ناسازگاری مادربردهای Z690 ایسوس با خنک کننده ها همچنان ادامه دارد

پردازنده های نسل 12 اینتل و مادربردهای Z690 معرفی شدند و البته موجی از خوشحالی در بین طرفداران تیم آبی پوش به راه افتاد. یکی از مهمترین تغییرات صورت گرفته در این نسل، تغییر سوکت از LGA 1200 به LGA 1700 است. این به روزرسانی باعث شد تا با پردازنده هایی بزرگتر روبرو باشیم و البته به دلیل ساختار متفاوت نسل 12، حرارت ایجاد شده نیاز به مدیریت بهتری برای دفع کردن داشته باشد. تغییر سوکت و حرارت بالای پردازنده های نسل 12 خصوصاً در مدل های قفل باز K، نیاز به خنک کننده هایی متفاوت از LGA 1200 و البته قدرتمندتر دارد.

از همان ابتدا مشخص بود که برای خنک سازی پردازنده های نسل 12 اینتل باید از خنک کننده هایی متفاوت از نسل قبل استفاده کرد. سوکت متفاوت و البته جایگاه تعبیه شده برای نصب خنک کننده بروی مادربرد، در این نسل متفاوت از نسل گذشته بود. به همین دلیل تولیدکنندگان خنک کننده به سرعت یا نسل جدید محصولات خود را معرفی کردند یا براکتی رایگاه و حتی پولی برای به روز رسانی خنک کننده های قدیمی خود در نظر گرفتند.


رکورد جهانی اورکلاک رم DDR5 در دستان جی اسکیل Trident Z5


معمولا برای معرفی یک پردازنده و پلتفرم جدید، تمام تولیدکنندگان دست به دست هم می دهند تا محصولات نهایی با سازگاری کامل در کنار هم قرار بگیرند. اما سازگار نبود جدیدترین خنک کننده ها یا خنک کننده های قدیمی با براکت های جدید با مادربردهای Z690 موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذر کرد.

در این میان ایسوس تنها تولیدکننده مادربردی بود که بروی مادربردهای Z690 خود هم جایگاه استفاده از خنک کننده های قدیمی را در نظر گرفت و هم جایگاه خنک کننده های جدید را. شاید در نگاه نخست این نوع طراحی را ستایش کنیم اما موضوع مهم این است که توان حرارتی پردازنده های نسل 12 اینتل خصوصاٌ گل سر سبد آن یعنی 12900K چنان بالا است که نباید به خنک کننده های قدیمی به عنوان یک راهکار مناسب برای دفع حرارت پردازنده نگاه کرد.

از این گذشته شرکت های تولیدکننده خنک کننده مانند Noctua و be quiet و حتی ARCTIC لیست سازگاری خنک کننده های خود با مادربردهای Z690 را منتشر کرده اند. نکته ای که بسیار عجیب است، سازگار نبودن گسترده مادربردهای ایسوس با بعضی از خنک کننده های این شرکت ها است. در واقع ناسازگار بودن مادربردهای ایسوس به صورت مکانیکی و مربوط به هیت سینک های بزرگ VRM و حتی هیت سینک قرارگرفته بروی درگاه M.2 اول است.

بر اساس اعلامیه Noctua، خنک کننده های این شرکت با تمام مادربرد تولیدکنندگانی مثل ام اس آی (MSI)، ازراک (ASROCK)، ای وی جی ای (EVGA) و گیگابایت (GIGABYTE) سازگار است و تنها مادربردهای ایسوس مشکل مکانیکی و طراحی با این خنک کننده ها دارند.

مادربردهای ASUS


شرکت be quiet هم بیشترین ناسازگاری را به مادربردهای ایسوس نسبت داد هرچند این شرکت راهکاری برای برطرف کردن مشکل با مادربردها داشت. از نظر این شرکت برداشتن قاب بلاک خنک کننده می تواند این مشکل را با بعضی از مادربردها برطرف کند و البته اعلام شده این کار تاثیری بر عملکرد خنک کننده ندارد.

بسیار اهمیت دارد که قبل از خرید پلتفرم جدید اینتل و مادربردهای سری 600 اینتل، به لیست سازگاری های خنک کننده و حتی مادربرد توجه ویژه ای داشته باشید.

پست های مرتبط

رویداد Galaxy Unpacked دهم ژوئیه در پاریس برگزار خواهد شد

TSMC تراشه‌های 1.6 نانومتری را برای اپل در سال 2026 تولید می‌کند

انویدیا اولین ایستگاه هوش مصنوعی DGX H200 را به شرکت OpenAI تحویل داد