مقایسه گوگل پیکسل 4 و پیکسل 3 / قدرتمندان بی ادعا

گوگل بار دیگر دست به تحولی جدید زد و جدیدترین پرچمدار خود را بصورت رسمی معرفی کرد. این بار اما قدرتمند تر از همیشه تا دندان مسلح این پرچمداران آماده رقابت هستد. قطعا ویژگی های خیلی بهتری از سنسور های دوربین اصلی گرفته تا طراحی و مشخصات فنی دیگر برای این پرچمداران جدید به نسبت نسل قبلی در نظر گرفته شده. در این مقاله سعی داریم تا مقایسه گوگل پبکسل 4 و پیکسل 3 را با هم مرور کنیم.

مقایسه گوگل پیکسل 4 و پیکسل 3

طراحی

بی شک اولین چیزی که با نگاه اولیه به پیکسل 4 شما را مجذوب می کند، طراحی جدید در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند می باشد. طراحی که به نسبت پیکسل 3 با تغییرات بسیاری همراه بوده است.

گوگل پیکسل 3

شاید یکی از ایراداتی که به پیکسل 3 و پیکسل ایکس ال گرفته می شد، ناچ در نظر گرفته شده برای صفحه نمایش این گوشی های هوشمند بود. در پیکسل 4 اما دیگر چنین ناچی را مشاهده نمی کنیم و حاشیه ای کلی به سبک قدیمی در قسمت بالایی صفحه نمایش در نظر گرفته شده.

گوگل پیکسل 4

شاید این سبک چندان سبک جدیدی نباشد اما باید قبول کرد که طراحی در نظر گرفته شده برای صفحه نمایش پیکسل 4 به نسبت پیکسل 3 بسیار زیبا تر می باشد.

اما یکی از مشهود ترین تغییرات در قسمت پشتی پیکسل 4 رقم خورده است. استفاده از یک سنسور بیشتر دوربین اصلی برای پیکسل 4 به نسبت پیکسل 3 سبب شده تا معماری جدیدی برای قرار گیری سنسور های دوربین اصلی این گوشی هوشمند در نظر گرفته شود.

گوگل پیکسل 4

پیکسل 3 با توجه به بهره بردن از یک سنسور نیازی به طراحی خاصی برای قرار گیری سنسور دوربین اصلی نداشت و با ظاهری ساده رونمایی شد. اما پیکسل 4 از معماری مربعی شکلی برای قرار گیری سنسور های دوربین اصلی استفاده کرد.

گوگل پیکسل 3

معماری که به دلیل شباهت بالای آن با معماری سنسور های دوربین اصلی پرچمداران آیفون 11 شرکت اپل، حواشی بسیاری را با خود به همراه داشت. اما به حق باید گفت که طراحی گوگل بسیار دلپذیر تر از طراحی آیفون 11 پرو و پرو مکس دیده می شود.

صفحه نمایش

نمایشگر 5.5 اینچ P-OLED با رزولوشن 1080×2160 پیکسل برای پیکسل 3 در نظر گرفته شد اما در حالی که امکان استفاده از قابلیت امنیتی سنسور حسگر اثر انگشت در صفحه نمایش این گوشی هوشمند با توجه به جنس در نظر گرفته شده وجود داشت، شاهد قرار گیری این قابلیت پر کاربرد در قسمت پشتی این گوشی هوشمند بودیم.

گوگل پیکسل 4 با نمایشگر 5.7 اینچ از رزولوشن 1080×2280 پیکسل، تراکم 444 پیکسل در هر اینچ و نسبت تصویر 19:9، تنها 79.8 درصد از بدنه را اشغال کرده است. از جمله مشخصات قدرتمند تر در نظر گرفته شده برای صفحه نمایش این گوشی هوشمند می توان به نرخ بروز رسانی 90 هرتزی آن اشاره کرد. با این ویژگی که قبلاً در OnePlus 7 Pro دیده بودیم، تماشای فیلم، تغییرات لایه ها در رابط کاربری و مخصوصاً بازی کردن به کاری جذاب تبدیل می شود.

سنسور های دوربین اصلی و سلفی

همانطور که در ابتدا گفتیم، گوگل این بار دست به تغییری اساسی زده و به نسبت پیکسل 3 از یک سنسور بیشتر برای دوربین های اصلی پیکسل 4 استفاده کرده است.

پیکسل 3 تنها به یک سنسور 12 مگاپیکسلی از نوع 28 میلی متری، گشودگی دیافراگم f/1.8 مجهز شده بود. البته نباید فراموش کنیم که همین تک سنسور دوربین اصلی عملکرد فوق العاده ای را از خود به جای گذاشت.

اما پیکسل 4 به یک سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1,7 به همراه سنسور 16 مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری اپتیکال مجهز شده است. با توجه به گشودگی دریچه دیافراگم بهتر پیکسل 4 به نسبت پیکسل 3 باید منتظر ثبت تصاویر بهتری از این گوشی هوشمند در شرایط هایی با نور کم و بخصوص نور شب باشیم.

گوگل پیکسل 4

اما در بخش سنسور دوربین سلفی باید امتیاز بالاتری را به پیکسل 3 اختصاص داد. پیکسل 3 در حالی که تنها از یک سنسور برای دوربین اصلی بهره برده بود، از یک سنسور 8 مگاپیکسلی اصلی به همراه یک سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض برای دوربین های سلفی خود استفاده کرد. این در حالی می باشد که پیکسل 4 تنها به یک سنسور 8 مگاپیکسلی دوربین سلفی مجهز شده است.

پردازنده و باتری

از دیگر مشخصات بهبود یافته پیکسل 4 به نسبت پیکسل 3، پردازنده در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند می باشد. پیکسل 3 به پردازنده 10 نانومتری اسنپدراگون 845 مجهز شده بود. در زمان رونمایی این گوشی هوشمند بهره بردن از پردازنده ای مشابه با پردازنده سامسونگ گلکسی نوت 9، در جایگاه خودش یک مشخصه قدرتمندی محسوب می شد.

اما پیکسل 4 این بار به پردازنده 7 نانومتری کوالکام یعنی، اسنپدراگون 855 مجهز شده است. دقیقا پردازنده ای که برای گوشی های خانواده سامسونگ گلکسی نوت 10 مورد استفاده قرار گرفت. قطعا این پردازنده در نظر گرفته شده توانایی عملکرد بهتری به نسبت اسنپدراگون 845 خواهد داشت و البته نمی توان از کاهش مصرف انرژی این پردازنده که باعث بهبود طول عمر مفید باتری خواهد شد براحتی چشم پوشی کرد.

یکی دیگر از برتری های پیکسل 3 به نسبت پیکسل 4، ظرفیت باتری آن می باشد. پیکسل 3 به باتری 2915 میلی آمپری مجهز شد. این در حالی است که پیکسل 4 از باتری 2800 میلی آمپری بهره برده است. شاید از نظر میزان ظرفیت باتری، پیکسل 3 قدرتمند تر از پیکسل 4 به نظر برسد، اما با توجه به بهره بردن پیکسل 4 از پردازنده 7 نانومتری به نسبت پردازنده 10 نانومتری پیکسل 3، نمی توان براحتی گفت که پیکسل 3 عملکرد بهتری را خواهد داشت.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد