سرمایه گذاری عظیم 10 ساله سامسونگ برای سلطه در بازار تراشه‌های موبایل

سامسونگ در عین حال بزرگترین تولیدکننده گوشی های هوشمند در جهان است، به عنوان یکی از سازندگان اصلی تراشه های موبایل نیز محسوب می شود. غول کره ای، با نگاه به آینده قصد یک سرمایه گذاری هنگفت برای صنعت تولید تراشه های کوچک انجام دهد. به گفته بلومبرگ، سامسونگ برنامه ای 10 ساله با مقدار سرمایه گذاری 116 میلیارد دلار را به منظور تبدیل شدن به بزرگترین تراشه ساز دنیا تا سال 2030 اعلام کرده است.

کمپانی کره ای در حال حاضر با توجه به موقعیت بسیار خوب خود در صنعت نیمه هادی ها و در بخش فروش تراشه های موبایل، سه چهارم از درآمد خالص خود در سال 2018 را از این بخش به دست آورده است و در حالی که شاید از میان محصولات کمپانی، دستگاه هایی مانند گلکسی اس 10 یا محصول منحصر به فرد گلکسی فولد بیشتر به چشم می آید، اما بخش عمده درآمد کمپانی از فروش قطعات داخلی گوشی های هوشمند به دست می آید. حتی اپل که به عنوان رقیب سنتی سامسونگ شناخته می شود، ناچار به استفاده از حافظه و نمایشگرهای سامسونگ در دستگاه های خود است.

حالا سامسونگ یک هدف جدید دارد و آن هم رقابت جدی با تراشه ساز بزرگ تایوانی، شرکت TSMC است و به دنبال این است همچون این کمپانی تایوانی، تراشه ها را با طراحی اختصاصی خود شرکت ها برای آنها تولید کند. کاری که TSMC برای اپل انجام میدهد. با این حال سامسونگ مطمئنا به طراحی تراشه ها نیز ادامه خواهد داد تا رقابت با کوالکام و تراشه های اسنپدراگون این شرکت که در اکثر پرچمداران اندرویدی و پرچمداران سامسونگ (برای ایالات متحده) مورد استفاده قرار میگیرد حفظ شود.

هواوی و اپل از جمله موفق ترین شرکت ها در زمینه طراحی اختصاصی پردازنده های خود هستند و پردازنده های Kirin 980 و A12 Bionic که به ترتیب در پی 30 پرو آیفون 10 اس قرار گرفته اند، گواه این مسئله هستند. سری اگزینوس پردازنده های سامسونگ نیز سالهاست که در حال توسعه هستند و یکی از دلایل پیشرفت سریع تراشه های اپل و هواوی محسوب میشوند. با سرمایه گذاری بزرگ سامسونگ در بخش تولید پردازنده کمپانی، این شرکت 15 هزار شغل جدید در بخش تحقیق و تولید ایجاد میکند. TSMC هم 10 میلیارد دلار بودجه در این زمینه سرمایه گذاری کرده است بنابراین مبالغ هنگفتی از سوی شرکت ها برای صنعت تراشه در نظر گرفته شده که البته نمیتوان گفت تضمینی در مورد سرمایه گذاری عظیم سامسونگ در این صنعت طی سال های آینده وجود دارد.

با در نظر گرفتن سال های طولانی، سامسونگ میتواند انتظار پایداری بیشتری را برای بخش های تراشه اعم از پردازنده و حافظه نسبت به محصولات مصرفی همچون گوشی ها، تبلت ها و ساعت های هوشمند داشته باشد چرا که فروش محصولات مصرفی میتواند با شکست مواجه شود یا کمتر از حد انتظار باشد اما در فروش تراشه ها، سامسونگ درآمد قابل توجهی بدون اینکه میزان فروش محصول نهایی چقدر باشد، به دست میآورد.

منبع: The Verge

پست های مرتبط

مقایسه تبلت‌های OLED iPad Pro و M2 iPad Air : چرا مدل ارزان‌تر ارزش بیشتری دارد ؟

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !