قاتلین پردازنده‌های Intel Xtreme به زودی از راه می رسند (اولین بنچمارک از یک 32 هسته‌ای)

می دانیم که یکی از پلتفرم های آتی AMD، نسل سوم پردازنده های Threadripper با ریزمعماری ZEN2 هستند؛ پردازنده های قدرتمند ایستگاه کاری با تعداد هسته های بالا و توان حرارتی کنترل شده، که قاتل پردازنده های Intel Xtreme هستند. اما اینتل هم این پلتفرم را بدون پاسخ نگذاشته و می دانیم که به زودی یک نسل جدید و قدرتمند از پردازنده های رندرینگ و ایستگاه کاری خود را برای رویارویی با پردازنده های نسل سوم Ryzen Threadripper معرفی می کند.

پردازنده های Threadripper در نسل سوم، از هسته های ZEN2 و لیتوگرافی 7 نانومتری بهره می برند. اما شیوه ساخت آنها همچنان MCM بوده و دست کم از نظر ابعاد، با CPUهای بسیار بزرگی روبرو هستیم. نسل سوم پردازنده های Threadripper که حالا به لطف انتشار اولین بنچمارک، کد خود را لو داده است، به اسم Sharkstooth شناخته می شود.

در بالاترین مدل شاهد پردازنده های 64 هسته ای برای Sharkstooth هستیم؛ در پایین ترین مدل هم انتظار پردازنده های 8 یا 12 هسته ای را داریم که همگی با قابلیت SMT، دو برابر رشته پردازشی را یدک می کشند. بنچمارک Geekbench که بازهم پایگاه داده ای برای لو دادن اطلاعات پردازنده ها، پیش از معرفی رسمی شده است، با نمایش یک پردازنده 32 هسته ای از نسل سوم Ryzen Threadripper اطلاعاتی را فاش کرده است. این پردازنده بی نام و نشان با 32 هسته و 64 رشته در این بنچمارک شرکت کرده و دارای فرکانس 3.6 گیگاهرتز است.

میانگین امتیاز این پردازنده در بنچمارک Geekbench به 94.058 برای تمام هسته، و 5677~5932 برای تک هسته رسیده است. پیشبینی می شود که توان حرارتی برای این پردازنده 32 هسته ای بین 200 تا 220 وات باشد که رقم مناسبی به نظر می رسد. در صورتی که امتیازهای فوق را به عنوان مرجع در نظر بگیریم، باید بگوییم که این 32 هسته ای جذاب تا دوبرابر سریع تر از Ryzen 9 3900X است! همچنین پیشرفت مناسبی در زمینه دستورات IPC به نسبت نسل قبل صورت گرفته است که این پردازنده 32 هسته ای را تا 2.5 برابر سریع تر از Threadripper 2950X می کند. پس باید منتظر غول های قدرتمند پردازشی برای کامپیوترهای ایستگاه کاری باشیم.

در پایان هم اشاره می کنیم که AMD در کنار نسل سوم Ryzen Threadripper، مادربردهای مبتنی بر چیپست های X599 را معرفی کرده و به نوعی جایگزین X399 می شوند. البته این تقلید از نامگذاری Intel نه فقط برای شرکت ها، بلکه برای کاربران هم دردسر ساز بوده و در یک سال گذشته انتقاداتی بر AMD وارد شده است.

پست های مرتبط

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !