عملکرد خیره کننده کارت RTX 4090 ROG Matrix ایسوس در حد RTX 4090 Ti

تا کنون تمام پرچمداران RTX 40 انویدیا و RX 7000 ای‌ام‌دی معرفی و در بازار عرضه شده‌اند اما کارتی نتوانست در حد و اندازه RTX 4090 خودنمایی کند. دقیقاً این دلیلی بود که انویدیا از تولید RTX 4090 Ti منصرف شد زیرا با 4090 به خوبی رهبری بازار را در اختیار دارد. اما اینکه یک کارت سفارشی از شرکای انویدیا بتواند عملکردی فراتر از RTX 4090 ارائه کند ما را به این موضوع نزدیک می‌کند که اگر RTX 4090 Ti حضور داشت، چه عملکردی ارائه می‌کرد. این عملکرد خیره‌کننده با عرضه RTX 4090 ROG Matrix ایسوس ثابت شد.

کارت‌گرافیک RTX 4090 به عنوان برترین کارت گیمینگ جهان با قیمت اعلامی یا MSRP در محدوده 1600 دلار، اکنون در دسترس است. اینکه کارت‌های سفارشی قیمت بیشتری از نسخه مرجع را پیشنهاد کنند، موضوع عجیبی نیست اما اینکه قیمت یک کارت سفارشی دو برابر بیشتر از قیمت نمونه مرجع باشد، بازار هدف را تنها به قشر محدودی از افراد محدود می‌کند.

کارت‌گرافیک RTX 4090 ROG Matrix ایسوس از زمان معرفی هدف خود را به عنوان یک پرچمدار پریمیوم مشخص کرد. پرچمداری که با قیمت 3200 دلار به عنوان گران‌ترین کاستوم از RTX 4090 اکنون در دسترس خریدارن خاص خود است. این اختلاف قیمت چندین ویژگی متمایز را به خریدار می‌دهد. اولین تغییر صورت گرفته فرکانس اورکلاک شده کارخانه‌ای به 150 مگاهرتز بیشتر از نمونه مرجع است تا این کارت را به بالاترین فرکانس اورکلاک شده کارخانه‌ای تبدیل کند. فرکانس تنظیم شده در این کارت‌گرافیک برابر با 2670 مگاهرتز است که 150 مگاهرتز یا 6 درصد بیشتر از کارت مرجع انویدیا می‌باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این کارت‌گرافیک پرچمدار، وجود خنک‌کننده مایع سیکل بسته با رادیاتور 360 میلی‌متری و 3 فن 120 میلی‌متری است که یک محفظه بخار بزرگتر از نمونه‌های رایج و پمپ سفارشی آن را همراهی می‌کند. علاوه بر این، این کارت‌گرافیک ایسوس نقطه عطف قابل توجهی را به عنوان اولین کارت این شرکت که از فناوری فلز مایع بجای خمیر سیلیکون استفاده می‌کند، نشان می‌دهد. این فناوری، قدرت انتقال حرارت و در نهایت خنک‌سازی بیشتر را ممکن می‌سازد.

به گفته کارشناسان، این کارت با یک توان پیش‌فرض 500 وات TGP (توان کل گرافیک) ارائه می‌شود و می‌توان آن را طوری پیکربندی کرد که به 600 وات برسد، که با محدودیت کانکتور برق 16 پین مطابقت دارد. برخلاف کارت پرچمدار دیگر مانند GALAX HOF که از دو کانکتور 16 پین استفاده می‌کند، RTX 4090 ROG Matrix از نظر مصرف انرژی محدود است. علاوه بر این، کارت با بایوس دوگانه: حالت Performance و Silent را ارائه می‌کند. حالت Performance پیش‌فرض، اگرچه یک مود قدرتمند است، اما قطعاً بی‌صداترین نمونه در میان کارت‌های RTX 4090 نیست که البته هدف این کارت عملکرد بالا است نه بی‌صداترین کارکرد. یک مشکل رایج در اکثر مدل‌های خنک شونده با مایع، عدم کنترل پمپ است که بدون توجه به بارکاری، حتی زمانی که فن‌ها تحت بارهای سبک‌تر بی‌حرکت هستند، به کار خود ادامه می‌دهد که در این کارت هم دیده می‌شود.

در نهایت این تغییرات انجام شده شاید چشمگیر باشد اما تجربه دیگر سفارشی‌ها به ما یادآوری می‌کند که اختلاف عملکرد نمی‌تواند بیش از تصور باشد. با این وجود کارت RTX 4090 ROG Matrix عملکرد چشمگیری از خود نشان داد به طوری که در هر تست و بنچمارک به طور میانگین نزدیک 9 درصد سریعتر از RTX 4090 مرجع عمل کرد. این اختلاف عملکرد بسیار ایده‌آل و خاص است. برای درک بهتر باید بدانید این کارت نسبت به پرچمدار AMD یعنی RX 7900 XTX حدود 35 درصد سریعتر و با فعال شدن ردیابی‌پرتو یا Raytracing حدود دو برابر عملکرد بهتری دارد. حتی بد نیست بدانید این کارت دو برابر عملکرد خام RTX 3090 و سه برابر عملکرد خام RTX 2080 Ti را ارائه می‌کند. به همین دلیل این کارت را باید شبیه‌ترین RTX 4090 به RTX 4090 Ti دانست.

قابل ذکر است که ایسوس نسخه ویژه‌ای از این کارت را ارائه می‌کند که شخصاً توسط جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا امضا شده است. این کارت اختصاصی برای حمایت از امور خیریه از طریق بنیاد Make-A-Wish به حراج گذاشته می‌شود. از این رو، خریداران بالقوه نه تنها این فرصت را دارند که سریع‌ترین و گران‌ترین مدل RTX 4090 را خریداری کنند، بلکه این شانس را دارند که کارتی را که توسط جنسن هوانگ امضا شده است را به عنوان یک محصول ارزشمند کلکسیونی خریداری کنند.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟