فناوری AMD EXPO DDR5 چیست؟ راهکار AMD برای حداکثر سرعت DDR5

امروز AMD در رویداد رسمی خود جدیدترین پردازنده های خود یعنی سری RYZEN 7000 را معرفی کرد. از آنجا که این پردازنده ها به همراه جدیدترین پلتفرم AMD مبنی بر AM5 قادر به پشتیبانی از DDR5 و PCIe 5.0 هستند، تیم قرمز فناوری AMD EXPO DDR5 را برای به حداکثر رساندن سرعت رم های DDR5 در این پلتفرم معرفی کرد.

همانطور که می دانید رم های اورکلاک شده با فرکانس بیشتر از فرکانس پایه دارای پروفایل XMP یا A-XMP هستند. حال AMD در جدیدترین پلتفرم خود به این پروفایل ها قابلیت AMD EXPO DDR5 هم اضافه کرده است. قابلیت EXPO که مخفف Extended Profiles For Overclocking است برای پردازنده های Ryzen 7000 و مادربردهای رده بالایی همچون X670E و B650E یا Extreme در نظر گرفته شده است.


پردازنده های AMD Ryzen 7000 به طور رسمی معرفی شدند + قیمت و عملکرد


اکسپو یه افزونه برای پروفایل XMP است اما نهایت سرعت رم های DDR5 را برای پلتفرم جدید AMD افزایش می دهد. همانطور که می دانید فرکانس استاندارد JEDEC برای نسل 12 اینتل 4800 مگاهرتز بود که با فعال کردن XMP این مقدار به بیش از 6000 مگاهرتز افزایش می یافت اما استاندارد JEDEC در AM5 برابر با 5200 مگاهرتز است که با EXPO این فرکانس به 6400 مگاهرتز هم قابل افزایش است.

قابلیت EXPO پشتیبانی از اورکلاک DDR5 با یک کلیک را روی مادربردهای AM5 فعال می کند و تا 11 درصد عملکرد سریع تر در وضوح 1080p را ارائه می دهد. کیت‌های حافظه مجهز به EXPO از سازندگان مختلف حافظه به گونه‌ای طراحی می‌شوند که با تأخیر کم در حدود 63 ثانیه، مشخصات کامل و تنظیمات OC را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا از نهایت عملکرد رم ها لذت ببرند.

رم های مجهز به فناوری اکسپو وقتی برای بازی‌هایی با عملکرد بالا بهینه‌سازی شوند، مصرف‌کنندگان می‌توانند انتظار داشته باشند که تا ۱۱ درصد عملکرد سریع‌تر در بازی ها را با فناوری AMD EXPO تجربه کنند. شرکت AMD اعلام کرد که تا کنون چند تولیدکننده همچون ای دیتا، جی اسکیل، کورسیر، ژل (گیل) و کینگستون با بیش از 15 کیت حافظه در زمان معرفی پلتفرم جدید AM5 ماژول هایی با فرکانس 6400 مگاهرتز را در دسترس خریداران قرار می دهند.

پست های مرتبط

مقایسه تبلت‌های OLED iPad Pro و M2 iPad Air : چرا مدل ارزان‌تر ارزش بیشتری دارد ؟

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !