کاهش 30 درصدی دمای لپ تاپ با فناوری خنک کننده Intel

کاهش 30 درصدی دمای لپ تاپ با فناوری خنک کننده Intel

خنک سازی و کنترل حرارت قطعاتی از جمله کارت گرافیک و پردازنده مرکزی در لپ تاپ های گیمینگ از اهمیت فراوانی برخوردار است و Intel در همین راستا، فناوری خنک کننده جدیدی ابداع کرده که به کاهش 30 درصدی دما منجر می شود. در سیستم های خنک کننده متداول از ترکیب فن، هیت سینک و لوله های انتقال حرارت استفاده می شود که در کنار محاسن خود، مشکلاتی را به وجود می آورند.

خرابی فن سیستم خنک کننده از جمله شایع ترین موارد در لپ تاپ ها به شمار می رود و عدم توجه صحیح به این قطعه سبب ایجاد حرارت بسیار زیاد و در نهایت از بین رفتن چیپ گرافیک یا پردازنده مرکزی Intel می شود. هزینه تعمیر یا تعویض بسیار بالای این قطعات سبب دلسردی کاربران شده و حتی در برخی موارد نیز قطعه معیوب، قابلیت تعمیر یا تعویض ندارد. از این رو باید لپ تاپ خود را به زباله دان منتقل کرده و با صرف هزینه ای هنگفت، یک لپ تاپ جدید خریداری کنید.

فناوری نوین Intel سبب عدم نیاز به فن در سیستم خنک کننده می شود و با این وجود، دمای لپ تاپ 30 درصد کاهش می یابد. اینتل فناوری جدید خود را که از ترکیب صفحه خنک کننده و گرافیت تشکیل می شود را در ماه ژانویه و در نمایشگاه CES 2020 رونمایی خواهد کرد. لپ تاپ های ارزان قیمت که از قطعاتی با توان مصرفی و حرارتی بسیار پایینی بهره می برند، همچنان به سیستم خنک کننده مجهز به فن، هیت سینک و لوله های انتقال حرارت نیاز دارند.

وجود این قطعات در سیستم خنک کننده سبب افزایش وزن لپ تاپ، به وجود آمدن نویز، نیاز به سرویس دوره ای فن و افزایش پیچیدگی ساخت می شود. از این رو که بسیاری از کاربران اطلاعات فنی کافی در خصوص نحوه سرویس دوره ای سیستم خنک کننده ندارند و حتی این کار را ضروری نمی دانند، بی توجه به وضعیت Cooling از لپ تاپ خود طی سال های طولانی استفاده می کنند. در نهایت با خرابی فن و اجزای کولینگ به قطعاتی از جمله GPU و CPU و حتی در برخی مواقع به چیپ ست مادربرد نیز آسیب وارد می شود.

فناوری جدید اینتل به شرکت های تولید کننده لپ تاپ و مینی پی سی این امکان را می دهد تا محصولات خود را بدون نیاز به کولینگ دارای فن، هیت سینک و هیت پایپ تولید کنند. از سویی برخی از شرکت ها نیز به دلایل مختلف از به کار بردن فن خودداری کرده و در نتیجه دمای کاری دستگاه همواره در سطح بالایی قرار دارد. به این ترتیب Intel کمک شایان توجهی به کنترل دما با بهره گیری از فناوری انحصاری و جدید خود متشکل از صفحه خنک کننده و گرافیت می کند.

پست های مرتبط

طراحی حلقه شارژ MagSafe در آیفون 16 نازک‌تر خواهد بود

اطلاعات جدیدی از گوشی مورد انتظار Xperia 1 VI شرکت سونی منتشر شد

اپل وجود مشکل پخش نشدن صدای آلارم آیفون را تایید کرد