اطلاعات پردازنده های جدید سری 3000 رایزن و تردریپر توسط یوتوبرها لورفت!

شرکت AMD پس از چند سال دوری از بازار تولید پردازنده های مرکزی، با معرفی معماری Zen و دو نسل موفق از پردازنده های رایزن و تردریپر مبتنی بر این معماری،  جان تازه ای گرفته است و موفق شده به شدت رقیب قدرتمند و دیرینه خود را تحت فشار قرار دهد.

ای ام دی 6 نوامبر امسال در رویداد Next Horizon خود در مورد  نسل بعدی پردازنده های 7 نانومتری مبتنی بر  معماری جدید Zen2 به صورت کلی توضیحاتی را ارائه کرد که بیشتر حول پردازنده‌های سروری EPYC با کد رمز Rome بود. البته آن زمان هنوز اطلاعاتی در خصوص عرضه پردازنده های سطح Mainstream و HEDT مطرح نبود.

اطلاعات پردازنده‌های سری 3000 رایزن

به تازگی اطلاعاتی با جزییات بسیار زیاد و البته عجیب از طریق یکی از یوتوبرها در خصوص پردازنده‌های سری 3000 رایزن و تردریپر فاش شده‌است که در مورد مدل‌ها ،فرکانس کاری و حتی قیمت و زمان عرضه این محصولات نیز اطلاعات دقیقی ارائه شده است. البته تا زمان تایید توسط AMD  نمی‌توان چندان به آن استناد کرد.

با فرض صحت اطلاعات منتشر شده، پردازنده های جدید AMD این بار برخلاف دو نسل پیشین دارای تنوع بسیار بیشتر در مدل های ارائه شده در هر سری بوده و عملاً اینتل را تحت چالش بسیار شدید قرار خواهد داد.

در سطح پردازنده های ارزان قیمت، AMD  دو سری پردازنده را قبل از سری Ryzen 3 3000 قرار داده است.
ارزان قیمت ترین سری موجود، پردازنده های مبتنی بر ریز معماری Excavator با لیتوگرافی 28 نانومتری بوده که با دو مدل Duron X4 1000  و Duron X4 1100X با دو هسته پردازشی معرفی شده‌اند.
در یک سطح بالاتر، APU هایDuron GE و Athlon GE قرار می‌گیرند که به ترتیب مبتنی بر معماری 14 نانومتری نسل اول Zen و 12 نانومتری Zen+  بوده و دارای 3 و 6 واحد پردازشی در بخش گرافیک مجتمع به ترتیب برای سری Duron GE و Athlon GE می‌باشند.

واحد پردازش اصلی این دو سری، دارای دو هسته و 4 رشته پردازشی بوده و از فرکانس بوست بهره نمی‌برند اما ضریب باز بوده و امکان اورکلاک دارند.

پرازنده‌های Ryzen 3 3000

در بالاترین سطح پردازنده‌های Entry Level جدید AMD، پردازنده‌های سری Ryzen 3 3000 با لیتوگرافی 12 نانومتری برپایه معماری Zen+ قرار دارند که شامل 3 مدل با 6 هسته و 12 رشته پردازشی می‌باشند. البته یکی از مدل‌ها، در واقع APU بوده و از 15 واحد پردازش گرافیکی مجتمع، مبتنی بر معماری گرافیکی Navi در کنار هسته‌های پردازشی اصلی بهره می‌برد.

پرچمدار این سری پردازنده Ryzen 3 3300X بوده و دارای 6 هسته و 12 رشته پردازشی بدون گرافیک مجتمع و دارای فرکانس بوست 4.3 گیگاهرتز می‌باشد و توان حرارتی آن 65 وات خواهد بود. این در حالی است که توان حرارتی پایین ترین مدل این خانواده تنها 50 وات است.

زمان عرضه این مدل‌ها طبق اطلاعات فاش شده در نمایشگاه CES 2019 که اوایل سال جدید میلادی برگزار می‌شود، خواهد بود و تنها مدل 3300G، احتمالاً در سه ماهه سوم 2019  عرضه خواهد شد.

پردازنده‌های Ryzen 5 3000؛ قدرتمند و بسیار مقرون به صرفه

پردازنده‌های سری Ryzen 5 3000 همانند برادران کوچکتر خود یعنی Ryzen 3، در مقایسه با دو نسل پیشین پردازنده های Ryzen، دو هسته پردازشی اضافه‌تر دارند که با توجه به سیاست‌گذاری قیمتیAMD، فشار وحشتناکی را به رقیب قدرتمند و دیرینه خود وارد خواهند کرد.
آن هم در شرایطی که اینتل این روزها شدیداً در تولید پردازنده‌های 14 نانومتری خود دچار چالش شده است و طی یک روز اخیر شاهد افزایش شدید قیمت پردازنده های نسل هشتمی اینتل در بازار کشورمان نیز بوده‌ایم.

وجود 8 هسته پردازشی با فرکانس مناسب و از آن مهمتر، قیمت فوق‌العاده رقابتی هر کاربری را با بودجه محدود وسوسه خواهد کرد که برای نسل جدید سیستم خود یک بار هم که شده پلتفرم AMD را انتخاب کند. البته با توجه به رکود شدید بازار داخل، با کمال تاسف تقریباًباید کاربران ایرانی را از این موضوع مستثنی بدانیم.

براساس اطلاعات فاش شده در خانواده Ryzen 5 3000، سه مدل پردازنده 8 هسته ای با 16 رشته پردازشی حضور خواهند داشت که البته یک مدل از آن ها در واقع APU بوده و دارای 20 واحد پردازش گرافیکی مجتمع  Navi نیز می‌باشد.
سقف فرکانس بوست در مدل پرچمدار این خانواده یعنی 3600X، به 4.8 گیگاهرتز می‌رسد و با درنظر گرفتن توان حرارتی 95 وات و قیمت تنها 199 دلاری، بدون شک یک تنه رقیبی کشنده برای پردازنده های Core i7 9700K و Core i9 9900K با آن قیمت‌های بالا خواهد بود.

حال هرچقدر هم این پردازنده در پردازش‌های تک هسته‌ای نسبت به رقیب اینتلی ضعیف‌تر باشد، اما وقتی پای حدود 300 دلار اختلاف قیمت در میان باشد، هرکاربری را وسوسه خواهد کرد؛ مگر آنکه یک عاشق سینه چاک اینتل باشد!

رندرینگ با Ryzen 7 و Ryzen 9‌های سری 3000 سریعتر از گذشته !

در نسل‌های 1000و 2000 رایزن، سریRyzen 7، پرچمدار کل خانواده Ryzen مبتنی بر سوکت AM4 محسوب می‌شدند و کاربر در صورتی که نیاز به پردازنده‌های قدرتمندتر از 8 هسته داشت، باید سراغ پلتفرم HEDT تردریپر با سوکت TR4 و چیپست X399 می‌رفت.

در آن نسل نیز ضعیف‌ترین پردازنده، باز هم یک مدل 8 هسته‌ای بود و در سری 1000 پس از مدل 1900X هشت هسته‌ای، با مدل های 12 و حداکثر 16 هسته ای 1920X و 1950X خانواده تردریپر رو به رو می‌شد.
در سری 2000 تردریپر، علاوه بر مدل‌های 8 ، 12 و 16 هسته ای، شاهد دو مدل قدرتمندتر 24 و 32 هسته ای با نام های 2970WX و 2990WX بودیم که البته هنوز  به بازار کشورمان واردنشده اند.
این مقدمه را با یادآوری از نسل‌های پیشین رایزن و تردریپر گفتیم تا در مورد سری 3000 رایزن، شما را با 3 سورپرایز دیگر رو‌به رو کنیم!

سورپرایزهای پردازنده های Ryzen 7 و Ryzen 9 ؛ هسته های بیشتر – فرکانس بالاتر

مورد اول اینکه جالب است بدانید، در نسل 3000 مبتنی برمعماری Zen2 سریRyzen 7 دیگر پرچمدار این خانواده پرجمعیت نیست و صرفاً یک سری به اصطلاح Upper-MidRange و یک سطح بالاتر از خانواده Ryzen 5 محسوب می‌شود و جای خود را به سری  Ryzen 9 داده است.البته با توجه به سابقه AMD در نام‌گذاری‌های مشابه با اینتل، می‌توان دریافت که این اقدام واکنشی به وارد کردن پردازنده‌های Core i9  اینتل به سطح Mainstream اینتل بوده است و به نوعی AMD با اضافه کردن سری Ryzen 9 و مدل‌های قدرتمندتر موجود در این سری، برای اینتل در زمینه رقابت در بازار، خط و نشان کشیده است.

سورپرایز دوم این است که پردازنده‌های Ryzen 7 3000 دارای 12 هسته و 24 رشته پردازشی و سریRyzen 9  شامل دو پردازنده  با 16 هسته و 32 رشته پردازشی خواهند بود که باز هم عرصه را بر حکمرانی بلامنازع چندین ساله اینتل در بازار پردازنده‌هایMainstream، به شدت تنگ خوهد کرد.
یعنی می‌توان اینگونه تشبیه کرد که AMD تمام توان و عقده خود را از غیاب چند ساله در بازار پردازنده‌ها یک‌جا جمع کرده و در گوشه رینگ بوکس رقابت بازار، اینتل را به دام انداخته و با تمام توان بر اندام اینتل می‌کوبد! همچنین از جهتی می‌توان گفت AMD با این کار، فضا را برای عرضه پردازنده‌های قدرتمندتر در خانواده تردریپر باز کرده است.

پردازنده‌های Ryzen 7 شامل دو مدل 3700 و 3700X با 12 هسته و 24 رشته پردازشی با فرکانس بسیار بالای پایه 4.2 و بوست 5 گیگاهرتز  (!) و توان حرارتی 105 واتی در مدل 3700X و فرکانس 3.8 تا 4.6 گیگاهرتز برای مدل 3700 و توان حرارتی 95 وات می‌باشند.

در سری Ryzen 9  نیز  دو مدل 3800X  با 16 هسته و 32 رشته پردازشی و فرکانس کاری در محدوده 3.9 تا 4.7 گیگاهرتز  با توان حرارتی بسیار بالای 125 واتی و مدل پرچمدار و فوق‌العاده قدرتمند و ارزشمند 3850X، با فرکانس کاری 4.3 تا 5.1 گیگاهرتز، به کاربران با نیاز به توان پردازشی و رندرینگ بالا در نرم‌افزارهای مختلف مهندسی و تدوین ویدئویی، چشمک می‌زنند.

در واقع با توجه به مدل‌های خانواده Ryzen7 و Ryzen 9، به سورپرایز سوم AMD نیز  پی می‌بریم که اولین بار به دستیابی به فرکانس بوست 5 گیگاهرتزی که تا پیش از این فقط از اینتل دستیابی به این فرکانس را شاهد بودیم، تاکید ویژه‌ای داشته است تا از خود هیچ نقطه ضعف و جای حرفی در برابر رقیب قدرتمند خود باقی نگذارد.

البته اولین بار در پردازنده‌های Mainstream شاهد افزایش توان حرارتی به بیش از 105 وات هستیم که نیازمند مدارتغذیه قدرتمند با دو کانکتور 8 پین برای تغذیه این پردازنده ها در مادربردها خواهد بود.
البته با توجه به  اینکه می‌دانیم AMD  قصد دارد چیپست جدید X570 را با پشتیبانی از نسل چهارم رابط PCI-E در نمایشگاه کامپیوتکس سال آینده معرفی کند، می‌توان  پیش‌بینی کرد در بخش مدار‌تغذیه و خنک‌کننده آن نیز یک بهبود اساسی توسط شرکای سازنده AMD مانند ایسوس، MSI و گیگابایت و ازراک، شاهد خواهیم بود تا به خوبی از پس تغذیه پردارنده‌های قدرتمند و پرمصرف سری جدید رایزن در بارکاری کامل برآمده و کاربران در هنگام امور پردازشی، دچار  مشکل و ناپایداری نشوند.

البته در اسلاید‌های دیگری که به طور همزمان دیشب از برخی از رسانه های مرجع منتشر شده است، تفاوت‌هایی در مدل‌ها و حتی برخی جزییات در  مشخصات اعلام شده پردازنده ها نیز وجود دارد که باید تمام این اطلاعات فاش شده را تا زمان تایید رسمی AMD، شایعات نسبتا جدی تلقی کنیم .

پردازنده های تردریپر نسل جدید با 24 تا 64 هسته سریع؛ خوراک رندرینگ!

در انتهای جدول اسلاید مذکور، شاهد وجود مدل های نسل سومی تردریپر با 6 مدل پردازنده هستیم که از 24 هسته پردازشی در  ارزان‌ترین مدل شروع شده و به 64 هسته پردازشی در مدل پرچمدار می‌رسد.

نکته بسیار عجیب و ماورای تصور و البته تا حد زیادی  خنده دار(!)، در اسلاید مذکور، به فرکانس پایه باورنکردنی 5 گیگاهرتزی در  مدل 64  هسته ای مربوط می‌شود که در  پاورقی اسلاید ذکر شده است و اعلام شده برای خنک کردن این پردازنده بسیار قدرتمند، حداقل به یک واترکولر با رادیاتور 360 میلی متری نیاز است!
در یک مدل اختصاصی نیز،  یک واترکولر  AIO با رادیاتور 480 میلی متری ساخت شرکت خوشنام NZXT و یک کیس مخصوص با پشتیبانی از این ابعاد رادیاتور  به همراه پردازنده عرضه می‌شود  که احتمالا مربوط به سیستم های آماده و پیش ساخته توسط شرکای سازنده AMD باشد.

چالش خنک کنندگی 64 هسته پردازشی ؛ خنک سازی 64 هسته با فرکانس 5 گیگاهرتز چگونه ممکن است؟!

در صورت دنبال کردن اخبار و بررسی های Core i9 9900k، پردازنده پرچمدار اینتل، احتمالاً اطلاع دارید که حرفه ای ها، تکنسین ها و ادیتورها، تقریباً بر عدم امکان خنک سازی این غول 8 هسته ای در فرکانس 5 گیگاهرتز، توسط خنک کننده های مایع AIO اتفاق نظر دارند. بنابراین غیر قابل تصور و خنده دار است اگر فرض کنیم که که می‌توان حرارت یک پردازنده 64 هسته ای در فرکانس کاری مشابه و زیر بار کامل را با چنین خنک کننده ای کنترل کرد. مگر آنکه با مکانیسم تعریف شده توسط بایوس مادربرد یا سیستم مدیریت خنک کننده و تغذیه پردازنده در مادربرد ، به نوبت تعدادی از هسته‌های با لود بیشتر و یا دمای خنک تر را به 5 گیگاهرتز رسانده و به افزایش سرعت پردازش این هیولا کمک کند.

معلوم نیست اعضای بخش تحقیق و توسعه و طراحی پردازنده های اینتل، دیشب بعد از شنیدن این اطلاعات فاش شده درمورد پردازنده های AMD و به خصوص در مورد  جزییاتی که در خصوص فرکانس پردازنده‌های تردریپر گفته شده است، چه حالی داشته اند!
قطعاً اگر اطلاعات منتشر شده به طور کامل صحیح باشد، اینتل به شدت و بیشتر از گذشته درگیر بحران فروش پردازنده‌های خود خواهد شد؛ چرا که هیچ کاربر منطقی که نیازمند پردازش قوی در امور رندرینگ است، پردازنده 500 دلاری 3850X را رها نمی‌کند و به سراغ Core i9 9900K با نصف این میزان هسته برود!

پست های مرتبط

اسپاتیفای گجت Car Thing را به طور کامل از کار می‌اندازد !

آیپد مینی 7 اپل احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

احتمالاً سامسونگ استارت تولید گره 2 نانومتری را زده باشد !

1 دیدگاه

شمشیر برنده AMD این بار بر گردن انویدیا؛ اطلاعات پردازنده‌ های گرافیکی RX3000 هم لو رفت! آذر 15, 1397 - 8:14 ب.ظ
[…] حوزه تکنولوژی را به خود جلب کرده بود که مطلب مربوط به افشای اطلاعات پردازنده های سری ۳۰۰۰ رایزن را ساعاتی پیش  در وب سایت منتشر کردیم . اما این همه […]
دیدگاه بگذارید