سال 2026 اپل یک جهش بزرگ فناوری خواهد داشت. طبق گزارشها، اپل در این سال تراشه 2 نانومتری خود را معرفی میکند. این شرکت توانسته بخش قابلتوجهی از اولین سری ویفرهای 2 نانومتری را از شریک همیشگی خود، یعنی شرکت TSMC، دریافت کند.
پس از معرفی آیفون 17 اپل تغییر بزرگی در سری تراشههای A خود ایجاد کرد. به نظر میرسد این استراتژی در آیفون 18 و تراشه A20 هم تکرار شود.
در خانواده آیفون 17، اپل تراشه A19 را معرفی کرد که در مدل پایه قرار دارد و دو نسخه از A19 Pro هم برای مدلهای پرو عرضه شد. همانطور که انتظار میرفت، مدل آیفون ایر تراشه ضعیفتر را دریافت کرد و مدلهای پرو با نسخه قویتر مجهز شدند.
اپل طبق روال گذشته از روش «بینیگ تراشه» در آیفون 17 ایر استفاده کرده؛ یعنی برخی از هستههای گرافیکی را غیرفعال میکند. به این ترتیب، تراشههای مدل ایر و پرو نام یکسانی دارند اما مشخصاتشان متفاوت است.
مشخصات تراشهها در آیفون 17 به این صورت است:
- A19: پردازنده 6 هستهای (2 هسته پرقدرت + 4 هسته کممصرف)، پردازنده گرافیکی 5 هستهای
- A19 Pro (در iPhone Air): پردازنده 6 هستهای (2 پرقدرت + 4 کممصرف)، پردازنده گرافیکی 5 هستهای
- A19 Pro (در iPhone 17 Pro و Pro Max): پردازنده 6 هستهای (2 پرقدرت + 4 کممصرف)، پردازنده گرافیکی 6 هستهای
همانطور که میبینید، تعداد هستههای پردازنده مرکزی در همه یکسان است، اما تفاوت اصلی در تعداد هستههای گرافیکی دیده میشود. این روش قبلاً هم در خانواده تراشههای اپل وجود داشت، اما اولین باری هست که سه تراشه متفاوت از یک خانواده عرضه میشوند. انتظار میرود همین روند در سال آینده برای A20 و A20 Pro هم تکرار شود.
طبق گزارشها، در سال 2026 مدل پایه آیفون 18 کنار گذاشته خواهد شد و جای خود را به اولین آیفون تاشوی اپل میدهد. در عوض، نسل دوم iPhone Air، به همراه iPhone 18 Pro و iPhone 18 Pro Max معرفی خواهند شد. هرچند مشخصات نهایی A20 و A20 Pro هنوز تأیید نشده، اما پیشبینیهای سختافزاری به شرح زیر است:
- iPhone Air: تراشه A20 (2 هسته پرقدرت، 4 هسته کممصرف، 5 هسته گرافیکی)
- iPhone 18 Pro و 18 Pro Max: تراشه A20 Pro (2 هسته پرقدرت، 4 هسته کممصرف، 6 هسته گرافیکی)
- آیفون تاشو: تراشه A20 Pro (2 هسته پرقدرت، 4 هسته کممصرف، 6 هسته گرافیکی)
ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. با توجه به تغییراتی که اپل امسال در تراشههای خود اعمال کرده، این احتمال وجود دارد که در آینده همین رویکرد برای تراشههای سری M هم بهکار گرفته شود.
به نظر شما این استراتژی برای آینده اپل تصمیم درستی است؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.