لغو ممنوعیت واردات خودرو های هیبریدی در هاله ای از ابهام

حتما برایتان پیش آمده که زمان زیادی را در پمپ بنزین بگذرانید. شاید به خاطر شلوغی و شاید هم به خاطر کند بودن پمپ. البته در ایران که فعلا مشکل بنزین به آن صورت وجود ندارد در غیر این صورت می بایست قیمت زیاد سوخت را نیز به شلوغی و هدر رفتن وقت خود بیافزایید. با همه این احوال مشکل آلودگی کلان شهرها امروزه یک مشکل بسیار جدی تلقی می شود که در اکثر نقاط جهان با بهبود کیفیت سوخت های فسیلی و مهمتر از آن استفاده از خودروهای هیبریدی سعی در کاهش آن دارند. چند وقتی است که لغو ممنوعیت واردات خودرو های هیبریدی درهاله ای از ابهام قرار دارد و در طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس مطرح شده است.

 ممنوعیت واردات خودرو در کشور مخصوصا خودرو های هیبریدی با توجه به عدم توان تولید این نوع خودرو در ایران، ضمن داشتن هزینه های درمانی در کشور، مشکلات آلودگی شهرهای بزرگ را هم تشدید می کند. سال ها است که در جوامع پیشرفته خودروهای برقی رونق بیشتری یافته اند اما این تکنولوژی هنوز در ایران آنطور که باید رواج نیافته است.

 مهناز رمضانی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص معتقد است: کمیسیون صنعت مجلس در طرح ساماندهی بازار خودرو تمام زوایای پنهان و آشکار خودروسازی در کشور را مورد بررسی قرار داده است و می‌توان گفت طرح ساماندهی نسخه شفابخش برای بازار خودرو خواهد بود.  در این طرح مشکلاتی که بارها ازسوی همه ‌رسانه‌ ها بدان پرداخته شده و اکثر مردم از آن‌ها مطلع هستند، در نظر گرفته شده است. یکی از این خواسته‎های عمومی، ورود خودروهای هیبرید به بازار است تا مشکل آلایندگی خودروهای بنزین‎سوز و دیزلی کاهش یابد و سطح بهداشت و رفاه عمومی در کشور بالا برود. همچنین با کاهش مصرف سوخت، سرمایه‌هایی که درحال‎حاضر برای تامین سوخت هزینه می‌شود، کاهش یابد.

وی در خصوص تاثیرات به ‎کارگیری خودروهای هیبرید در صنعت حمل ‌ونقل گفت: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گزارشی اعلام کرده است درحال‎ حاضر میزان مصرف بنزین روزانه ۸۱میلیون ‌لیتر و میزان تولید ۶۵.۵میلیون ‌لیتر در روز و واردات روزانه ۱۵میلیون ‌لیتر است. باتوجه‌به این آمار، متوجه هزینه گزاف سوخت در کشور خواهید شد. سهم بزرگی از این مصرف سوخت در کشور متعلق‌به خودروهای عمومی و ناوگان حمل‎ونقل است که اگر آن‌ها را با خودروهای هیبریدی جایگزین کنیم، هم از افزایش آلایندگی هوا جلوگیری کرده‌ایم و هم میزان مصرف سوخت را کاهش می‌دهیم. صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده است تا سال ۲۰۴۰ بیش‌از۹۰ درصد خودروها در آمریکا، کانادا و اروپا برقی یا هیبرید می‌شود اما اکنون این خودروها در ایران، به دلیل اعمال تعرفه‌های سنگین از سوی دولت بسیارگران به دست مشتریان می‌رسد.

پست های مرتبط

تسلا مدل Y در بین 10 خودروی برقی برتر سال 2023 نیست !

اسکوتر محبوب یاماها آیروکس 155 مدل 2023 به کنترل کشش مجهز می شود !

دوچرخه برقی BUXUS Eva به سبک موتور سیکلت با برد 103 کیلومتر