بازیمو: نقد و بررسی سه گانه بتمن

باران هر لحظه شدید و شدیدتر می شود، شهر مملو از چراغ های چشمک زن است و سکوت سردی همه جا را فرا گرفته. همه جا شلوغ، صدای شادی در شهر، و شب هالووین فرا رسیده و ناگهان صدایی عجیب از بلند گوهای شهر به گوش می رسد، صدایی پر از کینه و قدرت طلبی، صدایی که می خواهد ترس را در همه جا پخش کند. هر لحظه رنگ و بوی خطر بیشتر می شود و مردم وحشت زده دنبال راهی برای  فرار کردن هستند، صدای آژیر ماشین های پلیس، صدای شیون مادری کودک به آغوش و آرامشی که در هم شکسته است. اما در دل تاریکی در کوچه ای تنگ در لا به لای سایه ها دو چشم خفاش نظاره گر همه اتفاقات است. در هم شکستن تلاش هایش او را سخت دچار تردید کرده و بر فراز شهر بر بامی بلند می ایستد و سرنوشت گاتهام را در دستان خود می بیند. آیا گاتهام باز هم انتظار بازگشت قهرمان سیاه پوش خود Batman را می کشد؟

ذهنی سیاه در پشت نقابی سیاه

استودیو انگلیسی Rocksteady در سال 2009 با بازی Batman Arkham Asylum پا به دنیای این قهرمان محبوب DC گذاشت. دنیای تاریک بتمن را با حقایقی روشن به ما نشان داد و آرخام آسیلوم فصلی تازه در روایت یک قهرمان شد که الگوی خیلی دیگر از بازی ها قرار گرفت. تیمارستان آرخام با گیم پلی نوین و خلاقانه و داستانی جذاب به موفقیت های زیادی رسید و در دل طرفداران بتمن نشست و در سال 2009 بهترین بازی سال شد و Rocksteady نشان داد داستان سرایی برای یک قهرمان کهنه کار را چقدر همزاد پندارانه می شناسد و می تواند بتمن را به جایگاه اصلی اش باز گرداند.

داستان و شخصیت پردازی ها بسیار عالی کار شده بود و به اقتضای داستان تمام بازی در داخل تیمارستان آرخام می گذشت. ساختار تیمارستان هم متنوع و هم پر کشش برای روایت داستان بازی بود. در جایی که بتمن شخصا جوکر را دستگیر کرده و باید او را به تیمارستان آرخام تحویل دهد. کاراکترهای زیادی در دل داستان بازی جا گرفته اند، Joker ، Bane، Scarecrow، Harley Quinn که همگی انگیزه های خود را برای مقابله با قهرمان شهر گاتهام دارند.

در سال 2011  شرکت Rocksteady با عنوان جدید خود Batman Arkham City بازگشت. این بار شرکت سازنده قدم های بزرگتری را برمی دارد و داستان بازی را از تیمارستان آرخام به شهر گاتهام منتقل می کند، داستان حول محور بتمن و دکتر استرنج می چرخد، زمانی که دکتر استرنج از هویت بتمن با خبر شده و بتمن باید به دنبال راهی بگردد تا نقشه پروتکل 10 را از بین ببرد و در این بین کاراکترهای کلاسیک سری مانندDead shot ، Penguin، Bane، Cat woman، Two face هم حضور دارند که کشش های مختلفی در داستان ایجاد می کنند.

داستان زمانی پیچیده تر خواهد شد که سمی مرگبار در خون بتمن و جوکر وجود دارد تا قهرمان گاتهام تنها 24 ساعت زمان برای نجات خود و جوکر وقت داشته باشد. داستان Arkham City زمینه ساز اتفاق های بزرگ آینده است و تا بحال زمینه سازی برای یک جشن مرگبار را در سر می پروراند. پیشرفت در تمامی زمینه های بازی کاملا نمایان بود و در بخش گرافیک هم راک استدی این بار هم با Unreal engine 3 جلوه یک بازی با کیفیت را نشان می دهد. مدلسازی ها دقیق تر و نورپردازی ها با شکوه تر از Arkham Asylum شده بود. گیم پلی در Arkham City به شکلی شگفت انگیز گسترده شد و شما را در شهر گاتهام برای بر قراری عدالت رها می کرد. شهر گاتهام با جزییات و ساختاری بسیار زیبا مدل سازی شده بود و با شکوه ترین لحظات را برای هوادارانش رقم میزد.

نسل هفتم بازی ها با شکوه ترین دوره موفقیت های بتمن بود و کنسول های Xbox 360 و Ps3 میزبان های مفتخر این دو بازی راک استدی بودند. همانطور که می دانید دشمن اصلی بتمن در هر دو شماره شخصیت جوکر بود و داستان حول محور این دو کاراکتر می چرخد. درسال 2015 شرکت راک استدی با نگاهی متفاوت تر بتمن جدید را معرفی کرد. بازی Batman Arkham Knight تحولی شگرف در سری بتمن بود. یک اثر خلاقانه در آخرین بازی از سه گانه بتمن Rocksteady که کاربر را شاهد نوع جدیدی از داستان سرایی در این مجموعه می کرد. در جایی که سازنده مرزهای روایت گری را چند قدم به جلوتر می برد و یک بازی کاملا سینمایی را به شما ارایه می دهد. دنیایی که در آن مرز بین واقعیت و توهم را تشخیص نمی دهید و در تاریکی های شهر گاتهام فرو خواهید رفت و همانند بتمن به درون سایه ها می خزید.

این بار راک استدی به سراغ ناگفته ها و درونیات و افکار تاریک و پنهان بتمن رفته و دنیایی پر از کابوس را برای هواداران تدارک دیده. سازنده با آنتاگونیست جدیدی به نام Arkham Night به سراغ قهرمان گاتهام آمده و حسابی جلوی بتمن قد علم می کند و او را به چالش می کشد. اما چیزی که برای بتمن مشکل ساز است، سایه خطر آرخام نایت نیست بلکه بزرگترین کابوس بتمن آرمان هایش و ذهن بیمار شده اوست. راک استدی از شما می خواهد حتی به اندیشه های یک قهرمان شک کنید و آنچه در ذهن خود از قهرمان محبوبتان ساخته اید فرو بریزید و خشت به خشت از اول بسازید.

از لحاظ گیم پلی Batman Arkham Night نسبت به دو نسخه قبلی پیشرفت های زیادی داشته و تاکید زیادی بر ایجاد تعامل رفتاری بین بتمن و مخاطب وجود دارد و دلیل این تاکید هم اینست که هرچه در بازی پیش می روید به اسرار تاریک دنیای Arkham Night دست پیدا می کنید. کاراکترهای زیادی در بازی آرخام نایت حضور دارند که در گوشه و کنار شهر گاتهام در قالب ماموریت های جانبی انتظار شما را می کشند و شما بنا بر تصمیمات خود می توانید داستان اصلی را پیش ببرید یا اینکه دوست دارید با Death stroke یا کاراکتر جذاب  Asraeel ملاقات کنید یا با Cat woman یا Penguin روبرو شوید. همه و همه در گیم پلی متنوع و گسترده بازی گنجانده شده است. اتفاق فوق العاده در شوالیه آرخام حضور پر رنگ Bat mobile است که بسیار جذاب و عالی کار شده و در دل گیم پلی جا گرفته است و می توانید نهایت لذت رانندگی از آن ببرید. کنترل ماشین بتمن واقعا عالی است و در هر زمانی که خواستید می توانید از آن استفاده کنید.

همیشه داستان در سری بازی ها و فیلم های بتمن اهمیت خاصی داشته و هر کارگردان و سازنده ای به گونه ای ابعاد مختلف زندگی بتمن را روایت کرده است. اما این بار Rocksteady با نگاهی تازه به داستان سرایی می پردازد و در شوالیه آرخام تمرکز بر افکار پنهان و تاریک بتمن شده تا بعد از تمام مشکلاتی که برای پاک کردن جرم و جنایت اتفاق افتاده به این فکر کنید که چه بر سر زادگاهش آمده! داستان شوالیه آرخام ریشه در پایان آرخام سیتی دارد در جایی که جوکر با شکستن شیشه پادزهر تنها امیدش برای زندگی را از دست می دهد و خون آلود با سمی که در وجودش رخنه کرده او را از پا در می آورد. این در حالی بود که بتمن تا لحظه آخر قصد کمک کردن به جوکر را داشت ولی پایان ماجرای جوکر به مرگ منتهی شد. ناتوانی در کمک به جوکر باعث ایجاد عذاب وجدان در بتمن می شود و آنقدر باعث تضعیف روحیه در او می شود که حتی آرمان هایش زیر سایه سنگین عذاب وجدانش کمرنگ می شود.

یک اتفاق فلسفی بسیار مهم بین این دو کاراکتر رخ داده است. بتمن تنها کسی بود که نا خواسته جوکر را جدی می گرفت و باعث شکل گیری چهره تبهکاری در او شد و شخصیت جوکر هم زندگی تبهکارانه خود را وابسته به وجود بتمن می دانست چون تنها کسی که شخصیت جوکر را خطر ساز می دانست و سایه به سایه او را تعقیب می کرد بتمن بود. جوکر در بازی Arkham City به آغوش مرگ رفت ولی یادش در ذهن بتمن باقی ماند این در حالی بود که همیشه پی بردن به درونیات بتمن کار مشکلی بوده و اینجاست که Scarecrow وارد دنیای آرخام نایت می شود و حقایق پنهانی را آشکار می کند.

شخصیت مترسک کاملا مرموز و با انگیزه های شخصی ترسناک در مقابل بتمن می ایستد و در ابتدا بازی مترسک در بلند گوهای شهر به مردم اعلام می کند که می خواهد سلاح مخصوص خودش یعنی سم ترس را در شهر پخش کند که البته این کار را انجام می دهد. هر کسی که سم ترس را استشمام کند باعث می شود با آنچه که در ذهن خود از آن وحشت دارد روبرو شود. سلاحی بی رحم که مترسک خودش آن را ساخته. در میانه بازی به طور ناگهانی بتمن هم این سم را استشمام می کند اما قهرمان گاتهام در سخت ترین روزها با شجاعت به یاری شهر آمده و البته یک قهرمان از چه چیزی می تواند وحشت داشته باشد؟ اینجاست که شما ذهن تاریک بتمن را می بینید ذهنی که سراسر مملو از عذاب وجدان نسبت به مرگ جوکر است.

بعد از استشمام سم ترس، Batman ناگهان جوکر را در پشت سر خود می بیند. جوکر قبل از مرگ خود 5 نفر را به خون آلوده اش مبتلا می کند که یکی از آن ها بتمن بود. در طول بازی تغییر رفتار و عملکرد را در بتمن خواهید دید در جایی که افکار پنهان و پلید بتمن از زبان جوکر روایت می شود. جوکر برای سازندگان Rocksteady ابزاری و به نوعی نماینده ای برای بیان افسوس ها، پشیمانی ها، ترس ها و حرف های ناگفته قهرمان ژرف اندیش شهر گاتهام است. جوکر شخصیت بتمن را در هم می شکند و آرمان هایش زیر سوال می برد و لگدمال می کند تا به او یاد آوری کند که بعد از این همه سختی و تلاش برای پاک کردن جرم و جنایت چه اتفاقی برای شهر افتاده است!

“سراسر گاتهام پر از دزدی و گناه و جنایت شده، پس یک بار برای همیشه تمام خلافکاران را به سزای عمل خودشان یعنی مرگ برسان و شهر را از هر گونه جرم پاک سازی کن” این فکر پلید خواسته درونی خود بتمن است که با استشمام سم ترس بیدار شده و از زیر خروارها خاک سر بیرون می آورد و جوکر در تمام این مدت زبان افکار پنهان بتمن در شوالیه آرخام است. دیگر شخصیت منفی بازی که سازندگان خیلی بر روی آن مانور داده بودند کاراکتر Arkham Knight است  که شخصیت جالبی دارد و افکار آلوده ای در سر دارد در عین حال ابهت بسیار خوبی هم دارد.

ولی نکته جالب داستان بازی اینست که حتی شخصیت Arkham Knight  در حاشیه داستان قرار می گیرد و نبرد پر چالش بازی بین بتمن و افکار خودش است که دیگر کاراکترهای منفی این بازی به تکمیل شدن این فرایند کمک می کنند و قصد این را دارند بتمن خودش را نابود کند و به فراموشی سپرده شود. داستان در نقطه ای به اوج می رسد که مترسک از بتمن می خواهد خود را برای نجات گوردون و رابین تسلیم کند و در جلوی تمام دوربین های تلویزیونی ماسک خود را بر دارد تا اینکه چهره پشت نقاب بتمن برای همه آشکار کند.

اما نمایش بسیار بدی در انتظار Batman است چون در آن زمان دیگر افکار تاریکش او را تبدیل به یک جوکر دیگر کرده، در این لحظه Scarecrow آخرین ضربه خود را به بتمن می زند و آخرین سم ترس را مستقیم به بدن او تزریق می کند. بتمن تماما به توهمات خود فرو می رود، با جوکر رو در رو می شود و در افکار خود با او مبارزه می کند تا اینکه جوکر را به هر نحو ممکن شکست می دهد و او را در دورترین نقطه افکارش زندانی می کند و به فراموشی می سپارد. جوکر به وحشت همیشگی اش یعنی فراموشی از سوی بتمن سپرده می شود. داستان بازی Batman Arkham Knight ابعاد روانشناسانه و فلسفی بسیاری دارد و لازمه درک آن جست جو مخاطب در دیالوگ هاست، تیز بینی در تماشای shot های مختلف بازی است. حرکت عظیم شرکت راک استدی در داستان سرایی تاثیر بسزایی در بازی ها و حتی فیلم های ابر قهرمانی خواهد داشت همانطور که یک دهه پیش این کار را با Batman Arkham Asylum انجام داد.

شرکت راک استدی همیشه ثابت کرده در زمینه گرافیک کم نمی گذارد و در آخرین شماره Batman با استفاده از Unreal Engine 3 گرافیک سری بتمن را به اوج رسانده، گرافیک بازی واقعا عالی و چشم نواز است و مدل سازی ها فوق العاده هستند، تخریب پذیری محیط در بازی بسیار بالاست و به گونه ای کار شده که در زمان رانندگی با Bat Mobile کوچکترین مشکلی نداشته باشید. صداگذاری هم مانند بخش های دیگر بازی می درخشد و همه صدا پیشه ها کار خود را به خوبی انجام داده اند، مخصوصا شخصیت Scarecrow در بخش صدا پیشگی به معنای واقعی کلمه ستودنی ست و ترکیب صدای عالی و دیالوگ های روان پریشانه اش شما را میخکوب خواهد کرد.

Batman Arkham Knight پایانی بر یک سه گانه بود، پایانی با شکوه و متفاوت که می توان گفت بتمن را در اوج به پایان رساند. پایانی متفاوت با آغازهای جدید که دنیایی متفاوت هم برای مخاطب و هم برای قهرمان گاتهام رقم زد. شرکت Rocksteady کاری با بتمن و آنتاگونیست معروفش یعنی جوکر انجام داد که راه را برای سازنده های احتمالی بعدی و فیلم های بعدی سری دشوار تر می کند که همه را به چالش داستان سرایی خواهد کشاند. شاید کریستوفر نولان کارگردان خلاق هالیوود بیش از هر کسی قدر گوهری مانند شوالیه آرخام را بداند و ابعاد روانشناختی داستان را لمس کند.

پست های مرتبط

تیزر جدید بازی Call of Duty: Black Ops 6 جنگ خلیج فارس در دهه 90 میلادی را به تصویر می‌کشد

بررسی تخصصی لپ تاپ Aero 14 OLED BMF گیگابایت

خانواده قربانیان تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی از شرکت‌های اکتیویژن و متا شکایت کردند