چگونه ماشین ظرفشویی را در چند مرحله ساده تمیز کنیم

امروزه ماشین ظرفشویی به یکی از وسایل مورد نیاز خانواده ها تبدیل شده است. این اهمیت در ایران بیشتر با تنبلی خانواده ها به وجود می آید اما جدا از راحت کردن کار شستشوی ظرف ها، مصرف کمتر آب این وسایل نسبت به شستشو با دست را می توان مهمترین عامل خرید یک ماشین ظرفشویی دانست. اما بارها شنیده ایم که می گویند ماشین ظرفشویی با شستن ظرف ها خودش را تمیز می کند و نیازی به نظافت ندارد. این یک باور اشتباه است و باید این وسایل را همچون دیگر لوازم منزل مرتب تمیز کنید.  

در طول شستشوی ظرف ها ممکن است مواد غذایی و چربی به بدنه و بعضی قسمت های دور از دسترس ماشین ظرفشویی بچسبد و پس از مدت چند ماه می تواند این کثیفی ها با ایجاد بوی بد خود را نشان دهند. برای این که ماشین ظرفشویی شما همواره تمیز باشد و از بوی بد هم بدور باشد، پیشنهاد می کنیم ماهی یک بار آن را با مراحلی آسان تمیز کنید.

مواد مورد نیاز

دستمال یا اسفنج

مایع ظرفشویی

سرکه سفید

یک لیوان آب لیمو

مرحله اول : خارج کردن لوازم داخل ماشین ظرفشویی

هر ماشین ظرفشویی از چند قفسه و اتصالات مربوط و البته تیغه آب پاش استفاده می کند. پس از خارج کردن ظرف ها از داخل ماشین ظرف شویی اینک نوبت به آن رسیده تا قفسه ها و هر آنچه که می توانید از داخل ماشین ظرف شویی بردارید را خارج کنید. البته اگر وسیله ای از داخل ماشین ظزفشویی خارج نمی شود سعی نکنید به زور آن را خارج کنید. قصد ما تمیز کردن ماشین ظرفشویی است نه خراب کردن آن.

مرحله دوم : بررسی فیلترها و نوار دور درب ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی شما در پایین دارای فیلتر است، به آن بخش سری بزنید. در نظر داشته باشید که فیلتر ماشین ظرفشویی به راحتی خارج نمی شود. حتما قبل از آن که تمام زور خود را برای باز کردن آن خرج کنید بهتر است کمی فیلتر را بچرخانید و به راحتی آن را از جایش خارج کنید. با گیر کردن وسایل کوچک در این بخش، خارج شدن آب به کندی صورت می گیرد و ممکن است آب کثیف در این بخش باقی بماند و باعث بوی بد در ماشین ظرفشویی شود. نوار دور درب ماشین ظرفشویی هم در بعضی مدل ها دور درب قرار گرفته و در بعضی مدل ها دور دهانه ماشین قرار گرفته است. در هر صورت می توانید لای این نوارها را که برای جلوگیری از خروج آب قرار گرفته اند را نگاه کنید و با یک دستمال این بخش را تمیز کنید.

مرحله سوم : شستشو با سرکه سفید

دو لیوان یا فنجان را با سرکه سفید پر کنید و در قفسه بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید. سپس درب را ببندید و ماشین ظرفشویی را راه اندازی کنید. دقت کنید که در این مرحله نیازی نیست از قرص، ژله یا پودر ماشین ظرفشویی استفاده کنید. پس از روشن کردن ماشین ظرفشویی، سرکه های داخل لیوان به تمام بخش های ماشین منتقل می شود. با این عمل به راحتی می توانید میکروب ها و لکه های بجا مانده را از داخل ماشین ظرفشویی حذف کنید. این نکته را هم مد نظر قرار دهید که به هیچ عنوان از سفید کننده و یا هر نوع پاک کننده شیمیایی استفاده نکنید زیرا بسیار خطرناک است و ممکن است این پاک کننده ها با دمای بالای آب، بخار شیمیایی تولید کنند که برای انسان مضر است.

مرحله چهارم : شستشو با آب لیمو

درست است که سرکه سفید شما را از شر بوی بد غذاهای مانده خلاص می کند، اما بجای آن بوی تند سرکه است که در داخل ماشین ظرفشویی ماندگار می شود. البته این بو لزوما بد نیست و در مدت زمان اندکی برطرف می شود اما اگر بوی سرکه شما را اذیت می کند، می توانید دو لیوان آب لیمو را در قفسه بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید و مجدد ماشین را راه اندازی کنید. با این کار بوی تند سرکه با یک رایحه طبیعی از بین می رود و در نهایت شما ماشین ظرفشویی تمیز و خوش بویی را در اختیار دارید.

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟