نوستالژی: بازی GUN روزی برای خودش غرب را به آتش کشیده بود

سبک وسترن برای خودش طرفداران زیادی دارد ولی در دنیای بازی های رایانه ای جایگاه چندان ویژه ای نداشته است، چون توسعه دهنده زیاد با آن سرخوش نیستند. علت آن هم نوع پرداخت داستان و مولفه های محبوب در هالیوود است که باعث شده که کار برای بازیسازان بسیار دشوار شود. توسعه دهنده های کمی هم بوده اند که به سراغ غرب وحشی رفته اند، ولی هر کدام به نوبه ای به موفقیت های خوبی رسیدند. سالیانه بازی های زیادی در زمینه موجودات فضایی، جنگ های جهانی، بازی های ورزشی ساخته می شود ولی چند بازی وسترن در طول سال تولید می شود؟ قطعا تعداد آنها بسیار کم است، طوریکه از سال 2000 تا 2021 تقریبا 25 بازی در این زمینه تولید شده است که آمار بسیار ضعیفی است. بازی GUN یکی از همان عنوان هایی بود که همه تشنه تجربه کردن آن بودند. اگر که از تجربه Red Dead Redemption حیرت زده هستید، می خواهم شما را با جد بزرگ آن یعنی بازی GUN آشنا کنم.

اسلحه سرگذشت من است

این روزها وقتی صحبت از دنیای غرب وحشی می شود همه ناخودآگاه به یاد بازی بسیار محبوب شرکت Rockstar یعنی Red Dead Redemption می افتند. این بازی توانسته با دنیایی بسیار پهناور و جذاب هر طرفدار وسترن دوستی را راضی کند، اما ماجرای این سبک به سالها پیش برمی گردد زمانیکه شرکت Neversoft با کمک Activision دست به ساخت بازی GUN زدند.

شرکت Neversoft در سال 2005 دو پروژه بزرگ را در دست داشت، یکی بازی Tony Hawk: American Wasteland بود و دیگری بازی GUN. وقتی که بازی گان منتشر شد وعده های زیادی برای یک داستان سرایی عالی داشت و قصد رقابت با آثار معروف این سبک را داشت. داستان بازی در اواخر قرن 19 اتفاق می افتد و با یک معرفی جانانه از کاراکتر اصلی به نام Colton White و پدرش Ned آغاز می شود.

کولتون و پدرش در مونتانا، نزدیکی رود میسوری زندگی می کنند و بازی از جایی آغاز می شود که کولتون وایت در صحرای مونتانا توسط پدرش از خوابی بیدار می شود و Ned به او می گوید وقت شکار است تا بتوانیم تمام بذهکاری هایمان را بپردازیم. داستان مسیر خود را بخوبی ادامه می دهد و دوباره Ned را به تصویر می کشد که برای دیدن دوست قدیمی خود سوار یک کشتی بخار قدیمی می شود. در همین حین یک درگیری صورت می گیرد و دوست Ned کشته می شود و افراد ناشناس بیشتری به سمت کولتون و پدرش حمله می کنند. در میان درگیری Ned پرده از یک راز بزرگ برمیدارد و به کولتون می گوید که او پدرش نیست! بازی در اوج درگیری شما را با چالشی جذاب در داستان آشنا می کند و شما را در غرب وحشی رها می کند و سوالات زیادی را در ذهن شما باقی میگذارد. که این افراد که بودند؟ به چه علت دوست ند کشتند و چرا قصد نابودی این کشتی بخار را داشتند؟

اگر که اغراق نکنم داستان بازی هم پای فیلم های معروف این سبک می آید، علت آن هم حضور راندی جانسون به عنوان نویسنده است که کارهای زیاد و بسیار خوبی را در کارنامه خود دارد. از معروفترین آثار او می توان به فیلم های The Doors و Mask Of Zoro اشاره کرد.

گیم پلی

بازی گان آنقدر بر روی دنیای غرب وحشی کار کرده بود که شما می توانستید به هر گوشه این سرزمین بصورت پیاده یا سوار بر اسب سفر کنید. بازی بصورت سوم شخص انجام می شود ولی در مواقع خاصی می توانید به نمای اول شخص همه چیز را تغییر دهید ولی نباید انتظار یک اول شخص بی نقص را داشته باشید. گان در تب تاب بازی محبوبی مانند Grand Theft Auto به بازار آمد و همه خواه نا خواه این دو بازی را با هم مقایسه می کردند و به همین دلیل هم به این عنوان لقب Grand West Auto را داده بودند.

در بازی ماموریت های اصلی بخوبی گیمر را به دنبال خود می کشند و در کنار آن با ماموریت های جانبی بسیار خوبی هم روبرو می شود. اسکورت کردن دلیجان، مبارزه با گروه تبهکاران، محافظت از افراد معروف تنها گوشه ای از گیم پلی گسترده بازی گان هستند، اما دستبرد زدن به بانک و کمک به خلافکاران و جالب است که بدانید که یکسری از ماموریت ها باید به شکل مخفیانه انجان شوند و روح تازه ای به گیم پلی بازی داده اند.

یکی از ماموریت های جذاب بازی اینست که شما را د نقش یک جایزه بگیر قرار می دهد و می توانید در مناطق مختلف پوسترهای اشخاص تبهکار را پیدا کنید و به دنبال آنها بگردید و پول دستگیری آنها را به جیب بزنید. سیستم تیراندازی بازی هم بسیار خوب و جذاب کار شده است و هر اکشن بازی را جذب خود می کند، شما دید کافی برای شلیک کردن و حرکت در محیط دارید. تنوع سلاح ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد و یک سورپرایز هم برای کسانیکه بازی را به اتمام برسانند وجود دارد و می توانید به یک سلاح مرگبار دست پیدا کنید که هر کسی را با یک شلیک زمین گیر می کند. یکی از قابلیت های جالب بازی حالتی به نام Quick Draw است که چیزی شبیه به حالت Time Bullet است که همه چیز را به حالت آهسته در می آورد. شما رد این حالت راحت تر می توانید دشمنان را هدشات کنید یا در میان سیل عظیمی از دشمنان خود را نجات دهید. این حالت بصورت بی نهایت نیست و مرتی زمان میبرد تا دوباره ذخیره آن پر شود الیته که انجام Combo های ممتد می تواند زمان پر شدن آن را افزایش دهد و دوباره طوفانی از گلوله را به سمت دشمنان راهی کند. شما می توانید حتی گروگان گیری هم کنید و در میان دشمنان راهی برای خود باز کنید. اگر که عاشق وسترن بازی باشید سوار بر اسب می توانید دشمنان را با حالت Quick Draw بر روی اسب از پای در بیاورید و شاهد لگد مال شدن آنها در زید پاهای اسب ها باشید.

اگر که قصد سفر کردن با اسب را دارید باید نکات مهمی را هم مد نظر داشته باشید وگرنه ممکن است که وسط یک صحرای بی آب و علف با پای پیاده خود را به شهر برسانید. اسب ها می توانند برگ برنده شما در مبارزات و سفرها باشند و کلا گیم پلی را به نفع شما تغییر دهند اما در برخورد با اسب خود بسیار دقت کنید و نباید تا حد زیادی از آن کار بکشید چون ممکن است سلامتی اش به خطر بیافتد.

جاه طلبی و موفقیت توسعه دهندگان در زمانی بیشتر به چشم می آید که شما هیچ نوع لودینگی را در طول گشت و گذار در بازی مشاهده نمی کنید. بسیار شگفت انگیز است که یک بازی در سال 2005 توانسته چنین کار بزرگی را انجام دهد. تنوع محیط هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد، محیط های شلوغ و پر رفت و آمد شهری تا کوه های برفی مونتانا، صحرای سوزان و بی آب و علف نیو مکزیکو و خیلی از مکان های دیگه که حالا می توانید بدون دیدن صفحه لودینگ به آنها سفر کنید.

محیط بازی از گستردگی خوبی برخوردار است و سازندگان تمام تلاش خود را کرده اند تا بتوانند حال و هوای غرب وحشی را بخوبی به مخاطب القا کنند. در همین راستا شرکت نورسافت سه اثر معروف را منبع الهام خود قرار داده است، متاب Crow Killer، فیلم The Wild Bunch و فیلم Dead Wood.

موزیک و صدا

جلوه های صوتی در بازی گان به معنای واقعی کلمه بسیار خوب کار شده اند. صدای تیراندازی ها، صداهای محیطی و مخصوصا موسیقی متن بازی بسیار تاثیرگذار است، مخصوصا موسیقی شروع بازی که شما را به دیدن یک فیلم سینمایی دعوت می کند. در بخش صداگذاری شخصیت ها شاهد حضور بازیگران معروفی از هالیوود هستیم. صداپیشگی کولتون وایت را تاماس جین انجام داده است که در آن زمان بخاطر بازی در فیلم جنجالی The Punisher بسیار بر سر زبان ها افتاده بود. در نقطه مقابل هم کریس کریستوفرسون صداپیشگی شخصیت Ned را بر عهده داشته است که انصافا هم کار خود را بخوبی انجام داده است.

گرافیک

بازی از بافت های باکیفتی استفاده می کند و کاراکترهای اصلی هم از لحاظ تیپ سازی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارند و گاهی ما را به یاد آثار سینمایی معروف می اندازد. نورپردازی ها هم جالب توجه هستند البته بازی بر روی پلتفرم رایانه های شخصی وضعیت بهتری به نسبت باقی دارد. محیط های بازی هم به نوبه خود و در زمان انتشار واقعا خاص و زیبا کار شده بودند و تنوع خیلی خوبی را هم شامل می شدند. البته گاهی اوقا در درگیری ها شاهد افت فریم های لحظه ای هستیم که زود هم برطرف می شوند و ایراد دیگر اینکه افکت انفجارها بی کیفیت است و قطعا جای کار بسیار بیشتری داشت.

بازی GUN برای پلتفرم های پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، پلی استیشن 2، گیم کیوب و پی اس پی و رایانه های شخصی عرضه شد. اگر که تا بحال این عنوان را تجربه نکرده اید باز هم می توانید از انجام آن لذت ببرید.

پست های مرتبط

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

Jez Corden گزارش کرد که بازی‌های Halo و Forza به پلی‌استیشن می‌آیند

نسخه Early Access بازی Grey Zone Warfare امروز در استیم منتشر می‌شود