گزارشها حاکی از آن است که سامسونگ قصد دارد قیمت رمهای خود را بهطور چشمگیری افزایش دهد. این افزایش یکی از بزرگترین جهشها در سالهای اخیر محسوب میشود و احتمالاً باعث شود رمهای مصرفی در آینده گرانتر از امروز شوند.
اگر فکر میکنید قیمتهای فعلی رم همین حالا هم «بالا» هستند، باید گفت که ظاهراً سامسونگ قصد دارد آنها را حتی بیشتر هم افزایش دهد. طبق گزارشی از رویترز، گفته شده این غول کرهای قصد دارد قیمت رم را تا حدود 60 درصد بالا ببرد تا بتواند با افزایش تقاضا از بخش هوش مصنوعی هماهنگ شود و زنجیره تأمین خود را پایدار نگه دارد. در این گزارش آمده که قیمت قراردادی ماژولهای DDR5 با ظرفیت 32 گیگابایت به 239 دلار رسیده. این افزایش نسبت به ماه قبل حدود 50 درصد رشد را نشان میدهد و واقعاً شگفتانگیز است. با این روند، رمهای مصرفی تنها روزبهروز گرانتر خواهند شد.
علاوه بر این، قیمت ماژولهای DDR5 با ظرفیتهای 16 و 128 گیگابایت هم حدود 50 درصد افزایش یافته و این موضوع نشان میدهد روند کلی افزایش قیمت رمها چندین هفته ادامه دارد. سامسونگ یکی از بزرگترین تأمینکنندگان DRAM در جهان است و حالا که این شرکت قیمت محصولاتش را بالا برده، احتمالاً دیگر تولیدکنندگان هم به دنبال افزایش «تهاجمی» قیمتها خواهند بود. این موضوع اصلاً خبر خوبی برای گیمرها یا کاربرانی که قصد ارتقای سیستم خود را دارند نیست، چون خرید رم دشوارتر و پرهزینهتر خواهد شد.
بیشتر تقاضا از سمت مراکز دادهای (دیتاسنترها) میآید که برای استفاده از DRAM در پیکربندیهای HBM و DDR به منظور کاهش زمان تأخیر حافظه، خریدهای گسترده انجام میدهند. از آنجا که ساخت مراکز داده در بالاترین حد خود قرار دارد، کمبود قطعاتی مثل DRAM و NAND امری اجتنابناپذیر است. تولیدکنندگان هم سفارشهای بزرگ و چندساله دریافت میکنند و این موضوع باعث میشود بازار مصرفکننده در نهایت تحت فشار قرار گیرد.
تا به امروز، بسیاری از خوانندگان احتمالاً افزایش قابلتوجه قیمت رمهای DDR5 و DDR4 را احساس کردهاند. بهنظر میرسد با شدت گرفتن کمبود حافظه، شرکتهایی مانند Corsair و Adata برای تضمین عرضه پایدار محصولات خود، قیمتها را بالا خواهند برد.
ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد افزایش قیمت رمهای سامسونگ چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.