پردازنده های Alder Lake اینتل با سوکت LGA 1700 و پشتیبانی از DDR5

اینتل شاید سالها قبل در صدر تولید پردازنده های دسکتاپی قرار داشت و تقریبا بیش از 80 درصد بازار را در اختیار داشت اما پیشرفت چشمگیر AMD باعث شد تا تنها در سال 2020 نزدیک به 70 درصد بازار پردازنده های دسکتاپی در چنگ AMD قرار گیرد. همین موضوع باعث شد تا اینتل به خود بیاید و کمی هم به فکر بهینه سازی پردازنده هایی باشد که بیش از 7 نسل تنها در گره 14 نانومتری ها قرار گرفته است. حال به نظر می رسد این نقطه عطف پردازنده های Alder Lake هستند.

اینتل در رویداد مجازی CES 2021 خوب ظاهر شد و تا حدی سعی کرد قدرت خود را حفظ کند. پردازنده های نسل 11 یا Rocket Lake از سوی این شرکت معرفی شدند. هر چند اطلاعات تکمیلی از این پردازنده ها منتشر نشد اما بر اساس اخبار و شایعات پخش شده تا حدی می دانیم با چه پردازنده هایی طرف هستیم.


شلیک اینتل به AMD با Rocket Lake-S در CES 2021


اما شاید پس از پردازنده های نسل 10 و نسل 11 اینتل، این پردازنده های نسل 12 یا Alder Lake باشند که اینتل را دوباره محبوب بازار کند. پردازنده هایی با سوکت تغییر یافته LGA 1700 !. تغییر سوکت تنها در طی دو سال یکی از مواردی است که مشخص می کند اینتل حتی برای نسل 10 و نسل 11 درست و حسابی برنامه ریزی نکرده است. سوکتی با 1700 پین که میزبانی پردازنده های Alder Lake را برعهده دارد. در واقع این اولین اقدام اینتل برای ساخت پردازنده های عمومی با ساختار LITTLE است. ساختاری که می تواند رقیبی برای یکه تازی AMD باشد.

مشخصات منتشر شده یکی از پردازنده های Alder Lake نشان از 16 هسته و 32 رشته دارد که فرکانس کاری آن 1.8 گیگاهرتز است و فرکانس بوست آن 4.0 گیگاهرتز اعلام شده است. مقدار 12.5 مگابایت حافظه نهان برای سطح L2 و 30 مگابایت حافظه برای سطح L3 مشخص می کند که گره چینی پردازنده های نسل 12 اینتل تا حدی مشابه رقیب است.

اما شاید یکی از مهمترین تفاوت های پردازنده های نسل 12 اینتل نسبت به نسل 10 و 11، پشتیبانی از حافظه های DDR5 باشد. حافظه هایی که عملکردی بسیار بهتر از DDR4 دارند اما جالب است بدانید که مصرف انرژی DDR5 کمتر از DDR4 است. همین موضوع نشان از ساختار حساب شده این نسل از حافظه دارد.

پست های مرتبط

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود