مقایسه مشخصات آیفون 12 پرو مکس و آیفون 11 پرو مکس

در این مقاله قصد داریم تا مقایسه ای داشته باشیم بین مشخصات در نظر گرفته شده برای آیفون 12 پرو مکس و آیفون 11 پرو مکس تا ببینیم که پرچمدار جدید اپل چه مشخصات فنی قدرتمند تری را به نسبت نسل قبلی با خود به همراه داشته. در نگاه اول شاید از نظر طراحی چندان تفاوتی بین این دو گوشی شاهد نباشیم، اما با ما همراه باشید تا ببینیم آیفون 12 پرو مکس در چه مواردی بهتر از آیفون 11 پرو مکس نمایش بهتری را از خود نشان می دهد.

طراحی و صفحه نمایش

همانطور که اشاره کردیم در بخش طراحی در نظر گرفته شده چندان تفاوتی را شاهد نبودیم. هر دو گوشی در قسمت پشتی به سه سنسور دوربین مجهز شده اند. البته با این تفاوت که آیفون 12 پرو مکس به سنسور LIDAR نیز مجهز شده. در نمای جلویی نیز شاهد همان طراحی صفحه نمایش همیشگی اپل می باشیم.

آیفون 11 پرو مکس

اما مهمترین تفاوت در بخش صفحه نمایش این دو گوشی هوشمند مربوط به ابعاد در نظر گرفته شده می باشد. آیفون 12 پرو مکس اولین گوشی هوشمند اپل می باشد که به صفحه نمایشی با ابعاد 6.7 اینچی مجهز شده، این در حالی می باشد که آیفون 11 پرو مکس از صفحه نمایشی 6.5 اینچی بهره مند شده.

آیفون 12 پرو مکس

هر دو صفحه نمایش به پنل اولد مجهز شده اند. البته اپل نام Super Retina XDR Display را برای صفحه نمایش آیفون 12 پرو مکس در نظر گرفته است. در بخش رزولوشن و همچنین تراکم پیکسلی نیز تفاوت چندانی شاهد نبودیم اما به طبع آیفون 12 پرو مکس با بهره بردن از صفحه نمایشی بزرگتر، جذابیت بیشتری را به نسبت آیفون 11 پرو مکس با خود به همراه دارد.

دوربین

در بخش سنسور های دوربین نیز شاید در نگاه اول تفاوت چندانی را شاهد نباشیم اما سنسور های دوربین آیفون 12 پرو مکس قابلیت های جدیدی را به نسبت نسل قبلی با خود به همراه دارد. در بخش دوربین سلفی هر دو گوشی هوشمند به سنسور 12 مگاپیکسلی عریض با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 مجهز شده اند و توانایی ضبط ویدئو 4K با نرخ 60 فریم در ثانیه را نیز خواهند داشت.

آیفون 12 پرو مکس

در قسمت پشتی نیز شاهد حضور سه سنسور دوربین برای هر دو گوشی می باشیم. از نظر مشخصات سنسور های دوربین نیز تفاوت چندانی شاید در اعداد و ارقام شاهد نبودیم اما قابلیت های جدید برای سنسور های دوربین آیفون 12 پرو مکس در نظر گرفته شده. هر دو گوشی به یک سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی (آیفون 12 پرو مکس در این بخش گشودگی دریچه دیافراگم بهتری را با خود به همراه دارد و در نتیجه جذاب نور بهتری نیز خواهد داشت)، یک سنسور 12 مگاپیکسلی تله فوتو (آیفون 12 پرو مکس با قابلیت زوم 5 برابری اپتیکال و 12 برابری دیجیتال و آیفون 11 پرو مکس با قابلیت زوم دو برابری اپتیکال و 10 برابری دیجیتال) و سنسور فوق عریض 12 مگاپیکسلی، سنسور های دوربین این پرچمدارن را تشکیل می دهند.

آیفون 11 پرو مکس

البته شاهد حضور سنسور LIDAR نیز برای آیفون 12 پرو مکس می باشیم که قابلیت های جذابی را با خود برای این پرچمدار به همراه دارد. اما سنسور LIDAR چه قابلیت هایی را با خود به همراه دارد. اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم، این سنسور همان عملکرد سنسور سنجش عمق یا همان TOF را خواهد داشت. اما قدرت تجزیه و تحلیل سنسور LIDAR بسیار قدرتمند و بهتر از سنسور های TOF می باشد. فضا سازی سه بعدی فوق العاده به کمک این سنسور شما را شگفت زده می کند. این سنسور در بخش تصاویر پرتره کمک شایانی به سنسور اصلی برای هرچه بهتر ثبت شدن تصاویر می کند و البته نباید فراموش کنیم که قابلیت ثبت تصاویر پرتره در حالت night mode نی به لطف همین سنسور LIDAR می باشد.

در بخش فیلمبرداری نیز هر دو گوشی توانایی ضبط ویدئو با حداکثر کیفیت 4K و نرخ 60 فریم در ثانیه را خواهند داشت. البته آیفون 12 پرو مکس در این بخش قابلیت های جذابی را با خود به همراه دارد. پیش از این آیفون 11 پرو مکس در بخش فیلمبرداری به قابلیت ضبط ویدئو سینماتیک مجهز شده بود که بدون هیچ تعریف اضافی باید بگوییم عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته بود.

از جمله قابلیت های جذاب سنسور های دوربین آیفون 12 پرو مکس در این بخش، می توانیم به قابلیت HDR Dolby Vision اشاره کنیم. برای اولین بار در میان گوشی های هوشمند جهان، آیفون 12 پرو مکس به شما اجازه می دهد تا در این بخش نیز بعد از ضبط ویدئو نیز آن را ویرایش کنید.

پردازنده

یکی دیگر از اصلی ترین تغییرات رخ داده در بخش پردازنده های این دو گوشی هوشمند می باشد. اپل همواره به همراه جدیدترین پرچمدارانش از جدیدترین پردازنده اختصاصی خود نیز پرده برداری می کند و این بار هم چنین اتفاقی افتاده اما کمی متفاوت تر. آیفون 11 پرو مکس به پردازنده A13 بایونیک با معماری 7 نانومتری مجهز شده بود و واقعا عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت.

حال آیفون 12 پرو مکس به پردازنده A14 بایونیک مجهز شده که اولین پردازنده 5 نانومتری جهان نیز می باشد که تا به امروز معرفی شده. اما این پردازنده قابلیت دیگری را با خود به همراه دارد. به لطف بهره بردن از این پردازنده قدرتمند، آیفون 12 پرو مکس اولین گوشی هوشمند این شرکت می باشد که توانایی پشتیبانی از شبکه های اینترنتی نسل پنجم یا همان 5G را خواهد داشت.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد