پنج نکته و ترفند نصب صحیح کابل 16 پین 12VHPWR برای ذوب نشدن RTX 40

داستان ذوب شدن کانکتور و کابل 16 پین 12VHPWR بروی کارت گرافیک RTX 4090، یکی از چالش های اخیر انویدیا، شرکای تجاری آن و خریداران است. اینکه کارت گرافیکی با قیمت بسیار بالا را خریداری کنید اما تنها به دلیل اتصال نادرست کابل به کانکتور، آن کارت را از دست دهید، بسیار وحشتناک است. در این مطلب که برگرفته از راهکارها و ترفندهای شرکت MSI برای نصب صحیح کابل 16 پین 12VHPWR است، به چند نکته اشاره می کنیم. امیدواریم این مشکل هرچه سریعتر برطرف شود تا دیگر شاهد گزارش ذوب شدن کانکتور (تاکنون بیش از 20 گزارش) نباشیم.

آخرین طراحی رابط برق 12VHPWR با استاندارد انجمن PCI-SIG از یک کانکتور منبع تغذیه 12 پین و یک کانکتور انتقال سیگنال 4 پین تشکیل شده است (16 پین). برای اتصال این کابل برق چه از کابل واحد منبع تغذیه 12VHPWR (16 پین) که یک کابل 12VHPWR به 12VHPWR است یا یک کابل آداپتور 12VHPWR موجود در جعبه کارت گرافیک ها که چهار کانکتور 8 پین سنتی را به یک 12VHPWR تبدیل می کند، استفاده می‌کنید، لطفاً به نکات زیر توجه کنید. فرآیند نصب برای اطمینان از اتصال صحیح کابل ها بسیار مهم است زیرا در گزارش های به دست آمده، ناپایداری در اتصال کابل به کانکتور باعث ذوب شدن و از کار افتادن RTX 4090 یا پاور می شود.

نکته اول : اتصال صحیح

اطمینان حاصل کنید که کانکتور 12VHPWR به طور کامل در سوکت برق کارت گرافیک یا سوکت منبع تغذیه قرار گرفته است. اگر این اتصال به طور صحیح نباشد یا کانکتور کاملاً در سوکت فرو نرفته باشد، شکافی بین این دو قرار دارد که همین موضوع با ایجاد اتصال کوتاه و افزایش دما باعث ذوب شدن می شود.

نکته دوم : زاویه اتصال صحیح

در زمان اتصال کانکتور به سوکت برق 12VHPWR کارت گرافیک یا پاور، حتما به موازات کارت گرافیک یا پاور کانکتور کابل را متصل کنید. اتصال های زاویه دارد باعث می شود پایداری در پین ها و کانکتور کم شود. همچنین با فشار زاویه دار، احتمال از دست رفتن فرم اولیه پین های داخلی وجود دارد. در این صورت اگر بد شانس باشید، با اتصال زاویه دارد ممکن است سطح تماس در تمام کانکتور به طور یکسان نبوده و توزیع جریان ناهموار شود که همین موضوع جریان را در بعضی پین ها بیشتر و در بعضی دیگر کمتر می کند که در نهایت باعث داغ شدن بیش از حد می شود.

نکته سوم : کابل را خیلی محکم نکشید

در طول فرایند وصل کردن یا جدا کردن، کابل 12VHPWR را خیلی محکم نکشید. چه در زمان اتصال و چه جدا کردن، بهتر است فشار زیادی به کابل و خصوصاً نقطه اتصال کابل به کانکتور نیاورید. پیشنهاد می کنیم در طول این فرایند با دو انگشت خود کانکتور را گرفته تا در صورت فشار، احتمال شل شدن پین به حداقل برسد (کانکتور را بگیرید نه کابل را). این توضیح را باید اضافه کنم که هر رشته کابل به یک پین متصل است و مجموع پین ها در کانکتور قرار گرفته اند. در صورت محکم کشیدن کابل، ممکن است پین ها از داخل کانکتور خارج شوند یا شل شوند که همین موضوع، اتضال نادرست را ایجاد می کند و در نهایت باعث داغ شدن یا کار نکردن می شود.

نکته چهارم : حداقل 35 میلی متر فضا برای خم شدن

یکی از نکاتی که تا کنون بارها به آن اشاره شده این است که فصای کافی برای خم شدن کابل 12VHPWR در نظر بگیرید. در صورت اتصال کابل به کانکتور، سعی کنید حداقل 35 میلی متر (3.5 سانتی متر) کابل، در موازات کانکتور باشد و پس از 35 میلی متر آن را برای مدیریت کابل کشی خم کنید. این موضوع چه در کارت گرافیک چه در پاور باید رعایت شود. با در نظر نگرفتن این فضا، ممکن است کانکتور در سوکت به درستی قرار نگرفته و اتصال صحیح برقرار نشود. ابعاد کارت گرافیک RTX 4090 بزرگ است. همین بزرگ بودن ابعاد کارت و البته قرارگیری کانکتور برق آن در لبه، فضای کافی برای خم شدن را در اختیار کاربر قرار نمی دهد. این فضا دقیقاً بین کارت گرافیک و پنجره یا پنل کناری کیس است. حتی اگر کیس بزرگی هم داشته باشید باز هم به سختی می توان فضای 35 میلی متری برای خم شدن کابل را در نظر گرفت. پیشنهاد ما این است که فعلاً از شیشه جانبی یا پنل جانبی کیس استفاده نکنید. با باز بودن پنل جانبی، گرد و خاک وارد کیس می شود اما گرد و خاک را می توان به راحتی پاک کرد، کارت گرافیک با کانکتور ذوب شده را نمی توان به روز اول برگرداند.

نکته پنجم : پنل جانبی کیس را به زور نبندید

این نکته هم در واقع مربوط به نکته چهارم است. این موضوع را بسیار جدی بگیرید که فضای کافی بین کارت گرافیک و پنل جانبی رعایت شود. در صورت رعایت کردن این فضا، می توانید فاصله 35 میلی متری برای خم شدن کابل را در نظر بگیرید. اگر می بینید پس از نصب کابل و رعایت فاصله 35 میلی متری، نمی توانید پنل جانبی کیس را ببندید، بی خیال آن شوید و سعی نکنید به زور پنل کیس را ببندید. پیشنهاد دیگری که برای شما داریم این است که در صورت استفاده از براکت نصب عمودی کارت گرافیک، مدیریت کابل بهتر می شود اما در این صورت هم باید تمام موارد بالا بجز نکته پنجم را رعایت کنید و البته سعی کنید براکتی با کیفیت و رابط حداقل PCIe 4.0 خریداری کنید.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند