نگاهی به تاریخچه فن های MSI TORX FAN و مشخصات TORX FAN 5.0

سال ها قبل، مهندسی که برای MSI کار می کرد پس از یک سفر 11 روزه در فرانسه، توجهش به هواپیماهای بیرون از پنجره فرودگاه بود که شروع به تجسم یک ایده برای بهبود عملکرد فن های خنک کننده کرد. در واقع فکر اولیه این مهندس برای ایجاد طراحی بال های ثابت با عملکرد بهتر بود، تا بتواند در کنار افزایش نیروی بالابر تولید شده توسط بال ها، گردبادهای تولید شده در زیر بال را که نیرو بالابر را کاهش می داد، از بین ببرد. با جستجو در بین جدیدترین طراحی های بال هواپیما، توانست ایده خود را عملی کند و فن خنک کننده ای بسازد که با استفاده از ترکیب تیغه های سنتی و مدرن، هم جریان زیادی تولید کند و هم از پراکندگی جریان جلوگیری کند. این ایده جذاب با نام تجاری TORX FAN وارد محصولات MSI شد و نسل به نسل با بهبود ساختار اولیه به تکامل خود نزدیک تر شد.

TORX FAN

پس از تلاشی 9 ماهه، تحقیق و توسعه فراوان و کار بروی چندین مدل اولیه، بالاخره فن های اختصاصی MSI با نام تجاری TORX FAN در بین سال های 2014 تا 2015 و با کارت های سری GTX 900 و فن های کامپیوتر معرفی شد. TORX FAN اولین قدم های خود برای بهبود جریان هوا را با طراحی متفاوت تیغه ها آغاز کرد. در این نسل تیغه ها یک در میان، دارای ساختار صیقلی داده شده بودن تا جریان هوا را با سرعت بیشتر به سوی هیت سینک هدایت کنند. در این میان نوع طراحی لبه تیغه ها هم مانند تیغه های معمولی نبود و سعی شده بود تا با شکستگی و خمش بیشتر در مرکز آن، تمرکز و شدت جریان را افزایش دهد. البته در این نسل تمرکز جریان بر عهده تیغه های سنتی بود. این سری از فن ها هم بروی کارت گرافیک و هم به عنوان فن قابل نصب بروی کیس ساخته شده که در همان سال 2015 توانست جوایزی را از آن خود سازد. پس از آن هم نسخه RGB فن کامپیوتر توسط MSI معرفی و به بازار وارد شد.

TORX FAN 2.0

ام اس آی خود را برای نسل بعد کارت گرافیک ها آماده می کرد، ولی ایجاد بهبود در نسل جدید فن نسبت به نسل اول کاری پیچیده بود. در نهایت با صرف وقت بسیار و آزمایش بروی چندین مدل فن، در زمان معرفی کارت گرفیک های سری GTX 10 از سری پاسکال، شاهد استفاده از فن های TORX FAN 2.0 بروی سفارشی های MSI بودیم. فن هایی که تا حدی شبیه به نسخه اول بودند، اما به دلیل ساختار متفاوت تیغه های و بخش های صیقلی آن و البته یاتاقان استفاده شده، عملکرد بهتری را نسبت به نسل اول ارائه می کرد. نسل دوم TORX FAN هم توانست به سرعت جوایزی را به خود اختصاص دهد اما تعداد بیش از 400 جوایز از سراسر جهان، نشان از محبوبیت و عملکرد بالای TORX FAN داشت. این فن ها نه تنها عملکرد بهترین نسبت به نسل اول داشتند، بلکه 22 درصد ساکت تر هم بودند تا تجربه کاربری بهتری را به کاربر منتقل کند.

TORX FAN 3.0

تورینگ های انویدیا یا RTX 20 به عنوان اولین کارت گرافیک های مجهز به هسته های RT، نیاز به خنک کننده قوی داشتند. به همین دلیل ام اس آی تلاش کرد تا نسل جدید TORX FAN را خلق کند. فن های TORX FAN 3.0 مانند همیشه دارای یک تیغه سنتی با تمرکز بروی جریان هوا و یک تیغه مدرن با هدف افزایش شدت جریان بود. در این فن ها، تیغه سنتی در بخش مرکزی، دارای انحناء بیشتر بود تا جریان هوای بیشتر و متمکز تری را نسبت به نسل قبل به سوی هیت سینک هدایت کند. اما این تمام ماجرا نبود زیرا طراحی تیغه مدرن، بسیار متفاوت از قبل بود. در طراحی تیغه مدرن جدید سعی شده بود تا لبه ها صیقلی باشند تا سرعت جریان هوا را بیشتر کند اما طراحان در تلاش بودند بروی این تیغه که سرعت برایش مهم است، با طراحی دو باله کوچک بروی تیغه ها، تمرکز بروی جریان را هم افزایش دهند. نسل سوم TORX FAN توانست 15 درصد عملکرد بهتر نسبت به نسل دوم و 70 درصد نسبت به فن های رایج ارائه کند. در نهایت TORX FAN 3.0 در کنار دریافت جوایز فراوان، آنچنان از دید کارشناسان و کاربران محبوب بود که تا مدتها ام اس آی از این فن بروی محصولات خود استفاده می کرد.

TORX FAN 4.0

با معرفی کارت گرافیک های رده بالای امپر انویدیا یا سری RTX 30، ام اس آی نسل چهارم TORX FAN را معرفی کرد. نسل چهارم نه از باله های کوچک استفاده می کرد و نه شبیه به نسل های قبل بود. ام اس آی توانست در این نسل به طور حرفه ای ترکیبی از طراحی سنتی و مدرن را کنار هم قرار دهد. تمام تیغه ها در TORX FAN 4.0 ظاهری سنتی داشتن اما نکته مهم ایجاد یک رینگ فرضی و لبه های باریک صیقلی بود. در لبه تیغه ها، ساختار صیقلی جریان هوا را افزایش می داد و انحناء تیغه ها هم بروی شدت جریان تمرکز داشتن اما برای ایجاد یک جریان به دور از تلاطم، طراحان دو تیغه را در بالا به هم متصل کردند تا یک رینگ فرضی پدیدار شود. این رینگ با اتصال دو تیغه به هم، از پخش شدن جریان هوا جلوگیری می کرد تا به این روش تمرکز بیشتر از قبل شود. البته لازم به ذکر است همانطور که در هر نسل یاتاقان ها بهینه می شدند، در این نسل هم ساختاری جدید از یاتاقان برای افزایش طول عمر فن و کاهش چشمگیر نویز به کار گرفته شد.

TORX FAN 5.0

ام اس آی با هر نسل  تجربه ساختاری بیشتری کسب کرد اما اینبار داستان با همیشه متفاوت بود زیرا پای RTX 4090 در میان بود آن هم با توان حرارتی بالا و کانکتوری که به تنهایی 600 وات برق را به کارت هدیه می دهد. با اینکه TORX FAN 4.0 توانست به خوبی از پس RTX 3090 Ti پر مصرف و داغ برآید، اما باز هم نسل جدیدی از TORX FAN معرفی شد. این بار MSI با ترکیب برترین ایده های تراکس فن، نسل پنجم را به کار گرفت.


آشنایی با جواهر جدید msi یعنی RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G


در این نسل تلاش بر این بود تا هم جریان بیشتر به هیت سینک هدایت شود و هم نویز کمتری از فن ها در زمان چرخش شاهد باشیم. در واقع دو تغیر اساسی در این نسل به وجود آمد. در TORX FAN 5.0 بر خلاف TORX FAN 4.0 از سه تیغه به هم چسبیده استفاده شده تا رینگ فرضی بزرگتر و کاربردی تر باشد و دوم اینکه در اطراف رینگ پایه فن، باله های کوچک هم قرار گرفت. رینگ فرضی این وظیفه را بر عهده دارد تا جریان هوای تمرکز تر را حتی در دورهای پایین به هیت سینک برساند. این موضوع دو نکته دارد که اولی نویز کمتر به دلیل جریان هوای زیاد حتی در دورهای پایین است و دوم افزایش طول عمر فن است زیرا فن حتی با دور کم هم می تواند به خوبی از پس دفع حرارت بر آید. تیغه های اطراف رینگ پایه فن هم از تلاطم جریان جلوگیری کرده و همچنان به کاهش نویز کمک می کنند. در نهایت TORX FAN 5.0 با بهینه سازی های انجام شده توانست بین 10 درصد تا 24 درصد (در بخش های مختلف مثل جریان، تمرکز و نویز) عملکرد بهتر نسبت به TORX FAN 4.0 ارائه کند تا کارت های پر مصرف و بزرگ RTX 4090 را به پایدارترین شرایط و بالاتری بازدهی نزدیک تر کند.

پست های مرتبط

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !

مایکروسافت از OpenAI برای عرضه موتور جست‌وجوی جدیدش حمایت کرد