سبقت ارزش سهام AMD از اینتل برای اولین بار در تاریخ : شکست همه جانبه Intel

سبقت ارزش سهام AMD از اینتل برای اولین بار در تاریخ : شکست همه جانبه Intel

کمپانی اینتل روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که امکان عرضه پردازنده های 7 نانومتری را در موعد مقرر ندارد و همین موضوع سبب افزایش ارزش سهام AMD شده است. به این ترتیب برای اولین بار در تاریخ، ارزش سهام کمپانی سرخ پوش که به تولید پردازنده های 7 نانومتری با معماری Zen 2 می پردازد، بیشتر از کمپانی رقیب شده است.

با پیشی گرفتن ارزش سهام AMD از کمپانی اینتل، برای اولین بار از سال 2006 تاکنون دوست داران محصولات ای ام دی می توانند به رقبای خود فخر فروشی کرده و دامنه انتقادات نسبت به اینتل نیز به دلیل عقب ماندگی در تولید محصول با فناوری جدید و از دست دادن جایگاه خود نیز به شدت افزایش یافته است.

در حال حاضر ارزش کلی سهام AMD برابر با 70 میلیارد دلار بوده و ارزش کلی سهام اینتل نیز برابر با 215 میلیارد دلار اعلام شده، اما در نقطه مقابل، ارزش هر سهم AMD با ثبت رقم 68.67 دلار، به میزان قابل توجهی بالاتر از کمپانی رقیب به شمار می رود. در حال حاضر ارزش هر سهم اینتل به 50.79 دلار کاهش یافته و به نظر می رسد که روند نزولی این کمپانی همچنان ادامه خواهد یافت و حتی احتمال وخیم تر شدن وضعیت نیز وجود دارد.

با توجه به پیشرفت های اخیر AMD و تولید محصولات بسیار قدرتمند و همچنین قدم گذاشتن در راه عرضه پردازنده هایی با لیتوگرافی به روز تر نسبت به اینتل، ارزش سهام این شرکت به حدود 18 دلار بالاتر از رقیب افزایش یافته است. در حالیکه اینتل سال ها روی تولید پردازنده های 14 نانومتری اصرار دارد و در پایان سال 2020، این طلسم با معرفی اولین پردازنده 10 نانومتری شکسته می شود، اما همچنان مسیر پر فراز و نشیبی برای عرضه محصول با فناوری 7 نانومتری برای اینتل وجود دارد.

در بخش عملکرد پردازشی و مشخصات فنی نیز محصولات AMD به شدت تهاجمی ظاهر شدند و اینتل به سختی توان رقابت با نمایندگان جدید ای ام دی را دارد. حتی تمایل کاربران نیز نسبت به پردازنده های AMD بیشتر از محصولات اینتل شده و این وضعیت ممکن است سالها ادامه یابد. به هر حال روند بازگشت اینتل به روز های پر قدرت گذشته، نیاز به زمان بسیار طولانی و برنامه ریزی دقیقی دارد که در حال حاضر امکان پذیر نیست.

پست های مرتبط

پردازنده‌های Arrow Lake اینتل مانند Core Ultra 9 285K دارای سرعت کلاک حداکثر 5.5 گیگاهرتز هستند

لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

شرکت AMD دو APU جدید Ryzen 5 را با نام‌های 7235H و 7235HS در وبسایت خود فهرست کرد