اپل 48 ساله شد !

داستان اپل در خانه پدری استیو جابز در کالیفرنیا آغاز شد و امروز این غول فناوری در 1 آوریل 48 ساله شد. شرکت اپل با ساخت لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت ترکیبی، چهره صنعت را تغییر داد.

ماجرا از جایی شروع شد که دو چهره مهم یعنی استیو جابز و استیو وزنیاک، بنیانگذاران اپل، تصمیم گرفتند برای ارائه محصولات محاسباتی شریک شوند. اپل که یک شرکت اولیه با بنیان‌گذارانی غیرحرفه‌ای بود، باید جنبه‌های مختلفی از موفقیت را یاد می‌گرفت و حتی با وجود اینکه اولین فروش کامپیوتر Apple-1 موفقیت‌آمیز بود (50 واحد فروخته شد) درس‌های زیادی در آن وجود داشت که باید آموخته می‌شد. در ابتدا زمانی که جابز Apple-1 را به پل ترل، مدیر فروشگاه Byte، می‌فرستاد، می‌خواست مادربردها و کیت‌هایی را بفروشد که اسمبل‌کنندگان آن‌ها به رایانه تبدیل کنند.

از طرف دیگر، ترل می‌خواست دستگاه‌های مونتاژ شده به عنوان رایانه‌های مستقل فروخته شوند و در نهایت، این ایده جابز را مجبور کرد تا مدل تجاری شرکت را تغییر دهد و اپل اکنون بر فروش رایانه‌های از پیش مونتاژ شده تمرکز کرده است. البته این تغییرات تازه شروعی بود برای اینکه اپل به آرامی دیگر دسته‌ها را در اختیار بگیرد. در همین میان، اپل درست مانند رقبای خود، با شکست‌های قابل توجهی روبرو شد و حتی زمانی بود که اپل اعلام ورشکستگی کرد.

بعدها، با بازگشت جابز به قدرت، او اپل را به سمت خوبی هدایت کرد و محصولات مهمی مانند آیپد، مک‌بوک و آیفون را در سال 2007 معرفی کرد. اکنون آیفون بیشترین درآمد را برای اپل تولید می‌کند. درآمدهای اپل در سه ماهه اول سال 2024 نشان داد که این شرکت 119.6 میلیارد دلار درآمد داشته که در مقایسه با چهار دهه پیش، مبلغی بسیار زیاد است. متأسفانه، جابز نتوانست وضعیت فعلی تریلیون دلاری شرکت را ببیند و در سال 2011 درگذشت، اما میراث تغییرناپذیری از خود به جای گذاشت که در حال حاضر توسط جانشین او، تیم کوک، پیشرفت می‌کند.

پست های مرتبط

اپل احتمالاً چت‌بات Apple GPT را راه‌اندازی نکند

شرکت TSMC در ساخت تراشه Tensor G5 گوگل مشارکت می‌کند

تست DLSS 3.0 با RTX 4050 لپ تاپ