امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۱ ساعت : ۲۳:۱۰

کنسول‌های سری S و X ایکس‌باکس کمتر از 30 میلیون فروش داشته‌اند

افشاگر مشهور اخبار AMD با نام کاربری KeplerL2، در چندین پست انجمن NeoGaf، اعلام کرد که کنسول‌های Xbox Series S و Xbox Series X تاکنون کمتر از 30 میلیون دستگاه فروش داشته‌اند. این برآورد بر پایه داده‌های فروش تراشه‌های AMD صورت گرفته است.

وی می‌گوید: «فروش ایکس‌باکس حتی به 30 میلیون هم نرسیده. برای دانستن آمار فروش، نیازی به منابع شخص ثالث نیست؛ کافی است به آمارهای AMD نگاه کنید.»

البته آمار فروش تراشه‌های AMD کمی بالاتر از آن چیزی است که سونی یا مایکروسافت به عنوان فروش واقعی اعلام می‌کنند، چون شامل تراشه‌هایی هم می‌شود که هنوز در فرایند تولید یا مونتاژ هستند. دقت کنید منظور ما این است که هر چقدر کنسول فروخته شود به همان اندازه هم شرکت AMD تراشه برای آن‌ها ساخته.

در سه‌ماهه سوم، کمتر از 100 میلیون کنسول در مجموع فروخته شده‌اند که حدود 66 میلیون دستگاه آن پلی‌استیشن 5 و 4 میلیون دستگاه هم Steam Deck بوده؛ در نتیجه سهم ایکس‌باکس حدود 29 میلیون دستگاه خواهد بود. در سه‌ماهه چهارم، با فروش بیش از 100 میلیون دستگاه کنسول (شامل حدود 75 میلیون پلی‌استیشن 5 و 4 میلیون Steam Deck)، آمار فروش ایکس‌باکس به حداقل 21 میلیون دستگاه می‌رسد. بنابراین، فروش نسل فعلی ایکس‌باکس (Series S و Series X) بین حداقل 21 میلیون و حداکثر 29 میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود.

کنسول‌های بعدی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس یا با عملکرد پایین‌تر و یا با هزینه بالاتر عرضه می‌شونداین بدان معناست که پلی‌استیشن 5 سونی احتمالاً حدود سه برابر بیش از کنسول‌های مایکروسافت در بازار به فروش رسیده باشد. مدل ارزان‌تر Series S هم نتوانسته جلوی افت فروش مداوم ایکس‌باکس را بگیرد. حتی در سه‌ماهه اخیر که از نظر مالی برای شرکت سودآور بوده، فروش سخت‌افزارهای ایکس‌باکس نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد کاهش یافته است.

با این حال، طبق گفته KeplerL2، حداقلش این است که کنسول‌های Xbox Series S و Xbox Series X دیگر با ضرر فروخته نمی‌شوند. این در حالی است که پلی‌استیشن 5 سونی همچنان برای شرکت سودآور نیست:

پلی‌استیشن 5 برای مدت کوتاهی سودآور بود، اما با افزایش قیمت قطعاتی مثل ویفرهای N7 و حافظه GDDR6، دوباره به مرحله زیان‌دهی بازگشت. تا جایی که می‌دانم، مدل معمولی PS5 هنوز با کمی ضرر فروخته می‌شود؛ تنها مدل PS5 Pro سودآور است. مایکروسافت برای Series X از تراشه کوچک‌تر استفاده کرده و قیمت آن را بالا برده، بنابراین اکنون باید سودآور باشد.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد تعداد فروش کنسول‌های Xbox Series S و Xbox Series X چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *