همکاری هلند و ژاپن در تحریم چین توسط آمریکا برای ساخت تراشه

همکاری هلند و ژاپن در تحریم چین توسط آمریکا برای ساخت تراشه

بر اساس گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ، دو کشور ژاپن و هلند به اتحاد آمریکا در تحریم چین برای ساخت تراشه و تجهیزات ساخت آن پیوستند. البته روز جمعه مذاکرات فشرده ای میان سه کشور برای بررسی شرایط و نحوه اتخاذ تحریم ها شکل گرفته بود که در همان روز به توافق نهایی منجر شد.

بسیاری از تجهیزات و مواد مورد نیاز برای ساخت تجهیزات و حتی تراشه از جمله نیمه هادی ها توسط آمریکا و برخی از کشور های اروپایی تامین می شود و به نظر می رسد که فقط عملیات ساخت تراشه و مونتاژ قطعات در زادگاه اژدهای سرخ صورت می گیرد. از این رو آمریکا در مرحله اول اقدام به تحریم نرم افزاری و سخت افزاری سطح پایین چین کرد. در ادامه اما تصمیماتی در خصوص تحریم چین در سطوح بالاتر اتخاذ شد و در حال حاضر دو کشور دیگر از جمله ژاپن و هلند نیز به ائتلاف آمریکا پیوستند.

بلومبرگ اعلام کرده که کشور هلند به گسترش تحریم های صادراتی ASML ادامه می دهد و به این ترتیب صادرات دستگاه های DEVU که در گروه دستگاه های نیمه هادی پیشرفته استفاده می شوند، با سخت گیری بیشتری صورت می پذیرد. از سوی دیگر کشور ژاپن قصد دارد تا تحریم های صادراتی جدید و بیشتری را برای دو کمپانی Nikon و Tokyo Electron اعمال کند. این در حالیست که آمریکا مدتی قبل تحریم چین در دستیابی به مواد کاربردی را به مرحله اجرایی رسانده بود.

محدودیت های صادراتی در حالی شکل گرفتند که سازندگان تجهیزات آمریکایی در خصوص دسترسی آسان چینی ها از طریق رقبای تکنولوژی آمریکا شکایات متعددی مطرح کرده بودند. در حقیقت آنها معتقد بودند که رقبای بین المللی آمریکا به سادگی اقدام به صادرات مواد کاربردی به چین می کردند و هیچ محدودیتی برای آنها اعمال نشده بود. مهم ترین پرسش این است که آیا تحریم چین سبب جلوگیری از ساخت و توسعه آسان تراشه ها می شود یا اینکه این کشور به سادگی روند خود را ادامه می دهد. پیش از این قرار بود که دو کشور ژاپن و هلند پس از کسب توافق با آمریکا، بیانه ای منتشر نکنند، اما این رویه پس از کسب توافق تغییر کرده است.

پست های مرتبط

مایکروسافت از OpenAI برای عرضه موتور جست‌وجوی جدیدش حمایت کرد

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد