شرکت AMD به فروش پردازنده‌های Athlon 3000G ادامه خواهد داد

تصمیم AMD برای ادامه فروش پردازنده‌های 14 نانومتری Zen، به‌ویژه Athlon 3000G، در سال 2023 نگرانی‌های جامعه فناوری را برانگیخته است. با وجود اینکه Athlon 3000G یک پردازنده چهار ساله است، ارزش خود را از زمان عرضه حفظ کرده است و قیمت اصلی آن 49 دلار بدون تغییر باقی مانده است.

این موضوع در دنیای پرشتاب فناوری که قیمت‌ها معمولاً در طول زمان کاهش می‌یابند، غیرمعمول است. Athlon 3000G بر روی گره فرآیند 14 نانومتری ساخته شده است و دارای طراحی دو هسته‌ای و چهار رشته‌ای با کلاک پایه استاتیک 3.5 گیگاهرتز است. هدف آن بازاری در سطح پایه است که حرکت چندانی از جانب AMD نداشته است و این امر منجر به تصمیم این شرکت برای زنده نگه داشتن Athlon 3000G شده است.

تصمیم برای حفظ ارتباط Athlon 3000G در خرده‌فروشی به دلیل چندین عامل است. اولاً، گره فرآیند 14 نانومتری که Athlon 3000G روی آن ساخته شده است به این معنی است که تولید آن برای AMD خیلی گران تمام نمی‌شود. علاوه بر این، AMD ممکن است هنوز هم موجودی قابل توجهی از تراشه‌های Zen برای فروش را در اختیار داشته باشد که ادامه فروش Athlon 3000G را از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه می‌سازد. علاوه بر موارد ذکر شده، بازار سطح پایه، رقابت قابل توجهی از سوی AMD مشاهده نکرده است که این امر تصمیم این شرکت را برای حفظ Athlon 3000G در بازار توجیه می‌کند.

ارتباط Athlon 3000G همچنین در این واقعیت مشهود است که AMD بسته‌بندی جدیدی را ارائه کرده است که نشان‌دهنده تعهد به حفظ حضور خود در بازار خرده فروشی است. با توجه به اینکه AMD در حال حاضر در مرحله Zen 4  قرار دارد، این حرکت تا حدودی شگفت‌انگیز است، اما بر استراتژی این شرکت برای ارائه به بازار سطح پایه تأکید می‌کند. در حالی که AMD پردازنده‌های +Zen را به صورت کمی بهبود یافته‌تر را منتشر کرده است، (مانند Athlon Gold 3150G ،Athlon Gold 3150GE و Athlon Silver 3050GE)، این پردازنده‌ها فقط برای OEM‌ها (تولیدکننده‌ها) در دسترس هستند و Athlon 3000G را به گزینه‌ای مناسب برای مصرف‌کنندگان تکی تبدیل می‌کنند.

تصمیم برای ادامه فروش پردازنده‌های 14 نانومتری Zen در سال 2023، بحث‌هایی را در مورد بازار پردازنده‌های زیر 50 دلار به راه انداخته است و کاربران از موارد استفاده مختلفی مانند رایانه‌های شخصی اداری، HTPC برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و رایانه‌های استارت برای کودکان اشاره می‌کنند. این نشان می‌دهد که واقعاً تقاضا برای پردازنده‌های مقرون‌به‌صرفه وجود دارد و Athlon 3000G همچنان این جایگاه را برآورده می‌کند. استراتژی AMD برای حفظ ارتباط Athlon 3000G در بازار خرده‌فروشی با برنامه‌های مجموعه گسترده‌تر آن، از جمله راه‌اندازی آتی نسل بعدی پردازنده‌های سرور خانواده EPYC Turin با معماری هسته‌ای Zen 5، مطابقت دارد که انتظار می‌رود عملکرد قابل‌توجهی ارائه دهد و افزایش بهره‌وری در سال 2024 را به همراه داشته باشد.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟