انویدیا کارت گرافیک GeForce RTX 4090D را در تاریخ 28 دسامبر برای بازار چین معرفی می‌کند

بر اساس گزارش یک سایت چینی مربوط به تکنولوژی، شرکت انویدیا قرار است GeForce RTX 4090D خود را در تاریخ 28 دسامبر در چین عرضه کند. این کارت گرافیک برای مطابقت با آخرین مجموعه محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده آمریکا طراحی شده است و جایگزین GeForce RTX 4090 خواهد شد که به لیست محدود شده منتقل شده است.

کارت گرافیک جدید به طور قابل توجهی کندتر از نسخه استاندارد است. هسته‌های پردازشی گرافیکی کمتری دارد. کلاک‌های گرافیکی پایین‌تر دارد و امتیاز کل قدرت پردازش (TPP) کمتر از 4800 دارد که برای مطابقت با پارامتر تعریف‌شده توسط تحریم‌های ایالات متحده در نظر گرفته شده است. مشخص نیست که انویدیا چقدر عملکرد پردازنده گرافیکی را کاهش می‌دهد تا به هدف طراحی «D» خود برسد. آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که این کارت گرافیک ممکن است دارای توان حرارتی ضعیف‌تری نسبت به RTX 4090 باشد و احتمالاً فاقد اورکلاک باشد.

دولت ایالات متحده با انویدیا همکاری کرده است تا محدودیت‌های تحریمی را بهتر تعریف کند و با این شرکت در مورد فروش کارت گرافیک‌های مجاز به نهادهای چینی گفت‌وگو می‌کند. به دلیل تحریم‌های سخت‌تر بر صادرات محصولات فناوری به چین، پردازنده گرافیکی ضعیف‌شده A800 انویدیا که ابتدا برای چین ساخته شده بود، اکنون در مناطقی مانند آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، آفریقا، هند و ژاپن تبلیغ می‌شود. انویدیا A800 را به جای A100 ساخته است که می‌تواند همان وظایف را انجام دهد، البته به صورتی کندتر. ممکن است مشخصات محدودیت صادرات تغییر کرده باشد، اما دولت ایالات متحده می‌گوید که هدف بدون تغییر باقی می‌ماند. این محدودیت‌ها برای محدود کردن دسترسی جمهوری خلق چین به نیمه‌رساناهای پیشرفته‌ای که می‌توانند به آمریکا برتری ببخشند، اعمال شده‌اند.

ادعاهایی مبنی بر دور زدن تحریم‌های مربوط به هوش مصنوعی گرافیکی آمریکا علیه چین توسط انویدیا وجود دارد، اما یک تحلیلگر این ادعاها را رد کرده است. قبلاً گفته شد که این پیشنهادهای جدید برای مطابقت با تحریم‌های ایالات متحده علیه چین طراحی شده‌اند، اما در عین حال به انویدیا اجازه می‌دهند بخشی از 5 میلیارد دلار از دست‌رفته خود را جبران کند. هدف تحریم‌ها این است که چین مجبور شود ابررایانه‌هایی با گره‌های کندتر نسبت به آمریکا بسازد، نه اینکه ارتباط چین را به طور کامل قطع کند و استقلال تکنولوژیکی آن‌ها را تسریع کند.

پست های مرتبط

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !