امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۳ ساعت : ۰۱:۵۶

سهام شرکت اپل تنها در سه روز حدود 20 درصد کاهش یافت !

چند روز گذشته در بازار بورس برای اپل بسیار سخت و پرنوسان بود. دلیل اصلی این وضعیت، عدم آمادگی شرکت برای موج جدید تعرفه‌هایی بود که دونالد ترامپ اعلام کرد.

این تعرفه‌ها بر مناطقی تأثیر می‌گذارند که اپل در آن‌ها زنجیره تأمین گسترده‌ای دارد. پس از این اعلامیه، ارزش بازار اپل حدود 250 میلیارد دلار کاهش یافت. طی سه روز معامله اخیر، این زیان‌ها به حدود 640 میلیارد دلار رسیده که تقریباً معادل 20 درصد از کل ارزش شرکت می‌شود.

با وجود تلاش اپل برای تنوع‌بخشی به زنجیره تأمین خود، این شرکت همچنان به چین وابسته است. دولت آمریکا رویکردی خصمانه نسبت به چین اتخاذ کرده و با اعلام جدیدترین تعرفه‌ها، این منطقه با 54 درصد مالیات روبه‌رو خواهد شد. طبق گزارش CNBC، اپل که اکنون در وضعیت دشواری گیر افتاده، همچنان شاهد افت شدید ارزش بازار خود است.

اپل در حال حاضر، با از دست دادن نزدیک به 19 درصد از ارزش کل خود، نسبت به سه روز پیش 638 میلیارد دلار کمتر ارزش دارد. تصمیمی که این شرکت درباره ساختار جدید قیمت‌گذاری خود می‌گیرد، در هر صورت پیامدهای مشابهی خواهد داشت؛ اگر قیمت‌ها را افزایش دهد، تقاضا کاهش می‌یابد و درآمد سالانه شرکت پایین می‌آید. از طرف دیگر، اگر هزینه‌ها را خود تقبل کرده و از مصرف‌کننده محافظت کند، باز هم با کاهش سوددهی روبه‌رو می‌شود.

اپل به طور رسمی تایید کرد که مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی، مک مینی بازطراحی‌شده، و آی‌مک 24 اینچی روز دوشنبه هفته آینده رونمایی خواهند شدمینگ-چی کو، تحلیلگر مؤسسه TF International Securities، قبلاً گفته بود که اگر اپل قیمت‌ها را ثابت نگه دارد، حاشیه سود ناخالص آن شاید بین 8.5 تا 9 درصد کاهش پیدا کند. او همچنین پیشنهادهایی برای کاهش زیان اپل ارائه کرده که از جمله آن‌ها انتقال تولید آیفون به هند است. اگر هند بتواند از این تعرفه‌ها معاف شود، اپل می‌تواند زنجیره تأمین خود را با قدرت ادامه دهد.

مارک گورمن از بلومبرگ معتقد است اگر یکی از اهداف ترامپ این باشد که تولید آیفون به آمریکا منتقل شود، چنین چیزی هیچ‌گاه در هیچ شرایطی رخ نخواهد داد. حتی در غیاب تعرفه‌ها، هزینه بالای نیروی کار و سایر مخارج در آمریکا باعث می‌شود اپل مجبور به افزایش قیمت آیفون شود؛ به همین دلیل این شرکت همیشه به زنجیره تأمین خارجی خود پایبند مانده است.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد افت سهام اپل چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *