خروج کمپانی GoPro از بازار پهبادها: تمرکز روی تخصص قدیمی!

GoPro یکی از نام های آشنا در زمینه دوربین، به خصوص مدل های ورزشی است که مدت هاست وضع چندان خوبی در بازار این گجت ها ندارد اما شروع کار کمپانی در سال میلادی جاری با درآمد 243 میلیون دلاری و افزایش درآمد 20 درصدی نسبت به سه ماهه اول سال گذشته امیدوار کننده بود.

در حالی که این شرکت امریکایی زیان 24 میلیون دلاری را برای خود ثبت کرد، وضعیت با توجه به درآمد منفی 76 میلیون دلاری در آغاز سال 2018 به مراتب بهتر بوده است. این اتفاق برای کمپانی به قدری خوشآیند بود که بعد از سال 2015، به سرمایه گذاران خود اعلام کرد که بعد از سال 2015، شرکت برای اولین دوباره به سودآوری برخواهد گشت. 2015 اولین سالی بود که GoPro دوربین های محبوب Hero 4 را روانه بازار کرد.

یکی از مهم ترین دلایل موفقیت اخیر این کمپانی، دوربین Hero 7 Black بوده که از نظر میزان فروش، از بهترین های شرکت GoPro محسوب می شود. اما دلیل دوم کاهش زیان این شرکت و امیدوار شدن به آینده، تصمیمی بوده که در ژانویه سال 2018 اتخاذ شد و بالاخره GoPro به طور کامل از بازار پهبادها و کوادکوپترها خارج شد. این اتفاق از آنجایی به نفع این شرکت است که بنا به اخبار افشا شده و شایعات، شرکت چینی DJI در نظر دارد وارد حیطه کاری GoPro شود و محصولی را با هدف رقابت مستقیم با Hero 7 Black روانه بازار کند.

در حالی که GoPro در نامه خود به سهامداران شرکت و سرمایه گذاران به طور آشکار اسمی از Karma، پهباد این شرکت نبرده است، عنوان کرده است که با در نظر نگرفتن محصولات هوایی ما، درآمد سالیانه نسبت به سال قبل 27 درصد افزایش پیدا کرده است. با اینکه پهبادها برای این شرکت درآمدهایی را نیز به دنبال داشته اما میزان پول سازی به اندازه ای نبوده است که انتظار کمپانی را برآورده کند و ارزش سرمایه گذاری برای تحقیق و توسعه و دیگر مخارج اجرایی را داشته باشد. در واقع Karma یکی از مهم ترین دلایل برای زیان بزرگ GoPro در سه ماهه ابتدایی سال قبل بود و با بازگشت تمرکز بر روی دوربین ها، GoPro میتواند سریعتر خود را ریکاوری کند.

از دیگر دلایل مهمی که باعث میشود حرکت GoPro برای خروج از بزار گجت های پرنده منطقی و معقول باشد، حاشیه سود نسبتا کم این محصولات است در حالی که دوربین ها به مراتب سود بیشتری را برای این کمپانی رقم میزنند. چیزی حدود 85 درصد از دوربین های عرضه شده توسط کمپانی در سه ماهه گذشته، دوربین 399 دلاری Hero 7 Black بوده که به تنهایی 90 درصد از درآمد شرکت را به دست آورده است. در پایان سه ماهه ای که گذشت، این دوربین پرفروش ترین دوربین دیجیتال در ایالات متحده لقب گرفت و در دیگر مناطق، رشد درآمد را نیز برای کمپانی به دنبال داشت.

GoPro سالیان طولانی در زمینه تولید دوربین های ورزشی نقشی مهم داشته و حتی پیش از اینکه رقیب مستقیم این شرکت یعنی کمپانی سونی تولید دوربین های ورزشی خود را متوقف کند، این نقش چشمگیر بوده است. اما به لطف Hero 7 Black، سلطه کمپانی در این زمینه باری دیگر قوت گرفته است. باید صبر کرد و دید بعد از اقدام حریصانه ی DJI، وضعیت رقابت این دو کمپانی با یکدیگر چگونه خواهد شد.

منبع: The Verge

پست های مرتبط

مایکروسافت از OpenAI برای عرضه موتور جست‌وجوی جدیدش حمایت کرد

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد