بررسی موس پد DeepCool GT930 : فرشی برای یک کامپیوتر

مدت ها در فکر تعویض موس پد بودم تا اینکه با خالی شدن یک لیوان چای بروی موس پد، این فکر به عمل تبدیل شد. بارها موس پد های مختلف را بررسی کردم و حتی مدل هایی همچون یک موس پد با نورپردازی RGB را هم تهیه کردم اما ایده آل گرایی ذهنم اجازه نداد به مدل های ارزان و بی کیفیت فکر کنم. با اینکه در طول این سالها برندهای مختلف را آزمایش کرده بودم، به سرعت با شرکت فراسیستم دینا تماس گرفتم تا از موجودی موس پدها سوال کنم و دوستان در این مجموعه موس پد GT930 دیپ کول را پیشنهاد دادند.

موس پد شاید تنها به عنوان یک سطح نرم زیر موس شناخته شود اما ساختار آن خصوصاً در دورانی که جنگ DPI بین شرکت ها بالا گرفته، می تواند بر عملکرد نهایی تاثیر گذار باشد. کاربرانی هستند که موس با دقت بالا را انتخاب و خریداری می کنند اما زمان انتخاب موس پد، با واژه “مهم نیست” یا “هر چی شد”، یک مدل ارزان و بی کیفیت یا زیبا با کارایی کم را انتخاب می کنند. این در حالی است که ارتباط مستقیمی بین عملکرد موس و موس پد وجود دارد.

ابعاد موس پد به واقع بستگی به نیاز شما دارد. می توانید گزینه ای را انتخاب کنید که تنها موس بروی آن قرار گیرد، یا ابعادی بزرگ با میزبانی از موس و کیبورد داشته باشد و یا اینکه بزرگترین ابعاد آن را خریداری کنید که پذیرای کیس، مانیتور، موس، کیبورد و حتی اسپیکر هم باشد. شرکت دیپ کول با گسترش محصولات خود، سال ها است که دستی بر تولید موس پد دارد. مدل های مختلفی را می توان با برند دیپ کول دید اما امروز روی سخن ما با موس پد بسیار بزرگ GT930 است.

طراحی و ساختار

جعبه این موس پد مانند تمام محصولات اخیر دیپ کول، دارای همان زبان طراحی و ترکیب رنگ سفید با تصویری از محصول در وسط است تا بر اساس نوشته ها و توضیحات مختصر، حتی بدون باز کردن جعبه هم از مشخصات و ظاهر آن آگاه شوید. نوشته CORDURA نشان از پارچه استفاده شده دارد و XXL هم به ابعاد بسیار بزرگ این پد موس اشاره دارد. دیپ کول بجز GT930 دو مدل دیگر با نام های GT920 و GT910 را توسعه داده که در زیر به تفاوت اصلی آنها یعنی ابعاد اشاره می کنم.

GT910
450x400x3mm
GT920
900x400x3mm
GT930
1200x600x3mm

با باز کردن DeepCool GT930، می توانید ببینید که این پد موس در واقع یک رومیزی با اندازه بسیار بزرگ است که می تواند تمام منطقه کاری شما را پوشش دهد. از نظر ظاهری، لوگوی DeepCool را می توان در گوشه سمت چپ بالا یافت اما بر خلاف رنگ سازمانی این شرکت، این بار لوگو با دوخت نقره ای بروی محصول نقش بسته است. در سمت راست، برچسبی وجود دارد که روی آن “پارچه برند کوردورا” نوشته شده که تاکید آن بر استفاده از پارچه ای مرغوب عالی است اما به نظر من محل قرارگیری آن ممکن است جلوی آزادی عمل کابل موس را بگیرد (البته می تواند اینطور هم نباشد این نظر نشان از حساسیت بیش از حد دارد).

با این حال، خوشحالم که می بینم DeepCool از یک برند معتبر پارچه برای سطح موس پد خود استفاده می کند، زیرا دوام پارچه های این برند بسیار زبانزد است. شاید این پارچه دقیقاً همان متریال مورد استفاده برای تجهیزات نظامی یا فضای باز نباشد، اما نام تجاری کوردورا امیدوارکننده است زیرا می دانیم که این تولیدکننده به تولید پارچه های بسیار مقاوم در برابر پارگی و با کیفیت معروف است. حال جالب است بدانید که دلیل اصلی استفاده دیپ کول از این پارچه، مقاومت بالا در مقابل پارگی، مقاومت در برابر رطوبت و سطح بسیار صاف آن است. این دقیقاً همان چیزی است که در ابتدای مطلب بیان کردم که یک موس پد خوب می تواند دقت بالای موس گیمینگ را نشان دهد.

در مجموع موس پدهای پارچه، راحت تر و کنترل بهتری را ایجاد می کنند. موس بروی این سطوح راحت تر کار می کنند و به خوبی می توان حتی حساسیت های بیش از 20000 DPI را با آن تجربه کرد اما پارچه، مستعد گرد و غبار است و در مقابل مایعات واکنش خوبی ندارد.البته به دلیل سطح بسیار صافی که GT930 دارد، گرد و غبار را راحت تر می توان از آن جدا کرد و همانطور که اشاره کردم، این پارچه مقاوت در برابر ریختن مایعات است. در آزمونی که داشتم، پس از ریختن آب بروی موس پد، پارچه به شما اجازه می دهد تا قبل از جذب شدن سطح را تمیز کنید (جذب طولانی).

در مورد اندازه باید بگوییم که GT930 به واقع پد موس بسیار بزرگی است. همان عنوان فرش کامپیوتر واقعاً عنوان مناسبی برای آن است. ابعاد 120 سانتی متر در 60 سانتی متر با ضخامت 3 میلی متری در حدی است که نمایشگر 43 اینچ 4K من را کوچک جلوه می دهد. اگر مانیتوری کوچکتر داشته باشید حتی می توانید بجز مانیتور، موس، کیبورد و اسپیکرها، کیس را هم روی آن قرار دهید. در واقع این پد موس، پوششی است برای میز. البته بسیار جذاب است که می توانید تا جایی که کابل موس به شما اجازه می دهد، گسترش گردش بروی میز داشته باشید.

مشابه بسیاری از پدهای ماوس میان رده و رده بالای دیگر که در گذشته استفاده کردم، DeepCool GT930 دارای یک پشتی لاستیکی طبیعی به شکل زیگزاگ است. این پشتی لاستیکی تضمین می کند که کل ماوس پد در جای خود قرار می گیرد و نمی لغزد. پارچه ابریشم مصنوعی در بالا و پشتی لاستیکی ضخیم با هم سطح 3 میلی متر ضخامت را تشکیل می دهند. لایه زیرین نیز اکثر وزن خیره کننده GT930 را تشکیل می دهد که جای تعجب نیست. بحث به وزن رسید و بسیار جالب است که بدانید وزن این موس پد به تنهایی 1665 گرم اعلام شده که من 1591 گرم را ثبت کردم.

سطح رو بسیار یک دست است و لاستیک زیر هم ساختاری بسیار خوب و یکپارچه دارد. دوخت اطراف هم برای جدا نشدن این دو متریال، کیفیت مناسبی دارد اما باید ببینیم که چگونه همه اینها به استفاده روزانه کمک می کند.

عملکرد

برای تست موس پد قوانین ثابتی وجود ندارد و باید از ماهیت ذهنی استفاده کرد. برای اینکه این تحلیل ذهنی کمی عینی تر شود، من موس پدهای قبلی دیپ کول، موس پد گرین و یکی از موس پدهای قدیمی MSI را کنار دستم می گذارم. تست موس پد بر این اساس که:

  • سر خوردن موس : آیا موس به خوبی حرکت می کند یا نیاز به نیروی بیشتر دارد؟
  • کنترل موس : موس در مسیری که می خواهیم حرکت می کند؟
  • قرارگیری بروی سطح : آیا در زمان کار لغزشی در موس پد دیده می شود؟
  • نویز : این موس پد در عملکرد موس نویز ایجاد می کند؟
  • صدا : آیا در زمان حرکت موس، صدای سایش شنیده می شود؟

موس پد GT930 دیپ کول سعی می کند حد وسط عملکرد را در نظر بگیرد. نه مانند بسیاری از موس پدها (موس پدهای سخت)، حرکتی بسیار راحت مانند سر خوردن دارد و نه تمرکزش بروی کنترل حفظ موقعیت است (موس پدهای نرم). در واقع شما با این موس پد هم می توانید به خوبی موس را حرکت دهید و هم در موقعیت مکانی مورد نظر کنترل مناسب بروی موس دارید.

با نگاهی به جنبه‌های کنترل، احساس نسبی پارچه CORDURA اینطور بود که می‌توان ردیابی ماوس را به راحتی در بازی‌ها کنترل کرد در حالی که همچنان می‌توان در مواقع لزوم، حرکات سریع را اجرا کرد. هم حرکت قابل پیش بینی است و هم ردیابی آسان است.

در بخش قرارگیری، GT930 با ابعاد 60×120 سانتی متری و وزن بیش از 1.5 کیلوگرم، قطعاً یکی از بهترین ها است. خصوصاً این که شما با یک رومیزی روبرو هستید که تمام وسایل مورد نیاز را روی آن قرار داده اید و همین موضوع هم به ثبات بیشتر آن کمک کرده است.

نویز عملکردی یکی از مواردی است که ممکن است در یک موس پد بد تجربه کنید. ممکن است شما موس را بروی سطح رها کنید و پس از مدتی ببینید نشانگر موس بروی نمایشگر در حال حرکت است. در این موضوع در GT930 به هیچ عنوان دیده نشد که البته انتظاری هم غیر این نداشتم.

در مورد صدا، سطح 3 میلی متری GT920 قادر به جذب صدا بود، هرچند پارچه CORDURA به دلیل ساختاری که دارد، نه در حد یک پارچه مخمل ساکت است و نه به بلندی صدای میز برهنه چوبی، صدایی دلخراش ایجاد می کرد. این موس پد هنوز هم به طور قابل توجهی از هر سطح سختی ساکت تر است. یکی از مهم ترین مزیت های آن در این بخش بزرگی بیش از اندازه آن است زیرا حتی صدای سوئیچ های کیبورد پس از قرارگیری بروی GT930 کمی قابل تحمل تر شد.

نتیجه گیری

GT930 یک پد رومیزی بسیار بزرگ و کامل است که به خوبی با پارچه برند CORDURA ترکیب شده تا دوام و عملکرد را در یک بسته به شما تحویل دهد. پارچه کوردورا مقاومت در برابر آب را به ارمغان می آورد و عملکرد کلی را افزایش می دهد. علاوه بر این، من با ویژگی های دیگری مانند لبه بافته شده بدون نفوذ، پایه لاستیکی ضخیم و چسبنده، و اندازه بزرگ برای پوشاندن آسان تمام میز کار روبرو هستم که همه این موارد را دوست دارم.

تعادل هوشمندانه بین جنبه های حرکتی و کنترل برای رسیدن به موقعیت مکانی مناسب در کمترین زمان و پایداری بالا، به خوبی از GT930 یک گزینه ایده آل ساخته است. ضخامت 3 میلی متری پد موس به نظر نگارنده نسبتا کم است اما همچنان همه چیز پایدار و ساکت است. اگر به موس پد 120 سانتی متری علاقه ای ندارید، می توانید دیگر اعضای خانواده سری GT دیپ کول را با همان متریال GT930 انتخاب کنید.

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟