مشخصات سه پردازنده قدرتمند اما کم مصرف Ice Lake NG در وب سایت اینتل قرار گرفت

مشخصات سه پردازنده قدرتمند اما کم مصرف Ice Lake NG در وب سایت اینتل قرار گرفت

اینتل مشخصات سه پردازنده جدید نسل دهم از خانواده Ice Lake NG را با بر پایه فناوری 10 نانومتری را در وب سایت خود قرار داده است. پردازنده های جدید که به صورت اختصاصی برای نوت بوک ها و تجهیزات قابل حمل در نظر گرفته شده اند، از شیوه نام گذاری جدیدی پیروی می کنند و در حقیقت آنها بخشی از معماری Ice Lake-U اینتل به شمار می روند.

سه پردازنده جدید اینتل بر پایه معماری Ice Lake NG از سیستم نام گذاری جدید به صورت 10x0NGy استفاده می کنند که حرف x به عنوان شناسه مدل در نظر گرفته شده است. فناوری ساخت 10 نانومتری در حال حاضر بالاترین سطح از لیتوگرافی اینتل در تولید پردازنده به شمار می رود و به این ترتیب هر سه محصول جدید این کمپانی به آخرین تکنولوژی ها مجهزند.

پردازنده Core i7-1060NG7 قدرتمندترین محصول در لیست سه گانه اینتل بر پایه معماری Ice Lake NG به شمار می رود و دارای چهار هسته و هشت رشته پردازشی با فرکانس پایه 1.2 گیگاهرتز است. رویکرد جدید اینتل در ساخت پردازنده های مخصوص تجهیزات قابل حمل در اتخاذ فرکانس پایه در سطح بسیار پایین (اندکی بالاتر از 1 گیگاهرتز) است تا به این صورت توان مصرفی را در حالت بیکاری سیستم کاهش دهد.

اینتل از سوی دیگر با در نظر گرفتن فرکانس بوست بالا، سعی می کند تا عملکرد پردازشی محصولات خود را در شرایطی که کاربر به قدرت بالا نیاز دارد، ارتقا دهد. از این رو پردازنده Core i7-1060NG7 از فرکانس بوست 3.8 گیگاهرتز بهره می برد تا تمام نیازهای یک کاربر حرفه ای را تحت پوشش قرار دهد.

اینتل در قدرتمندترین پردازنده از خانواده Ice Lake NG از 8 مگابایت حافظه نهان سطح سوم استفاده کرده تا قدرت پردازشی آن را افزایش دهد. این محصول می تواند از حداکثر 32 گیگابایت حافظه رم LPDDR4 با فرکانس 3733 مگاهرتز به صورت دو کاناله پشتیبانی کند. همچنین واحد گرافیکی مجتمع از نوع Intel Iris Plus برای آن در نظر گرفته شده که با فرکانس پایه 300 مگاهرتز و فرکانس بوست 1.1 گیگاهرتز فعالیت می کند.

دومین محصول از خانواده Ice Lake NG با نام مدل Core i5-1030NG7 شناخته می شود و دارای چهار هسته و هشت رشته پردازشی است. هسته های پردازشی این پردازنده با فرکانس پایه 1.2 گیگاهرتز فعالیت می کنند و در صورت نیاز به قدرت پردازشی بیشتر و در صورت فعال سازی فناوری توربو بوست، فرکانس کاری آن به 3.5 گیگاهرتز افزایش می یابد. حجم حافظه نهان در پردازنده Core i5-1030NG7 برابر با 6 مگابایت از نوع L3 Smart Cache است.

سایر مشخصات از جمله نوع واحد گرافیکی مجتمع، حجم حافظه و فرکانس حافظه رم LPDDR4 قابل پشتیبانی با پردازنده Core i7-1060NG7 برابر است و تفاوتی میان آنها مشاهده نمی شود. همچنین توان مصرفی هر دوی آنها برابر با 10 وات است و در این حالت می توانید تاثیر بهینه سازی فناوری ساخت 10 نانومتری را بر پردازنده های Ice Lake NG مشاهده کنید که با وجود مشخصات سخت افزاری قابل توجه، اما با توان مصرفی بسیار پایین فعالیت می کنند.

آخرین محصولی که توسط اینتل در خانواده Ice Lake NG معرفی شده، پردازنده دو هسته ای Core i3-1000NG4 است که از چهار رشته پردازشی نیز بهره می برد. فرکانس پایه پردازنده برابر با 1.1 گیگاهرتز بوده و فرکانس بوست آن نیز 3.2 گیگاهرتز تعیین شده است. حجم حافظه نهان سطح سوم برابر با 4 مگابایت از نوع Smart Cache بوده و شرایط حجم و فرکانس حافظه قابل پشتیبانی و واحد گرافیکی مجتمع آن نیز مشابه با دو محصول دیگر است.

تنها تفاوت موجود در خصوص فرکانس بوست واحد گرافیکی مجتمع Iris Plus است که در پردازنده Core i3-1000NG4 به 900 مگاهرتز محدوده است. با این وجود توان مصرفی آن 9 وات اعلام شده که فقط 1 وات با دو پردازنده دیگر اینتل در خانواده Ice Lake NG اختلاف دارد. طبق اعلام اینتل، سه مدل پردازنده جدید این کمپانی که مخصوص لپ تاپ ها تولید شده اند، در نیمه دوم سال 2020 در دسترس شرکت های تولید کننده لپ تاپ و تجهیزات قابل حمل قرار خواهند گرفت.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد