نشده است.
Grand Theft Auto III (GTA 3) و Grand Theft Auto: Vice City (Vice City) چندین تفاوت قابل توجه دارند. یکی از تمایزات اصلی در زمینه محیط است. Vice City در شهری پر جنب و جوش و رنگارنگ دهه 1980 الهام گرفته از شهر میامی میگذرد، در حالی که بازی GTA 3 در محیط شهری تیره و تار شبیه نیویورک اتفاق میافتد. موسیقی متن فیلم Vice City هم زیاد به چشم میآید و موسیقی نمادین دهه 80 را به نمایش میگذارد و بازی وسایل نقلیه بهتر و شخصیتهای پر زرق و برق بیشتری را معرفی میکند. علاوه بر این، Vice City به بازیکنان این امکان را میدهد که داراییهای مختلفی مانند کسبوکار داشته باشند که این مورد در GTA 3 وجود ندارد. داستان و شخصیتهای Vice City هم بهتر در نظر گرفته میشوند. تامی ورسیتی شخصیتی توسعهیافتهتر و صدادارتر در مقایسه با قهرمان بیصدا GTA 3 یعنی کلاود است.