معرفی Thunderbolt 4 توسط اینتل: یک استاندارد جهانی برای ارتباط همه کاربران

معرفی Thunderbolt 4 توسط اینتل: یک استاندارد جهانی برای ارتباط همه کاربران

کمپانی اینتل امروز اطلاعات جدیدی در خصوص فناوری ارتباطی Thunderbolt 4 منتشر کرده که از آن به عنوان یک راه حل ارتباطی برای همه کاربران یاد کرده است. به اعتقاد اینتل، به کارگیری فناوری تاندربولت 4 می تواند شرایط پیش نیاز برای تعبیه پورت های پر سرعت USB 4.0 را فراهم سازد.

فناوری Thunderbolt 4 برای اولین بار در سطح جهان می تواند چهار پورت را با استفاده از داک اختصاصی تغذیه کند و طول استاندارد کابل های آن نیز به 2 متر افزایش یافته است. پردازنده های جدید اینتل از خانواده Tiger Lake که به صورت اختصاصی برای دستگاه های قابل حمل از جمله لپ تاپ ها طراحی و تولید شده اند، اولین محصولات در سطح جهانی به شمار می روند که از این فناوری پشتیبانی می کنند.

کنترلر سری 8000 تاندربولت 4 می تواند از میلیون ها دستگاهی که هم اکنون به فناوری تاندربولت 3 مجهز شده اند، پشتیبانی کند و به این ترتیب تعداد دستگاه های سازگار با این فناوری افزایش چشم گیری خواهد یافت. در حال حاضر کیت توسعه دهنده فناوری Thunderbolt 4 و تست های صدور گواهینامه آن در دسترس توسعه دهندگان و شرکت های تولید کننده قرار گرفته است.

به اعتقاد جیسون زیلر، مدیر کل بخش اتصال مشتری در کمپانی اینتل، فناوری Thunderbolt 4 یک استاندارد اتصال پیشرو را در میان دستگاه های مختلف در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و به پیشرفت تجربیات محاسباتی، وعده ارائه آسان USB-C، کارایی بالا و قابلیت اطمینان کاربران کمک می کند. ورود فناوری تاندربولت 4 به اکو سیستم کامپیوتر های شخصی اینتل، نشان می دهد که کامپیوتر های شخصی به سمت یک راه حل اتصال جهانی و فراگیر در حال حرکت هستند.

تجهیز کامپیوتر های شخصی به فناوری Thunderbolt 4 امکان اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر برای انتقال داده، فیلم و حتی توان برق را از طریق یک پورت USB Type-C فراهم می سازد. در کنار این موارد می توانید از صفحه نمایش های پرتابل، داک تاندربولت، تجهیزات ذخیره سازی پر سرعت و سایر لوازم جانبی مبتنی بر آن بهره مند شوید. اینتل هم اکنون در حال رایزنی با شرکای تجاری خود برای استفاده از فناوری جدید به منظور ارائه قابلیت های نوین و کاربردی به مشتریان است.

در ادامه برخی از ویژگی های کلیدی فناوری تاندربولت 4 را مرور خواهیم کرد:

  • نصف شدن نیاز های سخت افزاری نسبت به تاندربولت 3 برای انتقال داده و ویدئو
  • پشتیبانی از دو صفحه نمایش با وضوح تصویر 4K یا یک صفحه نمایش با وضوح تصویر 8K
  • افزایش سرعت ذخیره سازی روی پلتفرم PCIe به 3000 مگابایت بر ثانیه و پهنای باند 32 گیگابیت بر ثانیه
  • پشتیبانی از چهار پورت Thunderbolt 4 با استفاده از داک اختصاصی
  • شارژ دستگاه های سازگار با استفاده از یک پورت تاندربولت 4
  • خروج از حالت خواب در کامپیوتر ها با لمس ماوس یا صفحه کلید در شرایط استفاده از داک Thunderbolt 4
  • حفاظت از حافظه مستقیم مبتنی بر Intel VT-d که به جلوگیری از حملات فیزیکی DMA کمک می کند

پست های مرتبط

ACEMAGIC از مینی رایانه شبیه به جنگنده M2A Starship رونمایی کرد

اولین دستگاه مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 شرکت کوالکام احتمالاً در ماه اکتبر سال 2024 معرفی شود

طراحی حلقه شارژ MagSafe در آیفون 16 نازک‌تر خواهد بود