تجربه یکسال استفاده از تبلت مایکروسافت Surface 3

عکس از جواد مظفری

نسل های اول تبلت های مایکروسافت به دلیل نقص در موارد متعدد مانند عدم نصب نسخه کامل از سیستم عامل ویندوز و سخت افزار نه چندان قدرتمند با شکست مواجه شدند. هر چند یکی از دلایل مهم عدم استفاده از سرفیس ها در ابتدای ورود آنها به بازار، قیمت بسیار بالا بود که دست بسیاری از کاربران از محصولات خانواده Surface مایکروسافت دور می ماند. اما در سال 2016 کور سوی امیدی از سرفیس ها به چشم خورد و تنوع بالا در کنار طیف مختلفی از سخت افزار و قیمت سبب شد تا کاربران روی خوش به تبلت های مایکروسافت نشان دهند. نسخه ای که امروز قصد داریم تجربه کار یک ساله با آن را به صورت اختصاصی در وب سایت بنچیمو منتشر کنیم، تبلت Microsoft Surface 3 مجهز به پردازنده Intel Atom X7- Z8700 است.

بدنه، وزن و کیفیت ساخت

بدنه سرفیس 3 از آلیاژ منیزیم تشکیل شده که سبب افزایش کیفیت ساخت و رضایتمندی کاربران از در دست گرفتن سرفیس 3 می شود. بدنه و صفحه نمایش سرفیس 3 به طور کلی در مقابل خط و خش آسیب پذیر است اما برای به جای گذاشتن نشانه های بد رفتاری باید قدرت بیشتری در بازوان خود جمع کنید. به طور معمول فروشندگان به شما پیشنهاد می کنند که برای محصولات خانواده سرفیس از گلس برای صفحه نمایش و پشت بدنه استفاده کنید تا کمتر به فکر از دست دادن محصول خود باشید. اگر به دلایل شغلی یا تحصیلی به حمل و نقل دائمی سرفیس نیاز دارید، توصیه می شود گلس را روی صفحه نمایش و بدنه نصب کنید.

دلهره آمیز ترین بخش خانواده سرفیس، پایه نگه دارنده یا Kick Stand است که برای باز و بسته کردن آن به دقت و ظرافت نیاز دارید. پایه نگه دارنده سرفیس 3 با استفاده از دو عدد پیچ در هر دو سمت، به پایه داخلی متصل شدند. پایه داخلی نیز درون شاسی قرار گرفته است و هیچ اثری از پیچ در این بخش مشاهده نمی شود. کیفیت ساخت بدنه سرفیس 3، حتی در محل اتصال صفحه کلید Type Cover قابل قبول و مشابه با سایر نقاط بدنه است. ابعاد سرفیس 3 به عنوان یک تبلت 10.8 اینچی مناسب و شامل طول 267 میلی متری و عرض 187 میلی متری است. ضخامت 8.7 میلی متری تبلت نیز با توجه به سخت افزار و امکانات، بسیار مناسب است و به طور کلی با ضخامت آن مشکلی را تجربه نمی کنید. وزن سرفیس 3 به طور دقیق 622 گرم است که با توجه به کیفیت ساخت بالا، در سطح بسیاری خوبی دسته بندی می شود.

تمام بار کاری بر دوش یک چیپ

خانواده تبلت های سرفیس دارای پیچیدگی نیستند ولی کانفیگ های متعددی دارند که این ویژگی در بسیاری از محصولات تولید شده توسط شرکت های مختلف دیده می شود. محصولاتی که سردرگمی کاربر را تنها به دلیل وجود مشخصات سخت افزاری متنوع در بر دارند. محصولات خانواده Surface که هیچ پسوند یا پیشوندی مانند Pro ندارند!، در نسل سوم خود به سیستم روی یک چیپ (SoC) ساخت اینتل با معماری Cherry Tail یا (Airmount) مجهز هستند. چیپ ست اینتل Atom X7-Z8700 به چهار هسته و چهار رشته پردازشی با فرکانس پایه 1.6 گیگاهرتز مجهز است که در صورت نیاز به قدرت پردازشی بیشتر و با استفاده از فناوری توربو بوست اینتل، فرکانس کاری پردازنده به 2.4 گیگاهرتز افزایش می یابد. فناوری ساخت 14 نانومتری پردازنده اینتل اتم X7-Z8700 سبب کاهش توان مصرفی و حرارت می شود و به طور کلی با هیچکدام از این دو پارامتر مشکلی را احساس نمی کنید.

حرارت دستگاه از دید دوربین حرارتی (ترموگراف)

 

حافظه رم

سیستم روی یک چیپ اینتل Z8700 از حداکثر 8 گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می کند، اما دستگاه سرفیس 3 مد نظر ما به چهار گیگابایت حافظه از نوع DDR3 با فرکانس 1600 مگاهرتز مجهز شده که با توجه به زمان تولید آن که به سه ماهه اول سال 2015 باز می گردد، چندان غیر عادی نیست. حتی در مدل های جدیدتر مانند Surface Pro 4 که با پردازنده های سری Core تولید می شوند، خبری از ماژول های حافظه DDR4 نیست. مایکروسافت نیز در این زمینه اطلاع رسانی مشخصی انجام نداده و اگر در این خصوص جست و جو کنید، بحث های متعددی را در خصوص نوع حافظه رم به کار رفته در سرفیس 4 پرو مشاهده خواهید کرد.

پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی به کار رفته در سرفیس 3، همانند سایر اجزای سخت افزاری این تبلت برای بازی لحاظ نشدند و به همین دلیل نباید انتظار غیر منطقی از آن داشت. عملکرد چیپ گرافیکی سرفیس 3 تنها در یک مورد سبب بروز مشکل می شود و آن هم انتقال تصویر به صورت وایرلس است. زمانی که تصویر سرفیس 3 را به صورت بی سیم به تلویزیون منتقل کردیم، شاهد پرش و چشمک زدن تصویر به صورت مداوم و در نهایت قفل شدن تصویر بودیم. این در حالیست که پهنای باند 25.6 گیگابیت در ثانیه ای گرافیک مجتمع اینتل برای انتقال تصویر با استفاده از رابط Mini Display Port مشکلی ایجاد نمی کند. پردازنده گرافیکی مجتمع اینتل از معماری نسل هشتم و 16 واحد پردازشی بهره می برد. فرکانس کاری GPU اینتل در حالت کم مصرف 200 مگاهرتز است که در صورت نیاز به حداکثر عملکرد به 600 مگاهرتز افزایش می یابد.

ذخیره سازی

در بخش ذخیره سازی با یک درایو 64 گیگابایتی از نوع eMMC SSD روبرور هستیم که به طور معمول سرعت چندان بالایی از خود ارائه نمی دهد و به طور کلی عملکرد آن معمولی گزارش می شود. اگر پیش از این تجربه کار با SSD های ساتا یا M.2 را داشته باشید، با مشاهده عملکرد و سرعت درایو به کار رفته در سرفیس 3، به هیچ وجه شگفت زده نمی شوید. با این وجود سرعت SSD و قدرت سخت افزاری سرفیس 3 به طور کلی برای مالتی تسکینگ مناسب است. درایو های eMMC با توجه به ساختار و ماهیت خود به میزان خالی بودن فضای ذخیره سازی به شدت واکنش نشان می دهند و هر چه درایو شما، ظرفیت آزاد بیشتری داشته باشد، عملکرد بهتری از خود به نمایش می گذارد. در تست های ما، حداکثر سرعت خواندن 151 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن 76 مگابایت به ثبت رسید که عملکرد معمولی درایو سالید Surface 3 را اثبات می کند.

با توجه به حضور درگاه میکرو اس دی، امکان نصب کارت حافظه با حداکثر ظرفیت 128 گیگابایت وجود دارد که استفاده از آن با توجه به حافظه داخلی محدود، به شدت توصیه می شود. امکان نصب و جداسازی سریع کارت حافظه وجود دارد. درگاه به کار رفته روی سرفیس 3 از نوع Micro-SD است و برای استفاده از کارت حافظه به خشاب یا تبدیل نیاز ندارید.

با وجود نصب نرم افزار های کاربردی و مورد نیاز مانند مجموعه Office، Photoshop (نسخه پرتابل!)، Pot Player، مرورگر و مواردی از این دست، نیمی از فضای ذخیره سازی 64 گیگابایتی سرفیس 3، همچنان خالی مانده و از این رو می توانید روی فضای داخلی سرفیس 3 برای ذخیره سازی فایل های ضروری حساب کنید. البته توصیه می شود برای بهبود عملکرد سرفیس 3، از کارت حافظه Micro SD برای افزایش فضای ذخیره سازی و جلوگیری از افت سرعت Surface 3 استفاده کنید.

صفحه نمایش

اما یکی از مهم ترین و کاربردی ترین بخش های یک تبلت، صفحه نمایش است که مایکروسافت در سرفیس 3 با توجه به قیمت نهایی آن، عملکرد رضایت بخشی از خود به نمایش گذاشته است. صفحه نمایش 10.8 اینچی با وضوح تصویر 1280×1920 پیکسل و نسبت تصویر 3 به 2 از نوع Clear Type، تجربه بسیار خوبی برای شما ایجاد می کند، اما در بسیاری از موارد می توانید ردپای سنسور های لمسی صفحه نمایش را به خصوص در شرایط پر نور مشاهده کنید. صفحه نمایش سرفیس 3 از حداکثر 10 لمس همزمان پشتیبانی می کند و به جز برای لمس زوایای پنجره ها، مشکلی با سایر نقاط نخواهید داشت.

هر چند اشتباه در کار با صفحه نمایش های لمسی با وجود پیشرفت فناوری نیز همچنان پابرجاست و سرفیس 3 مایکروسافت نیز از این قاعده مستثنی نیست. پشتیبانی از قلم مخصوص مایکروسافت برای سرفیس 3 نیز وجود دارد، اما برای خرید آن در تیر ماه 1397 باید مبلغی در حدود 925 هزار تومان پرداخت کنید! با توجه به ابعاد و رزولوشن صفحه نمایش، حداکثر 214 پیکسل در هر اینچ قابل ارائه است که برای یک تبلت رقم مناسبی ارزیابی می شود. زاویه دید صفحه نمایش سرفیس 3 سبب از دست دادن جزئیات در زوایای مختلف نمی شود و برای نمایش محتوای صفحه نمایش به دوستان خود با مشکل حادی مواجه نمی شوید. به این صورت نیازی به جابجایی تبلت و تغییر زاویه صفحه نمایش برای مشاهده LCD در شرایط مختلف نیست.

صدا

مایکروسافت در نصب و به کارگیری بلندگو روی سرفیس، هوشمندانه عمل کرده و دو عدد اسپیکر استریو با حداکثر نسبت سیگنال به نویز 78 دسی بل را در دو لبه سمت راست و چپ Surface 3 جای داده است. به دلیل قرار گیری اسپیکر ها در مقابل کاربر و حجم صدای خروجی بلندگو ها، سرفیس 3 را به عنوان یک گزینه مناسب برای وظایف مالتی مدیا معرفی می کند.

دوربین

سرفیس 3 در مجموعه به دو دوربین مجهز است. دوربین اصلی که پشت بدنه سرفیس نصب شده، به سنسور 8 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار مجهز است. دوربین جلوی Surface 3 که حکم وب کم را بازی می کند، تصاویری با دقت 3.5 مگاپیکسل ثبت می کند. عملکرد هر دو سنسور در شرایط نور استاندارد، مناسب است، اما به طور کلی در شرایط نور کم، قید عکاسی با دوربین ها را بزنید. جزئیات تصاویر در شرایط نوری غیر استاندارد به شدت پایین است و وضوح تصویر در چنین شرایطی، هیچ حرفی برای گفتن ندارد!  هرچند مایکروسافت در به روز رسانی های جدید، تغییراتی را در عملکرد کلی دوربین اعمال کرده، اما باز هم دوربین سرفیس 3 نمی تواند به خوبی دوربین گوشی های امروزی عمل کند. در صورتی که به وظیفه اصلی دوربین در سرفیس 3 به عنوان وب کم اشاره کنیم، عملکرد سنسور های 3.5 و 8 مگاپیکسلی مناسب و قابل قبول ارزیابی می شود.

امکانات ارتباطی

امکانات ارتباطی تبلت مایکروسافت Surface 3 شامل بلوتوث نسخه 4.0، شبکه بی سیم با فناوری 802.11ac، یک پورت USB 3.0 (که تنها پورت USB سرفیس 3 است)، خروجی Mini Display Port و درگاه Micro SD می شود. درگاه Micro SD زیر پایه سه حالته سرفیس 3 قرار دارد و دسترسی به آن اندکی سخت است و حتما باید برای نصب یا جداسازی آن، روی تبلت مسلط باشید! تنها نکته منفی در خصوص سرفیس 3، وجود فقط یک پورت USB 3.0 است، هر چند می توان با خریداری یک USB HUB مشکل را حل کرد، اما وجود دو پورت USB 3.0 می تواند نیاز بسیاری از کاربران را بدون نیاز به خریداری لوازم جانبی برطرف می سازد.

محل قرار گیری پورت ها و فاصله آنها از یکدیگر بسیار مناسب است و برای بهره گیری همزمان پورت USB، خروجی Mini Display Port و ورودی شارژر با مشکل روبرو نمی شوید. سرفیس 3 به چهار کلید مجهز است که سه عدد از آنها فیزیکی و یکی از آنها لمسی است. سه کلید فیزیکی شامل کلید پاور و ولوم است که در گوشه سمت چپ و بالای تبلت قرار گرفته اند. کلید لمسی که به لوگوی ویندوز منقش شده، کلید ویندوز است و بازخورد لرزشی دارد که به این صورت حس جالبی را تجربه خواهید کرد. هر چند عادت کردن به کلید ویندوز اندکی زمان بر است و با توجه به لمسی بودن صفحه سرفیس ها، با کلید ویندوز در سیستم عامل ارتباط بهتری برقرار می کنید.

سیستم عامل

مهم ترین نقطه ضعف سرفیس های RT که نسل اول تبلت های مایکروسافت به شمار می روند، سیستم عامل ناقص بود که کاربران قادر به نصب نرم افزار های فراگیر سیستم عامل ویندوز نبودند و به طور کلی، سرفیس های نسل اول، کاربرد چندانی نداشتند. اما سرفیس 3 مورد بررسی به سیستم عامل ویندوز 10 نسخه Pro مجهز است و به صورت منظم، جدیدترین به روز رسانی ها و بیلد های ویندوز 10 را دریافت خواهید کرد. به عبارتی جزو معدود کاربرانی خواهید بود که جدیدترین قابلیت ها و امکانات سیستم عامل Windows 10 را تجربه می کنند. با تمام تعاریف صورت گرفته از سرفیس 3، در اولین روز های خریداری آن با مشکلات نرم افزاری متعددی مواجه شدیم. به عنوان مثال نرم افزار دوربین ویندوز 10 و حتی نرم افزار های جانبی برای استفاده از دوربین، قابل استفاده نبودند و سرفیس 3 امکان برقراری ارتباط سخت افزاری و نرم افزاری را در این بخش فراهم نمی ساخت. البته این مشکل پس از به روز رسانی سیستم عامل برطرف شد و پس از آن نیز هیچ مشکلی در بخش دوربین مشاهده نشد.

یکی از مهم ترین توصیه ها در خصوص محصولات خانواده Surface، عدم نصب سیستم عامل ویندوز به صورت دستی توسط کاربر و همچنین عدم استفاده از درایور پک برای نصب درایور ها به شمار می رود. هر زمان که سیستم عامل شما با مشکل مواجه شود، امکان Restore کردن آن به نسخه پیشین وجود دارد، هر چند باید زمان قابل توجهی را برای این منظور لحاظ کنید تا عملیات Restore به صورت خودکار انجام شود. مایکروسافت در به روز رسانی های کامل خود، جدیدترین نسخه از درایور های خود را نیز ارائه می کند و به این صورت نیازی به بررسی نسخه درایورها وجود ندارد.

لوازم جانبی

به طور حتم برای کارکرد بهتر سرفیس 3 به برخی لوازم جانبی شامل صفحه کلید و قلم مخصوص مایکروسافت نیاز دارید، اما باید به این نکته توجه کنید که برای خریداری این دو کالا باید رقمی در حدود 2 میلیون و 100 هزار تومان در تیرماه سال 1397 پرداخت کنید. در حال حاضر قیمت صفحه کلید Microsoft Type Cover مخصوص سرفیس 3 در حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان و قلم مایکروسافت Surface Pen نیز در حدود 900 هزار تومان به فروش می رسند. هم اکنون سرفیس 3 مورد بررسی با حافظه رم 4 گیگابایت و حافظه داخلی 64 گیگابایت به سختی در بازار یافت می شود و قیمت آن نیز حدود 3.2 تا 3.5 میلیون تومان است که در کنار لوازم جانبی مانند صفحه کلید و قلم، قیمت کلی آن به حدود 5.5 میلیون تومان افزایش می یابد. به طور حتم با چنین مبلغی می توانید یک لپ تاپ با کانفیگ مناسب خریداری کنید که قطعا کاربرد بیشتری نسبت به سرفیس 3 ارائه می دهد.

بازار دست دوم

فروش محصولات خانواده سرفیس به سختی انجام می شود و مشتریان بسیار محدود و خاصی، خانواده Surface را انتخاب می کنند. به همین دلیل قیمت گذاری روی سرفیس های دست دوم و کارکرده، قاعده و قانون خاصی ندارد. البته باید اشاره کنیم که به طور کلی سرفیس ها با افت قیمت قابل توجهی در بازار دست دوم به فروش می رسند و توصیه می شود به جز در موارد بسیار ضروری از فروش سرفیس 3 خودداری کنید، چون مبلغ قابل توجهی نسبت به محصول آکبند نصیب شما نمی شود. اگر سرفیس خود را برای فروش در وب سایت ها فروش کالای کارکرده آگهی کنید، به طور حتم پیشنهادات قیمت بسیار عجیب و بعضا خنده داری دریافت می کنید که دلیل عدم شناخت کاربران و عموم جامعه نسبت به خانواده سرفیس است. همچنین بسیاری از فروشگاه ها از خریداری Surface با قیمت مناسب خودداری می کنند و در صورت نیاز ضروری باید تبلت خود را به قیمتی بسیار پایین به فروش برسانید. تمامی شرایط فوق دست به دست هم می دهند تا دارندگان سرفیس، تبلت های خود را با چنگ و دندان حفظ کنند.

پست های مرتبط

بررسی تخصصی لپ تاپ Aero 14 OLED BMF گیگابایت

توضیحات تکمیلی اپل در مورد برگشتن عکس‌های حذف‌شده در iOS 17.5

آیپد مینی 7 اپل احتمالاً در سال 2026 عرضه شود