امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۴ ساعت : ۰۶:۲۶

آیا AMD به عمد فرکانس بوست پردازنده‌های Ryzen 3000 را کاهش داده است؟!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

یکی از حواشی اخیر که دامن گیر پلتفرم Ryzen 3000 از شرکت AMD شده است، عدم رسیدن تعدادی از پردازنده ها، به فرکانس بوست اعلام شده توسط کمپانی است. با توجه به این مسئله که چند شرکت فعال در حوزه تراشه های دست چین و آماده اورکلاک به این نکته اذعان داشته و چندی پیش آن را رسانه ای کرده اند، اما AMD هیچ واکنش خاصی به این موضوع نشان نداده است.

می دانیم که Ryzen 3000ها از اورکلاک پذیری نه چندان بالایی برخوردار هستند؛ AMD در این زمینه گفته بود: ما نهایت فرکانس را در تراشه ها اعمال کرده ایم و به همین سبب دیگر جای چندانی برای بالا بردن فرکانس پردازنده باقی نمانده است. این روزها، این داستان شکل دیگری به خود گرفته است.

فرکانس بوست پردازنده‌های Ryzen 3000

یکی از مهندسان ایسوس در یک انجمن مدعی شده است که AMD به عمد فرکانس تراشه های Ryzen 3000 را در آپدیت های سطح بایوس (AGESA) کاهش داده است. دلیل کاهش فرکانس بوست، افزایش طول عمر پردازنده بوده است. وی در ادامه به این مسئله اشاره کرده است که احتمالا دلیل تغییر فرکانس در مادربردهای مختلف هم همین مسئله است؛ برخی مادربردها به بایوس هایی مجهز هستند که AMD به تازگی ریلیز کرده و فرکانس بوست را کاهش داده است.

اما برخی دیگر، همچنان به بایوس قدیمی مجهز هستند. البته ایشان اضافه می کند که هنوز بایوس های متفاوت را بررسی نکرده و از این بابت مطمئن نیست. در صورتی که AMD به عمد و بدون اعلام رسمی فرکانس بوست را کاهش داده باشد، باید منتظر یک جنجال جدید باشد که حتی پای شکایت و دادگاه های آمریکایی هم به آن باز خواهد شد. به هر حال در پایان به این نکته اشاره می کنیم که عدم رسیدن به فرکانس بوست اعلام شده توسط AMD، مسئله غیر عادی برای کاربران Ryzen 3000 نیست.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

جواد مظفری

مدیر و صاحب امتیاز وب سایت بنچیمو. کارشناس ارشد ارتباط تصویری، تولیدکننده محتوا، کارشناس حوزه سخت افزار و صوت و تصویر، فعال در حوزه خودرو و عاشق گیم و محصولات گیمینگ.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *