چرا تنها مادربرد های MSI X570 از فرکانس 5000 پشتیبانی می کنند؟

مدتی قبل مطلبی منتشر کردیم در مورد شکستن سد فرکانس 5000 مگاهرتز در مادربردهای MSI X570. اژدهای تایوانی ام اس آی با همکاری AMD و کورسیر توانست فرکانس 5000 مگاهرتز رم را به راحتی بروی مادربردهای X570 ست کند. فرکانسی که شاید برای مادربردهای اینتل مدتها قبل اتفاق افتاد اما پردازنده های قبل از رایزن 3000 توانایی دستیابی به فرکانس های بالا را نداشتند. حال به لطف بهینه سازی های صورت گرفته در پردازنده های AMD Ryzen 3000 و چیپست X570، شاهد فرکانس های بسیار بالاتر و بهتر در این پردازنده ها نسبت به نسل قبل تراشه های AMD هستیم.

مادربردهای MSI X570 تنها مادربردهایی هستند که در حال حاضر توانایی رسیدن به فرکانس 5000 مگاهرتز را دارند. به گفته این شرکت، رسیدن به چنین فرکانس بالایی ساده نبود اما به لطف مادربردهای X570 این شرکت و رم های CORSAIR VENGEANCE LPX رسیدن به این فرکانس ممکن شد. مدیر ارشد محصولات حافظه کورسیر این طور عنوان کرد که: با کمک شرکای کلیدی مانند MSI و AMD، ما بسیار هیجان زده می شویم که با رکورد دیگری در رأس این صنعت بمانیم.

چه مادربردهایی از این فرکانس خیره کننده پشتیبانی می کنند؟

به گفته MSI چهار مادربرد با این شرایط سازگار هستند اما قبل از هر چیز بهتر است کمی با این مادبردها آشنا شویم. مادربرد MEG X570 GODLIKE پرچمداری با طراحی زیبا و عملکردی خیره کننده است که از روز اول معرفی رکوردهای بسیاری را جابجا کرد. این مادربرد در کنار خنک کننده فعال و غیر فعال قدرتمند به خوبی می تواند از پس حرارت PCH و VRAM بر آید. مادربرد MEG X570 GODLIKE می تواند از حداکثر پتانسیل پردازنده های رایزن 3000 استفاده کند. داشبورد مانیتورینگ با قابلیت نمایش انیمیشن، نورپردازی جذاب RGB، کارت توسعه M.2، کارت اترنت 10G و بسیاری از ویژگی های دیگر شما را مجذوب این مادربرد می کند. همچنین این مادربرد در لیست مشخصات خود حداکثر فرکانس 4800 مگاهرتز را ثبت کرده است. این فرکانس به راحتی با این مادربرد در دسترس است و کاربرانی که می خواهند فرکانس کاری حافظه را بالاتر ببرند می توانند با تکیه بر ویژگی های قدرتمند مادربرد و نرم افزارهای کاربردی به این ویژگی دست یابند.

مادربرد MEG X570 ACE محصولی است خوش ساخت که از اولین حضور خود در بازارهای جهانی به سرعت توانست نظر کاربران و کارشناسان را جلب کند. ترکیبی از طراحی زیبا و عملکرد خیره کننده، این مادربرد را به محصولی خاص تبدیل کرده است. سیستم خنک کننده فعال و غیر فعال کاربردی، مدار تغذیه قدرتمند و نورپردازی زیبای RGB، مادربرد MEG X570 ACE را به گزینه ای ایده آل بریا کاربران خاص تبدیل می کند. در لیست مشخصات این مادربرد، حداکثر فرکانس پشتیبانی شده 4600 مگاهرتز اعلام شده است اما همچون برادر بزرگتر یعنی MEG X570 GODLIKE رسیدن به فرکانس های بالاتر در این مادربرد به آسانی امکان پذیر است.

ام اس آی برای اولین بار زیر برند تجاری UNIFY را در مادربرد MEG X570 UNIFY استفاده کرد. مادربردی که با ورودش بسیاری از قوانین ساخت مادربرد در این روزها را دستخوش تغییرات کرد. یک تخته سیاه یکپارچه برای کاربران خاصی که نورپردازی RGB را موردی مضحک می دانند. مادربرد MEG X570 UNIFY همچون مادربردهای بالا در رده حرفه ای های MSI قرار می گیرد. کیفیت ساخت بالا، عملکرد خیره کننده، مدار تغذیه قدرتمند، پتانسیل بالا در میزبانی از پردازنده های AMD Ryzen 3000 و خنک کننده کاربردی از ویژگی های این مادربرد است. حداکثر فرکانس رم در این مادربرده هم برابر با 4600 مگاهرتز است اما می توان پتانسیل بالای اورکلاک رم را در این محصول مشاهده کرد.

مادربرد PRESTIGE X570 CREATION در رده محصولاتی قرار می گیرد که برای تولید کنندگان محتوا ساخته شده است. تولیدکنندگان محتوا به دنبال مادربردهایی هستند که کیفیت ساخت بالا، عملکرد قدرتمند، خنک کننده ای عالی، ارتباطات قوی و دیگر ویژگی های این دسته از کاربران را فراهم سازند. این رده از محصولات MSI را باید به واقع از بهترین های بازار دانست. طراحی زیبا، نورپردازی RGB، مدار تغذیه قدرتمند، خنک کننده عالی و کارت توسعه M.2 از ویزگی های این مادربرد است. در لیست امکانات این مادربرد فرکانس 4600 مگاهرتز درج شده است. این مادربرد هم مانند دیگر مادربردهای گفته شده می توانند با ماژول رم CORSAIR VENGEANCE LPX به فرکانس خیره کننده 5000 مگاهرتز دست یابد.

ویژگی های دیگر مادربردهای MSI X570 برای دستیابی به فرکانس 5000 مگاهرتز

ویژگی DDR4 BOOST در این مادربردهای دستخوش تغییرات شده است. برای به حداکثر رساندن عملکرد حافظه CORSAIR VENGEANCE LPX DDR4، مادربردهای MSI X570 طراحی مدار حافظه را در یک بخش مجزا از PCB، برای جلوگیری از تداخل سیگنال ها در نظر گرفته است. در طراحیPREMIUM DRMOS SOC  پین های ارتباطی در بخشی ایزوله شده طراحی شده اند تا نهایت کارایی رم ها را ارائه دهند. علاوه بر این، مادربردهای منتخب MSI X570 با مدار تغذیه و فازهای حافظه بهینه شده روبرو هستند که برای اورکلاک حافظه و ولتاژ VDDG با کنترلرهای دیجیتال IR PWM و DrMOS همراه هستند. نتیجه نهایی این کار سیگنال های تمیزتر و قدرتمند تر است تا کاربر از نهایت پتانسیل ماژول های رم استفاده کنند.

اسلات های DIMM در مادربردهای منتخب MSI زره پوش هستند. ویژگی STEEL ARMOR برای تحمل وزن ماژول های سنگین، اسمبل بد، جلوگیری از پیچ خودرن پین ها و محافظت از شوک های الکترومغناطیسی طراحی و ساخته اند.

قابل ذکر است که ماژول های CORSAIR VENGEANCE LPX از هیت سینک آلومینومی استفاده می کنند تا حرارت تولید شده از قطعات با کیفیت، به سرعت دفع شوند.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟