مشکل نرسیدن به فرکانس بوست در پردازنده‌های AMD Ryzen 3000 با وجود آپدیت همچنان ادامه دارد!

آیا مشکل عدم رسیدن به فرکانس «بوست یا افزایشی» اعلام شده در پردازنده های Ryzen 3000 از AMD را به خاطر دارید؟ بسیاری از پردازنده های AMD با ریزمعماری ZEN2 قادر به رسیدن به فرکانس بوست اعلام شده توسط کمپانی سازنده نبوده و این مسئله برای این شرکت که حالا در اوج است، گران تمام شده است.

AMD با ارائه یک بروزرسانی سطح AGESA یا همان بایوس، سعی در برطرف کردن آن داشت. همان زمان هم بسیاری از کاربران و متخصصان سخت افزار، این ایراد را متوجه کیفیت تراشه ها دانسته و بهبود آن توسط آپدیت سطح بایوس را تنها عاملی برای افزایش فرکانس می دانستند. در نتیجه طول عمر پردازنده های AMD Ryzen 3000 تحت الشعاع قرار داشت.

این آپدیت چندی پیش منتشر شد؛ با وجود آنکه مشکل برخی از پردازنده های AMD ZEN2 با انتشار آن برطرف شده است، اما همچنان بسیاری از این CPUها درگیر این مسئله هستند. راه حل چیست؟ برخی منتقدان بر این باور هستند که TSMC تحت فشار در تامین تراشه های 7 نانومتری قرار گرفته و احتمال تولید پردازنده هایی با کیفیت پایین، وجود دارد. برخی دیگر هم طراحی ناقص AMD را باعث بروز چنین ایرادی می دانند.

با وجود عملکرد مناسب پردازنده های Ryzen 3000، اما بسیاری از بررسی ها نتایجی را منتشر کرده اند که با پردازنده های سالم بوده و در فرکانس های بوست انجام شده است. این مسئله بدان معنی است که اگر شما همین حالا یک تراشه Ryzen 3000 را خریداری کرده و به خانه ببرید، احتمالا نمی توانید از قدرتی که در بررسی ها مشاهده کرده اید، بهره مند شوید. اینک وب سایت Tom’s Hardware برای بررسی دقیق تر این داستان، Ryzen 3700X را با خنک کننده LN2 به دمای منفی 180 درجه سانتی گراد برده است.

در این دما پردازنده ها می توانند بدون هیچ گونه محدودیت خاصی، به اوج فرکانسی خود دست یافته و یا حتی به سادگی اورکلاک شوند. اما نتایج بدست آمده بازهم شگفتی آفرین هستند؛ پردازنده Ryzen 3700X حتی با وجود رسیدن به این دمای بسیار پایین و دریافت آپدیت جدید AMD، قادر به دستیابی به فرکانس بوست اعلام شده نبوده است. AMD هنوز پرونده این مشکل را نبسته و باید خدا را شکر کند که در حال حاضر رقیب جدی و قدرتمندی در بازار ندارد.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟