پرچمدار MSI را بیشتر بشناسیم : شاهکاری به نام RTX 2080 Ti LIGHTNING Z

شرکت تایوانی ام اس آی کارت گرافیک RTX 2080 Ti LIGHTNING Z را در نمایشگاه CES 2019 جلوی لنز دوربین ها برد اما این شرکت اخیرا به صورت رسمی این کارت را معرفی کرد و از ویژگی های خاص آن پرده برداری کرد.

با این که می دانیم برترین ویژگی های این کارت چه مواردی هستند اما استفاده از خنک کننده عالی، نورپردازی خیره کننده، نمایشگر OLED و ساختاری با متریال فیبرکربن، RTX 2080 Ti LIGHTNING Z را به یک شاهکار تبدیل کرده است. ام اس آی با کارت گرافیک RTX 2080 Ti LIGHTNING Z سطح جدیدی از سفارشی سازی را در کارت گرافیک ها ارائه می کند.

مشخصات

کارت RTX 2080 Ti LIGHTNING Z در حالت عادی می تواند نهایت فرکانس کاری 1770 مگاهرتز را ارائه کند. این فرکانس کاری در حالی تولید می شود که کارت مرجع در حالت پایه فرکانسی برابر با 1545 مگاهرتز و در حالت بوست یا اورکلاک فرکانس 1635 مگاهرتز را ارئه می دهد. البته این تمام ماجرا نیست ام اس آی کارت RTX 2080 Ti LIGHTNING Z را برای اورکلاک بهینه کرده است پس به فرکانس 1770 بسنده نکنید. این فرکانس به راحتی با نرم افزار اختصاصی ام اس آی به بالاتر از 2100 مگاهرتز می رسد و اگر بلاک خنک کننده مایع هم در اختیار داشته باشید با قدرتمند ترین کارت و بالاترین فرکانس کاری مواجه می شوید.

استفاده از 11 گیگابایت رم GDDR6 و فرکانس حافظه ای که مانند دیگر کارت ها برابر با 14 گیگابایت در ثانیه است. البته در این کارت گرافیک به فرکانس حافظه هم مانند فرکانس کاری پردازنده گرافیکی بسنده نکنید و تا حدی که دوست دارید می توانید آن را به راحتی اورکلاک کنید. ام اس آی برای قدرت بخشیدن به این کارت از 3 کانکتور 8 پین استفاده می کند تا به راحتی کاربر این کارت را اورکلاک کند.

خنک کننده

ام اس آی برای توسعه خنک کننده کارت RTX 2080 Ti LIGHTNING Z از فناوری  Tri-Frozrاستفاده کرده است که مشابه کارت RTX 2080 GAMING X TRIO از دو فن 100 میلی متری و یک فن 90 میلی متری با نام TORX 3.0 بهره برده است. فن های این خنک کننده با ترکیبی از بلبرینگ دوگانه، طراحی سنتی و پیشرفته، ساخته شده اند تا جریان هوای بالا و تمرکزی را به سمت هیت سینک عظیم این کارت هدایت می کنند. در بخش هیت پایپ ها، ام اس آی از دو سوپرپایپ 8 میلی متری و 6 لوله انتقال حرارت دیگر استفاده کرده است تا با ساختاری بهینه گرمای تولید شده از پردازنده گرافیکی و دیگر بخش های مدار تغذیه را به راحتی دفع کند.

داشبورد یا نمایشگر OLED

ام اس آی برای اطلاع و حفظ پایداری کارت گرافیک RTX 2080 Ti LIGHTNING Z از نمایشگر OLED استفاده کرده است تا کاربران، گیمرها و اورکلاکرها با دیدن این نمایشگر از کارکرد کارت اطلاع یابند. کاربر می تواند در این نمایشگر اطلاعاتی مانند سرعت فن ها، دمای پردازنده گرافیکی، فرکانس پردازنده گرافیکی و رم استفاده شده را تماشا کند. البته یکی از ویژگی های بارز داشبورد OLED این کارت، استفاده از انیمیشن های شخصی کاربر بروی این نمایشگر است.

بایوس دوگانه

استفاده از بایوس دوگانه در کارت گرافیک ها تنها یک دلیل دارد : اورکلاک حرفه ای کارت. ام اس آی برای کارت گرافیک RTX 2080 Ti LIGHTNING Z بایوس دوگانه ای را در نظر گرفته است تا با حذف محدودیت ها کاربر را به سطح بالایی از فرکانس کاری برساند. این بایوس، ویژه استفاده از LN2 است. با این که LN2 تنها در صورت استفاده از خنک کننده مایع شکل واقعی به خود می گیرد اما MSI اعلام کرده که بدون محدودیت و تغییرات سخت افزاری می توان نهایت فرکانس کاری پردازنده گرافیکی این کارت را به بالاترین سطح رساند.

با حذف محدودیت ها پتانسیل کاری این کارت افزایش می یابد و مدار تغذیه 16 فاز پردازنده گرافیکی و 3 فاز رم، می تواند به راحتی از خجالت دیگر کارت ها در آید. تمام قدرت و خاص بودن این کارت به استفاده از قطعات باکیفیت و PCB شخصی سازی شده بر می گردد. پس می توان برای ساخت کارت گرافیکی با طراحی خنک کننده عالی، نورپردازی خیره کننده، ساختار عالی، مدار تغذیه فدرتمند و استفاده از فیبرکربن های گسترده، به MSI تبریک گفت.

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !