پردازنده‌های نسل دهم اینتل Comet Lake با قابلیت Hyper Threading بهبود یافته

شرکت Intel وعده یک معماری هجومی و قدرتمند را در نسل دهم Comet Lake داده است؛ هنوز نمی دانیم که این معماری با لیتوگرافی 10 نانومتری عرضه شده و یا آن را همچنان با لیتوگرافی بهبود یافته 14+++ دریافت خواهیم کرد؛ به هر حال لیتوگرافی آن هرچه که باشد، این شرکت وعده داده است که بیشترین بهبود و عملکرد از زمان عرضه پردازنده های نسل ششم (Sky Lake) تا کنون را شاهد خواهیم بود.

در گذشته برخی از شایعات حاکی از آن بودند که احتمالاً اینتل تعداد “رشته ها” را به ازای هر “هسته” در پردازنده های نسل دهم افزایش داده است. این شرکت در مدل های پایین و میانی، به ازای هر هسته از یک رشته استفاده می کرد؛ با افزایش مدل پردازنده ها، برای هر هسته دو رشته مورد استفاده قرار می گرفت که عملاً موجب افزایش کارایی پردازنده می شد.

حال اگر برای مدل های پایین رده از دو رشته به ازای هر هسته استفاده شده و در مدل های بالاتر نیز چهار رشته برای هسته، چه خواهد شد؟ بدیهی است که با عملکردی کوبنده و بسیار قدرتمند تر روبرو خواهیم بود؛ تعداد هسته های مجازی به دو برابر افزایش یافته و پردازش ها با شیوه ای جدید مدیریت خواهند شد. حساب افشاگر TUM_APISAK به تازگی تایید کرده است که اینتل در نسل دهم، برای هر هسته از رشته های بیشتری استفاده می کند. در مدل های پایین از دو رشته برای هر هسته و در مدل های بالاتر نیز از چهار رشته برای هر هسته استفاده خواهد شد.

سند این ادعا، تصویری از پایگاه داده SiSoftware است که اثبات می کند که قابلیت Hyper Threading به گونه ای دیگر رقم می خورد. در این بنچمارک شاهد نام پردازنده Core i3-10100 هستیم؛ این پردازنده از Comet Lake دارای 4 هسته و 8 رشته پردازشی است؛ یعنی شاهد سنت شکنی Intel در قابلیت Hyper Threading هستیم. از زمان عرضه پردازنده های نسل دهم نیز بی اطلاع هستیم.

پست های مرتبط

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !