اعلام زمان رونمایی از معماری AMD Zen 4 با فناوری ساخت 5 نانومتری

اعلام زمان رونمایی از معماری AMD Zen 4 با فناوری ساخت 5 نانومتری

بر اساس جدیدترین اخبار منتشر شده از غول بزرگ فناوری جهان، اولین نسل از پردازنده های مبتنی بر معماری AMD Zen 4 با فناوری ساخت 5 نانومتری آماده ورود به بازار هستند. در حالی که اینتل همچنان درگیر فناوری ساخت 14 نانومتری است، اما در نقطه مقابل کمپانی رقیب در حال به روز رسانی خط تولید و لیتوگرافی بوده و به زودی پردازنده های 5 نانومتری خود را روانه بازار خواهد کرد.

عرضه پردازنده های مبتنی بر معماری AMD Zen 4 با فناوری ساخت 5 نانومتری به سرمایه و برنامه ریزی مشخصی نیاز دارد و به نظر می رسد که همه پیش نیازها طی شده اند. طبق اطلاعات مالی ارائه شده از سوی ای ام دی، این کمپانی به درآمد 1.93 میلیارد دلاری در سه ماهه اخیر میلادی دست یافته و رشد 26 درصدی را تجربه کرده است.

سود سرشار AMD از فروش محصولات و فناوری های مختلف خود سبب شده تا تولید انبوه پردازنده های Zen 4 با لیتوگرافی 5 نانومتری به سرعت در دستور کار قرار گیرد و سرمایه گذاران نیز با توجه به آمار و ارقام شگفت انگیز، روی توسعه خط تولید اصرار دارند. در نقطه مقابل، اما همه چیز برای اینتل به صورت معکوس پیش می رود و سرمایه گذاران و حتی مدیران ارشد کمپانی نیز از وضعیت موجود راضی نیستند.

دکتر لیزا سو مدیر عامل ای ام دی با توجه به آمار و ارقام ماه های اخیر، نسبت به آینده کمپانی بسیار امیدوار بوده و از اشتیاق سرمایه گذاران و کاربران نسبت به عرضه معماری AMD Zen 4 و محصولاتی جدید مبتنی بر آن سخن گفته است. عرضه پردازنده های Milan یکی از بزرگترین اهداف ای ام دی در سال 2020 به شمار می رود و دکتر لیزا سو نیز روی این موضوع تاکید فراوانی دارد.

حجم کار و سفارشات AMD به شدت بالاست و آنها علاوه بر تولید پردازنده و کارت گرافیک، به تحویل سفارشات مربوط به SOC های سفارشی برای کنسول های بازی پلی استیشن 5 سونی و ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت نیز می پردازند. با این وجود، برنامه ریزی آنها برای معرفی فناوری و محصولات جدید، بدون وقفه در حال انجام بوده و پروژه AMD Zen 4 نیز بخشی از این موارد است.

معرفی معماری RDNA 2 و محصولاتی مبتنی بر آن و معرفی معماری گرافیکی CDNA برای پردازش های محاسباتی در حوزه گرافیک در دستور کار روز های پر کار AMD قرار دارند. با این حال اعلام شده که پردازنده های 5 نانومتری بر پایه معماری Zen 4 در نیمه دوم سال 2020 (به احتمال فراوان سه ماهه پایانی سال 2020) به صورت رسمی معرفی و رونمایی خواهند شد.

پست های مرتبط

پردازنده‌های Arrow Lake اینتل مانند Core Ultra 9 285K دارای سرعت کلاک حداکثر 5.5 گیگاهرتز هستند

لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

شرکت AMD دو APU جدید Ryzen 5 را با نام‌های 7235H و 7235HS در وبسایت خود فهرست کرد