هرآنچه از سوکت LGA 1851 پردازنده های Arrow Lake-S اینتل می دانیم

تکنون پردازنده های نسل 13 اینتل معروف به Raptor Lake در بازار حضور دارند که همچون نسل 12 از سوکت LGA 1700 پشتیبانی می کنند. اینتل در نظر دارد تا به زودی نسل 14 پردازنده ها را با عنوان Raptor Lake Refresh عرضه کند که نسخه ای به روز شده از پردازنده های نسل 13 است. اما پشتیبانی اینتل از سوکت LGA 1700 در همین مرحله تمام می شود و اگر برنامه ای برای پردازنده های نسل آینده با نام Arrow Lake-S دارید، باید بدانید که سوکت LGA 1851 ممکن است بعضی از قطعات فعلی شما را پشتیبانی نکند.

سوکت LGA 1851 اینتل برای نسل آینده پردازنده های تیم آبی برنامه ریزی شده است. این سوکت تغییرات زیادی نسبت به نمونه 1700 پین ندارد و همین موضوع هم می تواند سوال اصلی را در ذهن ایجاد کند: چرا نسل آینده به این سوکت نیاز دارد؟

همانطور که از نام سوکت مشخص است، نسل آینده سوکت های اینتل به 1851 پین ارتباطی با پردازنده مجهز شده، یعنی 151 پین یا 9 درصد افزایش پین نسبت به LGA 1700 را تجربه می کند. با این حال جالب است بدانید ابعاد سوکت نسبت به قبل تغییری نداشته و از همان ابعاد 37.5×45 میلی متر استفاده می کند.

علاوه بر این Z-height یا ارتفاع بالای مادربرد تا بالای IHS پردازنده با چند تفاوت جزئی، نسبتاً ثابت مانده اما همین تفاوت جزئی می تواند بعضی از خنک کننده هایی که برای نسل 12 و 13 بهینه شده اند را به چالش بکشاند. بر اساس گزارش های Igor’sLAB، نسل آینده پردازنده های اینتل به فشار بیشتر خنک کننده نیاز دارند. تفاوت فشار 923 نیوتن در مقابل 489.5 نیوتن باعث شده تا برای استفاده از خنک کننده های LGA 1700 بر روی LGA 1851 یک براکت جدید نیاز باشد.

با این وجود کاربران برای کوچ کردن به این پلتفرم نه تنها به پردازنده جدید و مادربرد جدید نیاز دارند، بلکه دیگر مانند قبل دست کاربران برای انتخاب بین رم DDR4 و DDR5 باز نیست و باید تنها از رم های DDR5 استفاده کرد. حال به این تغییرات نسلی، خرید یک براکت جدید یا خنک کننده جدید را هم به لیست خود اضافه کنید.

خوشبختانه اینتل تمام اسناد و قوانین لازم را برای تولیدکنندگان خنک کننده پردازنده ارسال کرده تا شرکای تجاری بتوانند با خیال راحت، خنک کننده ای جدید و حتی براکت بهینه را به تولید برسانند. اما مهمترین دلیلی که پردازنده های Arrow Lake-S به یک پلتفرم و سوکت جدید نیاز دارند، رقابت با قابلیت های I/O پلتفرم جدید AMD است.

با اینکه پلتفرم های کنونی اینتل می توانند از SSD نسل 5 یا PCIe 5.0 پشتیبانی کنند اما این عملکرد به اندازه پلتفرم AMD AM5 بی نقص نیست. در واقع پلتفرم های سری 600 و 700 اینتل نمی توانند به طور اختصاصی خطوط SSD های نسل 5 را تامین کنند و نیاز است تا برای استفاده، خطوط کارت گرافیک را در گیر کنند. با این وجود شما اگر در این پلتفرم ها نیاز به SSD نسل 5 داشته باشید، باید بعضی از خطوط PCIe x16 کارت گرافیک را فدای آن کنید. این در حالی است که در پلتفرم AMD AM5 خطوط اختصاصی SSD نسل 5 وجود دارد بی آنکه از خطوط کارت گرافیک استفاده شود.

پردازنده های دسکتاپ Arrow Lake-S اینتل خطوط اختصاصی Gen 5 x4 را برای SSD ارائه می دهند و این علاوه بر خطوط استاندارد Gen 4 x4 است. سری پردازنده های دسکتاپ Arrow Lake-S قرار است در اواخر سال 2024 عرضه شوند و از مادربردهای سوکت LGA 1851 در خانواده سری 800 استفاده می کنند.

پست های مرتبط

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد