شرکت AMD درایور XDNA را برای لینوکس منتشر کرد : پشتیبانی از APUهای Phoenix و Strix

AMD اخیراً با انتشار درایور XDNA برای لینوکس، به‌ویژه برای APU‌هایی که دارای قابلیت‌های «Ryzen AI» هستند، پیشرفت چشمگیری را در حوزه هوش مصنوعی رقم زده است.

این حرکت با هدف ارتقای عملکرد هوش مصنوعی در پلتفرم لینوکس، با تمرکز بر APUهای Phoenix و Strix انجام شده است. موتور هوش مصنوعی XDNA، که شامل پردازنده هوش مصنوعی Ryzen است، یک تراشه اختصاصی است که برای تقویت قابلیت‌های هوش مصنوعی طراحی شده است و این قابلیت را دارد که تا 4 جریان همزمان هوش مصنوعی را در حینِ انجامِ چند کار پردازش کند و تا 35 درصد پاسخگویی بالاتری نسبت به یک جریان هوش مصنوعی را ارائه دهد. این درایور با APUهای Phoenix و Hawk Point سازگار است و همچنین پشتیبانی از نسل بعدی APUهای Strix Point را تکمیل کرده است. برای اجرای این درایور، سیستم باید هسته لینوکس 6.7 یا جدیدتر را با پشتیبانی از ویژگی IOMMU SVA فعال، داشته باشد.
انتشار درایور XDNA برای لینوکس یک پیشرفت قابل توجه است، زیرا نه تنها استفاده از عملکرد هوش مصنوعی موتور Ryzen AI را امکان‌پذیر می‌کند، بلکه تعهد AMD به بهینه‌سازی منابع خود را هم نشان می‌دهد. این نسخه به ویژه با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در کاربردها و صنایع مختلف قابل توجه است. تعهد AMD به گسترش پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی در پلتفرم لینوکس، نشان‌دهنده تمرکز استراتژیک این شرکت به ارائه خدمات به طیف گسترده‌ای از کاربران و توسعه‌دهندگان است. درایور XDNA برای کار بر روی اوبونتو 22.04 LTS آزمایش شده است و تلاش‌های AMD برای اطمینان از سازگاری با توزیع‌های محبوب لینوکس را نشان می‌دهد.
گنجاندن درایور XDNA در منابع نرم‌افزاری AMD برای پلتفرم لینوکس، با توجه به تقاضای فزاینده برای راه‌حل‌های مرتبط با هوش مصنوعی، افزوده قابل توجهی است. تلاش‌های مداوم AMD برای بهبود عملکرد APUهای خود، مانند سری Ryzen 8040 Phoenix و APUهای آینده Strix Point، بیشتر بر تعهد این شرکت به پیشرفت قابلیت‌های هوش مصنوعی تاکید می‌کند. این نسخه همچنین در زمانی ارائه می‌شود که رقبایی مانند اینتل هم بر تقویت عملکرد شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی خود تمرکز می‌کنند و چشم‌اندازی رقابتی را در حوزه هوش مصنوعی برجسته می‌کنند.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟