اختصاصی بنچیمو : بررسی کارت گرافیک RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G گیگابایت

گیگابایت همیشه برای ارائه کارت گرافیک های سفارشی، با دست پر به میدان رقابت می آید. کارت گرافیک های سری RTX 2070 این شرکت تایوانی با تنوع بالا سعی بر رضایت مشتریان مختلف با سطح توقع و بودجه های متنوع را دارند. در این بررسی به سراغ یک کارت حرفه ای اما با رنگی خاص رفته ایم. کارتی با نام RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G که این بار در آتلیه تخصصی بنچیمو سعی دارد تا قدرت نهفته خود را در تست های ما رها کند.

گیگابایت برای کارت های تورینگ انویدیا با سیلیکون TU106، تعداد 12 محصول را در نظر گرفته است. در بین این 12 کارت گرافیک، تعداد 2 کارت با زیر برند AORUS در مدلهای اکستریم و معمولی، یک کارت اکسترنال AORUS، تعداد 3 کارت GAMING OC، تعداد 2 کارت GAMING، تعداد 3 کارت WINDFORCE و یک کارت MINI ITX برای استفاده در کیس های کوچک و فضاهای باریک ساخته و راهی بازار شده اند.

پرچمدار این کارت ها را باید مدل AORUS اکستریم دانست که چه از نظر سطح اورکلاک کارخانه ای و چه از نظر ساختاری، از دیگر کارت های یاد شده بهتر است. اما در این میان مدل مورد بررسی یعنی کارت RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G بعد از مدل AORUS، برترین کارت این مجموعه است. البته کارت RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G نسبت به مدل RTX 2070 GAMING OC 8G تنها در بحث رنگ بدنه با هم تفاوت دارند.

حال بهتر است قبل از شروع بررسی نگاهی داشته باشیم به ویژگی های این کارت نسبت به برادر مشکی رنگ و پرچمدار این مجموعه.

جعبه

جعبه این کارت نسبت به کارت مشکی رنگ مشابه، تفاوتی از نظر ساختار و تصویر سازی ندارد. جعبه کارت RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G نسبت به مدل RTX 2070 GAMING OC تنها در بخش رنگ بندی تغییراتی کرده. چنانچه در زمان خرید می خواستید تفاوت این دو کارت را از روی جعبه بسنجید باید بدانید که بخشهایی از جعبه در مدل کارت مشکی رنگ به رنگ نارنجی در آمده اما جعبه کارت سفید رنگ، با جایگزینی رنگ سفید تا حدی متفاوت بودن را به نمایش می گذارد.

بیروی جعبه نشان گیمینگ گیگابایت به همراه بعضی از ویژگی ها از جمله نوپردازی RGB، خنک کننده WINDFORCE و اورکلاک کارخانه ای دیده می شود. در بخش زیرین جعبه ویژگی های معماری تورینگ از جمله RAY TRACING، حافظه ای از نوع GDRR6، پشتیبانی از DIRECTX 12 و ANSEL خود نمایی می کند. طراحی جعبه هم با توجه به ترکیب رنگ مشکی، سفید و سبز (مخصوص کارت های انویدیا) کاملا چشم نوازی می کند و ماهیت محصول را تا حدی نمایان می کند.

پشت جعبه همچون جعبه بسیاری از قطعات سخت افزاری، ویژگی های ممتاز محصول را به تصویر کشده است. در این بخش به ترتیب از چپ به راست جعبه، سیستم خنک کننده با 3 فن با چرخش نامتقارن، نورپردازی RGB، بلاک خنک کننده با سطح تماس بالا برای پردازنده گرافیکی و VRAM، نرم افزار AORUS Engine برای اورکلاک آسان کارت و پورت های موجود در پنل I/O را می توانید مشاهده کنید.

طراحی

کارت گرافیک RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G از نظر ظاهری کاملا مشابه دیگر کارت های GAMING OC است با این تفاوت که رنگ بندی انتخاب شده این بار بجای مشکی، به سفید تغییر کرده است. البته بسته به نوع سلیقه خریدار، این رنگبندی می تواند جذابیت بصری را افزایش دهد اما هماهنگی سخت با دیگر قطعات داخل کیس از ایرادات رنگ سفید استفاده شده است.

در بخش ظاهری کارت گرافیک RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G با ترکیب رنگ سفید، مشکی و نقره ای سعی دارد تا در بحث زیبایی شناسی تا حدی نظر کاربران و خریداران را جلب کند. با توجه به این که این کارت از خنک کننده ای با ترکیب 3 فن استفاده می کند، اما ابعاد کلی آن خیلی بزرگ و حجیم به نظر نمی رسد. ابعادی برابر با 40.24×116.45×280.35 میلی متر مناسب برای اسمبل در کیس های استاندارد است و طول 28 سانتی متری آن نگرانی در مورد قرار نگرفتن کارت در کیس های جدید را نسبتاً بی مورد می کند. این کارت حتی از نظر ابعاد هم کاملا مشابه دیگر کارت های سری تورینگ GAMING OC است.

در لبه ی پایین و بالای کارت، پنل نقره ای رنگ ادامه پیدا کرده تا زبان طراحی نمای روبروی کارت، در این بخش هم مشاهده شود. در لبه ی پایین کارت بجز هیت سینک و پنل نقره ای رنگ، موردی جلب توجه نمی کند. اما در لبه ی بالایی کارت نوشته GEFORCE RTX، نشان گیگابایت که در دل پنل نقره ای رنگ قرار گرفته است و دو کانکتور 8 پین و 6 پین برق خودنمایی می کند. نشان گیگابایت در این بخش با نورپردازی RGB تنها بخشی در این کارت است که تا حدی ساختاری جدید و مشتری پسند را به شما گوشزد می کند. این نورپردازی با استفاده از نرم افزار اختصاصی گیگابایت مدیریت می شود.

در نمای پشت کارت، همچون دیگر محصولات مشابه  بک پلیت با حجم های برجسته و نشان گیگابایت در مرکز سعی بر محافظت و زیبایی در این بخش دارد اما این بار با بک پلیتی سفید رنگ این محافظت انجام می شود.

پنل ارتباطی یا پنل I/O در این کارت با ترکیبی از پورت های HDMI 2.0b و سه DisplayPort 1.4 توانایی پشتیبانی از 4 مانیتور و نمایش نهایت رزولوشن 4320×7680 پیکسل و نرخ بروزرسانی 60 هرتز سود می برد. در این بخش پورت USB Type-C هم برای پشتیبانی از VirtualLink از دیگر موارد جدا نشدنی از کارت های تورینگ انویدیا است.

مشخصات فنی

کارت RTX 2070 از سیلیکون TU106 استفاده می کند که با معماری ساخت 12 نانومتری TSMC FinFET تعداد 10.8 میلیارد ترانزیستور را در ابعاد 445mm2 جای داده است. این سیلیکون از 2304 هسته سایه زنی، تعداد 36 هسته RT، تعداد 288 هسته Tensor، تعداد 64 واحد ROPs و 4096 کش در L2 استفاده می کند.

کارت های سفارشی جدا از ظاهر جذاب تر و خنک کننده بهتر، از فرکانس کاری بالاتر هم سود می برند. معمولاً برای این که شرکای انویدیا از فرکانس بیشتر برخوردار شوند، کارت خود را تا جای ممکن بهینه سازی می کنند تا در دراز مدت، این افزایش فرکانس تاثیر منفی در کارکرد کارت نداشته باشد.

فرکانس کاری کارت RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G در حالت پایه 1620 مگاهرتز است. سفارشی سازی گیگابایت در این بخش بیشتر خودنمایی می کند. در حالت گیمینگ فرکانس بروی 1725 مگاهرتز تنظیم شده است و در حالت اورکلاک یا OC این فرکانس با 1740 مگاهرتز، قدرت بالای این کارت را نشان می دهد.

در کارت RTX 2070 از 8 گیگابایت رم پر سرعت GDDR6 میکرون استفاده شده است. رم های GDDR6 را می توان بهترین راه حل برای افزایش سرعت حافظه های گرافیکی دانست. این نوع حافظه ها تا دو برابر سرعتی بیشتری نسبت به نسل قبل خود یعنی GDDR5 دارند. سرعت بالای حافظه های جدید است که می تواند تورینگ های انویدیا را نسبت به کارت های پاسکال یک سر و گردن بالاتر ببرد. حتی استفاده انویدیا از نسخه بهبود یافته حافظه های نسل قبل یعنی نسخه GDDR5X هم نتوانست سرعت 14 گیگابایت بر ثانیه را در اختیار این شرکت قرار دهد. پهنای باند حافظه استفاده شده در RTX 2070 برابر با 448 گیگابایت در ثانیه است. البته رابط حافظه مانند نسل های قبلی بروی 256 بیت مانده است.

خنک کننده

گیگابایت کارت گرافیک RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G را هم به خنک کننده ای متشکل از 3 فن سیاه رنگ 80 میلی متری مجهز کرده است. این خنک کننده با نام WINDFORCE 3X از فن هایی با طراحی اختصاصی سود می برد تا جریان هوا را با تمرکز بیشتری به سمت هیت سینک آلومینیومی پرتاب کنند.

گیگابایت با چرخش مخالف فن وسط، توانسته هوای بیشتر و متمرکزتری را به سمت هیت سینک هدایت کند. اگر به طراحی فن ها دقت کنید متوجه می شوید که دو فن سمت راست و سمت چپ با پره هایی که چرخشی به سمت چپ دارند طراحی شده اند اما فن وسط با چرخش به سمت راست، جریان بهتری را برای دفع حرارت ایجاد می کند.

با باز کردن تعداد زیادی پیچ و جدا کردن کانکتورهای برق فن ها و نورپردازی، به محیط داخلی این کارت گرافیک دست یافتیم. پس از جداکردن قطعات مختلف بدنه و سیستم خنک کننده، با هیت سینک سه گانه این مجموعه روبرو می شوید. سیستم خنک کننده غیر فعالی که از سه هیت سینک جدا تشکیل شده است و با پره های آلومینومی، توسط 4 هیت پایپ به هم متصل شده اند.

هیت پایپ های مسی در بخش مرکزی هیت سینک به هم رسیده تا با سطح تماس بالا، حرارت پردازنده گرافیکی را دفع کنند. این خنک کننده غیر فعال نه تنها می توان حرارت پردازنده گرافیکی را دفع کنند، بلکه می تواند از طریق پدهای حرارتی سیلیکونی، حرارت قطعات مختلف مدارتغذیه و ماسفت ها را هم دفع کنند.

در تست دمای این کارت، با استفاده از نرم افزار GPU-Z در مدت ۳۰ دقیقه بی باری پردازنده گرافیکی دما را اندازه گیری کرده و ۱۵ دقیقه بار کامل پردازنده گرافیکی در نرم افزار FurMark را هم مد نظر قرار داده ایم و در نهایت به نتایج زیر دست یافتیم :

  • فن ها برای حذف نویز در زمانی بیکاری پردازنده گرافیکی خاموش هستند و به محض رسیدن حرارت پردازنده گرافیکی به مرز 60 درجه سانتی گراد شروع به چرخش می کنند.
  • دمای پردازنده گرافیکی در زمان بیکاری 32 درجه سانتی گراد است.
  • نهایت سرعت فن ها در حالت تنظیم خودکار سرعت فن، برابر با 1896 دور در دقیقه است که 59 درصد از توان چرخشی فن است.
  • نهایت دمای به دست آمده از پردازنده گرافیکی در تنظیم خودکار سرعت فن برابر با 71 درجه سانتی گراد است.
  • نهایت سرعت فن ها در حالت تنظیم دستی سرعت فن، برابر با 3400 دور در دقیقه است که 100 درصد از توان چرخشی فن است.
  • نهایت دمای به دست آمده از پردازنده گرافیکی در تنظیم دستی سرعت فن برابر با 53 درجه سانتی گراد است.

نمای داخلی

گیگابایت این کارت را به PCB شخصی سازی شده مجهز کرده تا در افزایش فرکانس پایداری کامل را داشته باشد و البته طول عمر کارت را با این بهینه سازی افزایش دهد. گیگابایت برای افزایش کارایی کارت و طول عمر بیشتر قطعات از ماسفت ها و خازن هایی با گواهی Ultra Durable استفاده کرده است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، PCB  کارت RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G نسبت به PCB کارت مرجع از شخصی سازی های بسیاری سود می برد.

گیگابایت در کارت گرافیک RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G از مدار تغذیه بهبود یافته 8+2 استفاده کرده است (کارت مرجع RTX 2070 از مدار تغذیه 6+2 استفاده می کند) تا کارت مورد نظر در بحث افزیایش فرکانس کاری و بهبود عملکرد حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

در مرکز PCB، پردازنده گرافیکی TU106 که از ساخته های شرکت تایوانی TSMC است قرار گرفته است. در اطراف پردازنده گرافیکی 6 بانک حافظه رم از ساخته های MICRON دیده می شود که با فرکانس 14000 مگاهرتز فعالیت می کنند.

نرم افزار

برای کنترل و مدیریت کارت گرافیک RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G بهترین راه نرم افزار AORUS ENGINE است. این نرم افزار با رابط کاربری ساده، کار خود را به خوبی انجام می دهد. در این نرم افزار می توانید بین گزینه های اورکلاک، گیمینگ، بی صدا و پر.فایل شخصی یک گزینه را انتخاب کنید. برای افزایش کارایی کارت گرافیک در بخش پروفایل شخصی به دو بخش GPU BOOST و MEMORY CLOCK دسترسی دارید و البته می توانید با تنظیمات ولتاژ و محدودیت حرارتی کارت، اورکلاکی بهتر را در نصیب کارت کنید. اما در این نرم افزار گزینه ای دیگری به نام AUTO SCAN قرار گرفته است که در صورت فعال کردن آن، نرم افزار به طور خودکار اورکلاک کارت را در دست گرفته و پس از مدت چند دقیقه فرکانس پیشنهادی را بروی کارت تنظیم می کند.

در این نرم افزار بخش های مختلفی برای مانیتورینگ دقیق کارت و مدیریت دقیق نورپردازی قرار گرفته است.

سیستم تست

نسخه ویندوز : ویندوز 10 نسخه 64 بیتی 1903

نسخه درایور : درایور انویدیا نسخه 430.86

بنچمارک

یکی از محبوب ترین بنچمارک ها در زمینه تست پردازنده و پردازنده گرافیکی نرم افزار 3DMARK است. این نرم افزار به صورت دقیق به عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی امتیاز داده و مشخص می کند که قطعه مورد نظر در چه سطحی قرار دارد. اما در نسخه های جدید این نرم افزار، تست Time Spy با ویژگی DirectX 12 به طور دقیق تر و البته سخت تر پردازنده گرافیکی را مورد سنجش قرار می دهد.

نرم افزار Blender سرعت رندر محتوای سه بعدی را در پردازنده های گرافیکی و پردازنده ها به صورت مجزا مشخص می کند. این نرم افزار مشخص می کند که کدام کارت گرافیک یا پردازنده برای رندرینگ محتوا مناسب است. در Blender زمان کمتر رندرینگ دلیل بر برتری پردازنده یا پردازنده گرافیکی است.

بازی ها

در هر بازی، تنظیمات بروی حداکثر قرار گرفته و هر بازی در رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل، ۱۴۴۰ پیکسل و ۲۱۶۰ پیکسل تست می شود.

تست های 8K

نرم افزار Unigine Superposition و بازی Middle earth : Shadow of Mordor می توانند شبیه سازی از رزولوشن های مختلف را برای کاربر به وجود آورند. در این بنچمارک ها نیازی به نمایشگرهای 4K و 8K ندارید، تنها با تغییر رزولوشن می توانید این نمایشگرها و رزولوشن ها را با تراکم بیشتر پیکسل ها شبیه سازی کنید.

نتیجه

در کارت گرافیک RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G گیگابایت سعی کرده تا ظاهر تکراری و تا حدی خسته کننده این کارت را با رنگ سفید، جذاب تر کند. البته این که آیا در این کار موفق شده است یا نه، به سلیقه شخصی خریداران و کاربران بر می گردد. گیگابایت سعی کرده از نظر ساختار و استفاده از قطعات با کیفیت، نهایت تلاش خود را برای ساخت کارتی قدرتمند بکند. کارتی که در نهایت از عملکردی بی نقص سود می برد و تا حدی ما را در این زمینه شگفت زده کرد.

*البته در این میان یک نکته را باید یادآور شویم که نسخه ویندوز و درایور انویدیا استفاده شده، تاثیر مثبتی بر عملکرد کارت های رده بالا می گذارد. بهینه بودن نرم افزارهای استفاده شده باعث شد تا در بعضی موارد از نتایج به دست آمده شگفت زده شویم. برتری عملکرد این کارت نسبت به رقبا بیشتر تحت تاثیر بهینه بودن ویندوز و درایور جدید انویدیا بود اما با پیشرفت بنچمارک ها این موضوع ثابت شد که قدرت این کارت به واقع ستودنی است. 

به همین دلیل رسانه تخصصی بنچیمو به کارت گرافیک RTX 2070 GAMING OC WHITE 8G گیگابایت، نشان عملکرد برتر را هدیه می دهد.

پست های مرتبط

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

2 نظرات

علی آبان 17, 1399 - 2:41 ق.ظ
عالی بود بررسی مدتها دنبال یه بررسی فارسی از این کارت گرافیک بودم
کینگ آبان 17, 1399 - 2:46 ق.ظ
لطفا اگر کارت گرافیک های دیگه هم به دستتون رسید تو این رده بررسی کنید
دیدگاه بگذارید