پردازنده Kirin 990 معرفی شد / قاتل پردازنده های موبایلی

بالاخره بعد از رونمایی دومین پردازنده 7 نانومتری کوالکام، این بار نوبت هواوی می باشد قدرت نمایی کند. دومین پردازنده 7 نانومتری هوای با نام Kirin 990 با قابلیت پوشش شبکه های اینترنتی 5G و البته قدرتمند تر از همیشه بصورت رسمی رونمایی شد. در ادامه به بررسی مشخصات در نظر گرفته شده برای این پردازنده و نیز مقایسه عملکرد آن با پردازنده های 7 نانومتری دیگر خواهیم پرداخت.

مشخصات Kirin 990

همکاری TSMC و هواوی

هواوی با کمک شرکت TSMC  و با معماری EUV موفق به ارائه این پردازنده شده. لازم به ذکر است که اپل نیز برای پردازنده جدید A13 خود نیز از چنین معماری مشابه و البته با همکاری شرکت TSMC بهره خواهد برد.

مودمی با قابلیت پوشش شبکه های اینترنتی 5G نیز در SOC گوشی های هوشمند، Kirin 990 را همراهی خواهد کرد. SOC در نظر گرفته شده، سبب می شود تا از حداقل میزان رم مورد نیاز استفاده شود. البته باید بدانید که اولین SOC گوشی های هوشمند می باشد که متشکل از 10.3 بیلیون ترانزیستور می باشد.

مقایسه Kirin 990 و اسنپدراگون 855

هواوی این بار پرمدعا تر از همیشه از این پردازنده جدید خود سخن گفته. به گفته هواوی Kirin 990 توانایی عملکرد بسیار بهتری به نسبت پردازنده های 7 نانومتری موجود در بازار دارد و طبق روال همیشگی، هواوی به سراغ مقایسه پردازنده جدید خود با پردازنده های 7 ناومتری کوآلکام و سامسونگ رفته که برای آخرین پرچمداران سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته.

به گفته هواوی، از نظر ابعاد Kirin 990 به میزان 26 درصد کوچکتر از اسنپدراگون 855 و نیز 36 درصد کوچکتر از اگزینوس 9820 می باشد. پردازنده جدید و البته اختصاصی هواوی به هشت هسته قدرتمند مجهز شده.

2 هسته قدرتمند تر Cortex-A76 با فرکانس کاری 2.86 گیگاهرتزی به همراه دو هسته میانه Cortex-A76 با فرکانس کاری 2.36 و 4 هسته ضعیف تر Cortex-A55 با فرکانس کاری 1.95 گیگاهرتزی، 8 هسته قدرتمند Kirin 990 را تشکیل می دهند.

با توجه به هسته های در نظر گرفته شده، هواوی مدعی شده است که این پردازنده توانایی عملکرد بهتر 10 درصدی تک هسته ای و 9 درصدی بهتر چند هسته ای را به نسبت اسنپدراگون 855 خواهد داشت.

در ادامه این رویداد، مقایسه دیگری بین هسته های در نظر گرفته شده برای Kirin 990 و اسنپدراگون 855 صورت گرفته. در این مقایسه و امتیاز های بنچمارک به ثبت رسیده، هسته های قدرتمند تر Cortex-A76 توانستند عملکرد بهتر 12 درصدی، هسته های میانه Cortex-A76 عملکرد بهتر 35 درصدی و نیز 4 هسته ضعیف تر Cortex-A55 عملکرد بهتر 15 درصدی را به نسبت هسته های پردازنده اسنپدراگون 855 از خود به ثبت رسانیده اند.

پردازنده گرافیکی آشنا اما قدرتمند تر از همیشه

Kirin 990 نیز همانند Kirin 980 از پردازنده گرافیکی Mali-G76  بهره مند شده، اما این بار این پردازنده گرافیکی 6 هسته بیشتر و در کل 16 هسته را با خود به همراه دارد. استفاده از هسته های بیشتر باعث شده تا به نسبت نسل قبلی، این پردازنده گرافیکی توانایی ارائه عملکرد بهتر 15 درصدی و نیز کاهش 12 درصدی مصرف انرژی را داشته باشد.

به نسبت پردازنده گرافیکی Adreno 640 که اسنپدراگون 855 را همراهی کرده، Mali-G76  با مجهز شدن به 16 هسته توانایی ارائه عملکرد 6 درصدی بهتری را نیز خواهد داشت.

قابلیت Ai یا همان هوش مصنوعی

نوبتی هم باشد نوبت قابلیت AI یا همان هوش مصنوعی Kirin 990 می باشد. برای قابلیت Ai این بار NPU چهار هسته ای برای این پردازنده 7 نانومتری در نظر گرفته شده.

NPU تمرکز ویژه را به قابلیت ISP اختصاص داده.  هین امر سبب شده که این پردازنده قدرتمند قابلیت ارائه ضبط ویدئو با کیفیت 8K با نرخ سرعت 30 فریم در ثانیه را داشته باشد.

همانطور که هواوی وعده داده بود، Kirin 990 قرار است پرچمداران جدید سری میت را همراهی کند. باید منتظر بود و دید که این پرچمداران قدرتمند با چنین پردازنده ای که ادعای حذف تمام رقیبان را دارد چه عملکردی از خود نشان خواهند داد.

منبع: gsmarena

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟