گزارش اختصاص بنچیمو از سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران : غرفه ایران خودرو

در تمام دنیا با برگزاری نمایشگاه های خودرو، شرکت های تولید کننده جدیدترین محصولات خود و جدیدترین ایده ها را برای این نمایشگاه ها آماده می کنند. رقابت بر سر ایده های نوآورانه و ساختار بهینه تر نسبت به نسل های قبلی، باعث بوجود آمدن هیجان در این نوع نمایشگاه ها می شود. اما در ایران سال به سال از کیفیت برگزاری این نوع نمایشگاه ها و خودروهای حاضر در آن کاسته می شود.

این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که نمایشگاه سال گذشته یعنی دومین دوره از نمایشگاه های بین المللی خودرو تهران نسبت به سومین دوره آن که این روزها شاهد برگزاری آن هستیم، به شدت با افت خودروهای موجود در نمایشگاه و کیفیت برگزاری آن منجر شد. سال گذشته با غرفه هایی از پژو، کیا، هیوندای، رنو، مرسدس بنز، بی ام و (بی ام دابلیو)، دی اس، ولوو، ماموت با محصولات فولوکس واگن، میتسوبیشی و … روبرو بودیم در حالی که امسال تنها ایران خودرو با تعداد محدودی خودرو (بجز 207 صندوق دار دیگر خودروها را بارها در خیابان دیده ایم)، سایپا با رهامی که هنوز پایش به خیابان ها باز نشد، سیف خودرو با کراس اوورهای بیسو و عظیم خودرو با قدبلندان چینی هن تنگ روانه این دوره از نمایشگاه های خودروی تهران شده بودند.

هرچند باید دلیل این خلوتی و افت حضور را خارج شدن شرکتها و شرکای تجاری خارجی دانست اما سوال اینجاست که خودروسازان داخلی در این بازار چه می کنند؟ بهمن خودرو، کرمان خودرو، پارس خودرو و دیگر خودروسازان چرا به این نمایشگاه نیامدند؟ کرمان موتور با آزرا و النترایی که تا چند روز دیگر مجدداً فروشش را آغاز می کند می توانست حال و هوای این نمایشگاه را عوض کند.

ایران خودرو

ایران خودرو امسال را با خودروهای 207i هاچ بک، 207i صندوق دار آپشنال، دنا و وانت فوتون غرفه آرایی کرد. از مورد توجه ترین خودروهای حاضر در نمایشگاه می توان به 207 های موجود در غرفه ایران خودرو اشاره کرد.

207 هاچ بک با سقف شیشه ای

چندی پیش در فضای مجازی عکس هایی از هاچ بک 207i با سقف شیشه ای منتشر شد که این بار این آپشن را در غرفه ایران خودرو بروی مدل های هاچ بک از نزدیک مشاهده کردیم. تغییر رویکرد ایران خودرو نسبت به یکی از محبوب ترین محصولاتش یعنی 207i هاچ بک می تواند این خودرو را نسبت به رقیبان هاچ بک چینی موجود در بازار یک سرو گردن بالاتر ببرد. افزودن آپشن سقف شیشه ای یکی از جذاب ترین اتفاقاتی بود که در این سال ها توسط این خودروساز داخلی صورت گرفت.

این هاچ بک محبوب که در اصل نسخه برزیلی 206 است، تنها در بخش سقف شیشه ای با دیگر هایچ بک های این شرکت تفاوت دارد. هاچبکی که با فیس لیفت 206 قرار بود شبیه به نسخه اروپایی 207 شود اما تنها به دماغه مشابه بسنده کرد. موتور 207i همان موتور 206 تیپ 5 یعنی TU5 است. این موتور از نوع 4 سیلندر خطی است که با وجود 16 سوپاپ توانایی بهتری نسبت به موتور 1400 تیپ 2 دارد. خروجی 110 اسب بخار در دور موتور 5800 دور در دقیقه و گشتاور 142 نیوتن متری که در دور موتور 4000 دور در دقیقه تشکل می شود، نوید موتوری چابک اما در دورهای بالا را می دهد.

این هاچ بک با جعبه دنده 5 سرعته دستی و 4 سرعته خودکار روانه بازار می شود. البته در مدل های سقف شیشه ای به نظر می رسد تنها گزینه جعبه دنده 4 سرعته خودکار تنها انتخاب است. از دیگر آپشن های این خودرو می توان به 2 کیسه هوا، سیستم مولتی مدیا 7 اینچ به همراه رهیاب و دوربین دنده عقب، نور روز یا دی لایت، کروز کنترل، دکمه های کنترلی روی فرمان و تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد.

اما سقف شیشه ای این هاچ بک سقفی است ثابت که قابل باز شدن نیست و تنها برای نمایش محیط بیرون می توان از آن استفاده کرد. این سقف از ابعاد بزرگی برخوردار است تا به جذابیت های بصری این خودرو بیافزاید اما اگر نور خورشید در طول مسیر دردسرساز شد می توانید با پوشش کشویی، این سقف شیشه ای را مخفی کنید. کیفیت ساخت ادوات داخلی و بیرون این سقف مناسب است و نمی توان ایراد خاصی از آن گرفت اما در ظاهر بیرونی کمی داستان متفاوت است.

زمانی که از دور به سقف نگاه می کنید، شیب سقف شیشه ای با شقف خودرو هماهنگ نیست و این طور به نظر می رسد که اصلا این سقف مربوط به این خودرو نیست. با نگاه نزدیک و کمی بررسی متوجه می شید که سقف شیشه ای از سقف خودرو کمی بالا تر است و فاصله بین این دو در بخش اتصال هم کمی بیش از اندازه است. همین موضوع ممکن است در سرعت های بالا با صدای باد مسافران داخل خودرو را شکنجه کند. از آنجایی که این سقف شیشه ای ثابت است بهتر بود با استفاده از پوششی این فاصله را کم کنند تا حداقل یک بند انگشت بین سقف شیشه ای و سقف فلزی خودرو فاصله نباشد.

207 صندوق دار آپکو

جالب است بدانید این نمایشگاه خودرو به قدری خالی از خودروهای جذاب بود که یک دستگاه 207i صندوق دار قرمز، تبدیل شده بود به یکی از جذاب ترین خودروهای موجود. این 207i صندوق دار نسبت به نمونه های معمولی با تغییراتی در ظاهر بیرونی و کابین همراه بود. دور نمای بیرونی استفاده از رینگ های جذاب تر تا حدی به جذابیت بصری این خودرو افزوده بود. باربند اسکی و نشان آپکو بروی در صندوق عقب از دیگر موارد قابل ذکر بود.

اما در بخش داخلی استفاده از مانیتور برای افراد عقب، کفپوش های همرنگ خودرو، پوشش رودری ها همرنگ بدنه، روکش صندلی های چرمی، صندلی کودک و یخچال موجود در صندوق عقب از تغییرات کابین بودند.

وانت فوتون

وانت فوتون موجود در غرفه ایران خودرو با رنگ سفید، رینگ های مشکی و تایرهای آفرود یکی از قدبلندان این غرفه بود. این وانت با دو موتور بنزینی و دیزلی در ایران فروخته می شود اما فوتون موجود در نمایشگاه از نوع توربودیزل بود. موتور توربودیزل این خودرو با حجم 2.8 لیتر، توانایی تولید 170 اسب بخار و 380 نیوتن متر گشتاور را داراست. این وانت قدرت خروجی خودش را به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های عقب یا چهار چرخ انتقال می دهد.

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟