نمایشگاه MWC 2019: معرفی رسمی گوشی نوکیا 9 با دوربین اصلی پنج گانه

گوشی نوکیا 9

در حالی که بی صبرانه منتظر شروع نمایشگاه MWC 2019 بارسلونا بودیم این نمایشگاه معتبر فعالیت خود را از امروز 5 اسفند بصورت رسمی آغاز کرد. اولین شگفتی این نمایشگاه همان گونه که پیش بینی می شد، رونمایی اولین گوشی هوشمند با سنسور های دوربین اصلی پنج گانه بود. HMD گلوبال بصورت رسمی در کنفرانس مطبوعاتی خویش از گوشی نوکیا 9 خود پرده برداری کرد.

طراحی مناسب

شاید یکی از مشکلات اصلی برای این گوشی هوشمند، نوع قرار گرفتن سنسور های پنج گانه دوربین های اصلی این گوشی هوشمند بود. نوکیا نیز  از معماری دایره ای برای دوربین اصلی این گوشی هوشمند بهره برده است. بدنه فلزی نوکیا 9 همانند اکثر گوشی های هوشمند در میان دو صفحه شیشه ای قرار گرفته، که احتمال آسیب پذیری را افزایش داده اما، زیبای خاصی نیز به این گوشی هوشمند داده است.

صفحه نمایشی با کیفیت

این محصول جدید از صفحه نمایش 5.9 اینچی P-OLED  با رزولوشن 2880×1440 پیکسلی یا همان QHD+5 با توانایی ارائه تصاویری با کیفیت HDR10 مجهز شده، کیفیت ارائه شده این صفحه نمایش تنها کمی پایین تر از کیفیت ارائه شده توسط صفحه نمایش گوشی های هوشمند خانواده سامسونگ گلکسی اس 10 می باشد.

با توجه به بهره بردن از صفحه نمایش اولد، قابلیت سنسور حسگر اثر انگشت در صفحه نمایش این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده، اما تفاوت جالبی برای این قابلیت مورد استفاده قرار گرفت. در گوشی های هوشمند محل خاصی از صفحه نمایش را برای قفل گشایی با چنین قابلیتی را لمس کنید، اما شما با تماس هر نقطه از صفحه نمایش می توانید قفل صفحه کلید را غیر فعال کنید. البته قابلیت امنیتی تشخیص چهره مجهز شده به AI هوش مصنوعی نیز به این گوشی هوشمند خاص اضافه شده است.

انتخابی عجیب پردازنده 11 نانومتری

در حالی که بسیاری از گوشی های هوشمند، از پردازنده های نسل جدید 7 نانومتری بهره می برند، نوکیا 9 در اتفاقی عجیب از پردازنده نسل قبلی کوآلکام، اسنپدراگون 845 استفاده کرد، این در حالی است که کوآلکام پردازنده جدید 7 نانومتری اسنپدراگون 855 را معرفی کرده است.

یکی از دلایل عدم بهره بردن این نسخه از پردازنده 7 نانومتری کمبود وقت برای رونمایی این گوشی هوشمند بود. با توجه به مجهز شدن به سنسور های پنج گانه و هماهنگی سنسور های دوربین با پردازنده، پردازنده گرافیکی، ISP و DSP بسیار کار دشوار و زمان بری است. به همین دلیل مسئولین این شرکت تصمیم گرفتند تا نسخه پردازنده 11 نانومتری این گوشی هوشمند را برای نمایشگاه جهانی موبایل امسال به نمایش بگذارند. اما مدل دیگر نوکیا 9 با پردازنده 7 نانومتری اسنپدراگون 855 تا پایان سال میلادی جدید رونمایی خواهد شد.

رم 6 گیگابایتی با حافظه 128 گیگابایتی قابل ارتقاء میکرو اس دی، تنهای مدل در نظر گرفته شده برای این محصول می باشد.

رکورد دار تعداد سنسور های استفاده شده

پنج سنسور 12 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 برای دوربین های اصلی این گوشی هوشمند مورد استفاده قرار گرفته (دو سنسور RGB و سه سنسور monochrome ). با توجه به مجهز شدن به قابلیت های بسیار قدرتمند برای سنسور های این دوربین اصلی همانطور که گفته بودیم، هماهنگی این پنج سنسور باهم و سپس هماهنگی با پردازنده های یکی از مشکل ترین اتفاقات ممکن در استفاده از این تعداد سنسور دوربین می باشد.

علاوه بر سنسور های 5 گانه، یک سنسور TOF برای محاسبه فاصله جسم مورد نظر تا دوربین به همراه یک فلش ال ای دی نیز در کنار سنسور های اصلی این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده است.

در کل نوکیا 9 تصاویر گرفته شده از پنج دوربین و یا فریم های مختلف از هر یک از سنسور ها را تبدیل به یک تصویر واحد می کند، و در تصاویر به ثبت رسیده، نشان داده که بسیار خوب از عهده این عملکرد برآمده است و توانسته تصاویری با تفکیک و ترکیب رنگ بسیار مناسب، تصاویر بسیار زیبایی را به ثبت رساند.

سنسور های اصلی توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه را نیز خواهند داشت. برای دوربین سلفی نیز انتخاب سنسور  20 مگاپیکسلی، انتخاب بسیار مناسبی به نظر می رسد.

قیمت و مشخصات فنی دیگر

باتری 3320 میلی آمپری در نظر گرفته شده احتمال اینکه طول عمر مفید بالایی را ارائه دهد نیز ممکن می باشد. البته اگر این گوشی به پردازنده 7 نانومتری مجهز شود، با توجه به کاهش مصرف انرژی چشم گیر، چنین میزان باتری در نظر گرفته شده می شود که عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

با توجه به تک مدل بودن نوکیا 9، قمت 699 دلاری برای این محصول تعیین شده. پیش فروش این گوشی هوشمند با تک رنگ آبی نیمه شب از امروز آغاز می شود.

پست های مرتبط

سری گوشی Pura 70 هواوی احتمالاً در خارج از چین هم عرضه شود

شایعه : آیپد پرو از تراشه M4 اپل بهره می‌برد

عرضه تبلت Galaxy Tab S10 Ultra سامسونگ تا زمان عرضه گوشی Galaxy S25 به تعویق افتاد