سی سال با شیرون، ویرون و EB110 ؛ اسطوره هایی جلوتر از زمان

مگر می شود عاشق خودرو بود و بوگاتی را نشناخت. خودروسازی با سابقه که کار خود را از سال 1909 میلادی شروع کرد اما به مرور با افت تولید روبرو شد و عملا نزدیک به 30 سال تولیدی نداشت. بوگاتی با اینکه محصولات کمی تولید کرد اما هر کدام از آنها مانند شیرون، ویرون و EB110 اسطوره ای برای صنعت خودرو بودند و با ویژگی هایی که داشتند، از زمان تولید خود سالها جلوتر بودند.

همه ما به خوبی شیرون و ویرون را می شناسیم اما EB110 همیشه در زیر سایه این دو هایپرکار قرار گرفته و ممکن است بسیاری از افراد این مدل خاص را نشناسند. حال پس از گذشت 30 سال، بوگاتی به ما یادآوری می کند که EB110 به عنوان یک هایپرکار از زمان خودش جلوتر بود و البته برای کلکسیونرها، خودرویی ارزشمند تر از شیرون و ویرون است.

بوگاتی شیرون

آخرین هایپرکار رسمی بوگاتی به نام شیرون شناخته می شود که البته بوگاتی پس از آن دو مدل دیگر به نام دیوو و La Voiture Noire (این مدل هنوز به تولید نرسیده) را نیز معرفی کرده است. دیوو و  La Voiture Noire هر دو از موتور شیرون استفاده می کنند پس بهتر است این مطلب را با شیرون آغاز کنیم نه با دو مدل دیگر.

شیرون اولین بار در سال 2016 به نمایش گذاشته شد. خودرویی که پس از افتخارات ویرون به خوبی در چشم عاشقان خودرو و خریداران قرار گرفته و بسیاری از کلکسونر داران چشم بسته آن را خریداری کردند. چهره ای جذاب تر از ویرون و موتوری که به مراتب قدرتمند تر از ویرون بود، دلیلی بود بر برتری شیرون نسبت به ویرون و حتی دیگر هایپرکارها.

با این که از نظر مهندسی ویرون صنعت اتومبیل سازی را با شگفتی روبرو کرد، اما شیرون از این لحاظ بسیار جذاب تر و مهندسی شده تر بود. خودرویی که از یک موتور 16 سیلندر با آرایش W شکل استفاده می کرد و با حجم موتور 8.0 لیتر و چهار توربوشارژر بزرگ، توانایی تولید 1500 اسب بخار و 1600 نیوتن متر گشتاور را داشت. این نیروی عظیم توسط جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه به هر چهار چرخ شیرون منتقل می شد که نتیجه آن، رسیدن به سرعت 100 کیلومتر تنها در زمان 2.4 ثانیه بود، آن هم با وزن نزدیک به 2 تن. نهایت سرعت شیرون با استفاده از محدوده کننده سرعت الکترونیکی، به 420 کیلومتر در ساعت می رسد که به باور بسیاری، در صورت غیر فعال کردن محدود کننده سرعت، می توان به مرز 500 کیلومتر در ساعت هم رسید اما با این سرعت دیگر نمی توان به لاستیک های آن اعتماد کرد.

بوگاتی قرار است از شیرون 500 دستگاه تولید و به مرور به خریداران تحویل دهد.

بوگاتی ویرون

کمتر خودرویی است که بتواند مانند ویرون، ذهنیت تمام مردم دنیا را نسبت به سرعت تغییر دهد و به سمت خود بکشاند. بوگاتی با ویرون صنعت خودروسازی دنیا را به سمتی برد که حتی خاص ترین تولیدکنندگان خودرو هم در رویای خود چنین جایگاهی را تصور نمی کنند. ویرون را می توان تغییر دهنده بازی هایپرکارها و سوپر اسپرت ها دانست.

بوگاتی در سال 2005 خودرویی به نام ویرون را با 1000 اسب بخار معرفی کرد. خودرویی که از نظر مهندسی دهه ها جلوتر از دیگر رقبا بود. تا مدت ها هیچ چیزی حتی توان نزدیک شدن به آن را نداشت چه برسد به مقایسه. ویرون اولین بوگاتی بود که به شدت نام فولکس واگن را یدک می کشید. این هایپر کار از یک موتور 8 لیتری 16 سیلندر با آرایش W شکل و 4 توربوشارژر بزرگ سود می برد. این موتور می تواند توان 1000 اسب بخار و 1500نیوتن متر گشتاور را تولید کند. در اصل پلتفرم شیرون همانی است که در ویرون مورد استفاده قرار گرفته است. ویرون به لطف موتور قدرتمندی که داشت، تنها در زمان 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسید و در نهایت می توانست با سرعت 407 کیلومتر در ساعت، نفس رقیبان را در سینه حبس کند.

البته از ویرون مدل های مختلفی تولید شد که مدل SS یا سوپر اسپرت توانست نهایت سرعت 429.6 کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

بوگاتی EB110

بوگاتی مدل EB110 را بین سالهای 1991 تا 1995 تولید کرد. خ.در.یی که در آن زمان برای بسیاری از مردم بجز خودرو دوستان نا آشنا بود. این هایپرکار در زمان تولید سالها از مان خود جلوتر بود. بوگاتی EB110 از بسیاری جهات شبیه ویرون و شیرون است. این شبیه بودن به معنا استفاده از قطعات مشترک نیست بلکه از نظر دیدگاه بوگاتی برای ساخت خودرویی خاص با دو هایپرکار دیگر شباهت هایی دارد.

موتور استفاده شده در EB110 از نوع 3.5 لیتری 12 سیلندر با آرایش V شکل بود که با کمال تعجب در آن سالها از توربوشارژر های چهارگانه مانند موتور 16 سیلندر استفاده می کرد. این موتور توانایی تولید 612 اسب بخار و 650 نیوتن متر گشتاور را داشت که در نهایت شتاب صفر تا صد EB110 را در زمان 3.2 ثانیه ممکن می ساخت. قدرت موتور در این خودرو توسط جعبه 6 سرعته دستی، مانند ویرون و شیرون به هر چهار چرخ منتقل می شد.

اما مهمتری نکته این بود که بوگاتی در آن سالها، مدل EB110 را به اسپویلرهای فعال مجهز کرده بود تا در سرعت های بالا کنترل خودرو به خوبی صورت گیرد. بوگاتی EB110 در زمان خودش یکی از سریعترین و پر سرعت ترین خودروهای موجود بود. خودرویی که می توانست به راحتی به سرعت بالاتر از 350 کیلومتر در ساعت دست یابد.

مانی خوشبین و بوگاتی خاصش

تمام محصولات بوگاتی در زمان خودشان مهمترین خودروی دنیا محسوب می شدند. خوردوهایی که بر خلاف سوپراسپرت هایی مانند لامبورگینی اونتادور، بریا استفاده روزمره هم گزینه مناسبی بودن و البته رفتاری قابل اعتماد از خود نشان می دادند. حال سوال اینجاست؛ که اگر شما روزی قدرت خرید یکی از این بوگاتی ها را داشتید، کدام را انتخاب می کردید؟

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟