اولین کارت گرافیک 7 نانومتری : AMD با Radeon VII برای کنار زدن RTX 2080

ای ام دی بارها در رقابت با پردازنده های گرافیکی انویدیا عقب مانده است. قرمز پوشان پس از سال ها عقب ماندن از رقبای سبز پوش، به فکر چاره افتاده اند تا شاید در بخش پردازنده و پردازنده های گرافیکی بازار از دست رفته خود را برگردانند. اما به نظر می رسد ای ام دی بلند پروازی را آغاز کرده و می خواهد رقیب دیرینه خود را کنار بزند.

امروز ای ام دی اولین کارت گرافیک 7 نانومتری دنیا را با نام Radeon VII معرفی کرد. این کارت گرافیک در کنار پردازش بازی ها با بالاترین رزولوشن، می تواند در بخش واقعیت مجازی، طراحی محتوا و رندرینگ و محاسبات سنگین مورد استفاده قرار گیرد.

کارت AMD Radeon VII با معماری نسل دوم وگا ساخته شده است و می تواند عملکردی تا 29 درصد بهتر و 36 درصد بالاتر در رندرینگ محتوا داشته باشد. این کارت می تواند بازی ها را در بالاترین تنظیمات، خصوصاً در تکنولوژی HDR در رزولوشن 4K و حتی 8K با 60 فریم در ثانیه ایجاد کند. ای ام دی اعلام کرده که توسعه دهنده ها به فکر استفاده از این کارت در محصولات خود هستند و احتمالا اولین کامپیوتر آماده ای که از این کارت در میان دیگر قطعات ای ام دی استفاده می کند، Alienware Area-51 است. همچنین شرکت بازی سازی Ubisoft هم با استقبال از این کارت، عنوان های Tom Clancy را با ویژگی های جدید ای ام دی بهینه سازی می کند.

از ویژگی های این پردازنده گرافیکی می توان به معماری ساخت 7 نانومتری، 60 واحد محاسباتی، تعداد 3840 پردازنده اجرایی، فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز، مقدار 16 گیگابایت حافظه از نوع HBM2، پهنای باند 1 ترابایت در ثانیه و رابط حافظه 4096 بیت اشاره کرد. به گفته ای ام دی این کارت عملکردی تا 25 درصد بهتر از نسل دوم وگا دارد. همچنین این کارت عملکرد 25 درصدی بهتر در بازی Fortnite، تا 35 درصد بالاتر در بازی Battlefield V و تا 27 درصد در نرم افزارهای تولید محتوایی مانند Blender7 نسبت به Radeon RX Vega 64 دارد.

اما یکی دیگر از ویژگی های بارز Radeon VII نسبت به نسخه های قبلی، استفاده از خنک کننده ای بزرگتر با ترکیب 3 فن است که نشان می دهد ای ام دی برای پایداری این کارت نسبت به نسل های قبلی، و البته رقابت با نسخه های استاندارد و فاندرادیشن انویدیا خواب ها دیده است. در نهایت AMD این کارت را می خواهد با برچسب قیمت 699 دلار روانه بازار کند. حال باید منتظر ماند و دید که این کارت تا چه حد می تواند از رقابت با سبز پوشان سر بلند بیرون آید.

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !